Nimic mai revigorant într-un București adormit și sufocat de căldură decât un festival cu de toate pentru toți, un fel de ospăț cu bucate gătite de artiști, fiecare cum, când și pe unde a putut, alese de selecționeri și oferite degustătorilor dispuși să se delecteze cu lucruri noi, unele simple, fără pretenții, altele mai sofisticate, dornice să ia ochii.
Cam așa se anunță ediția din 2013 a Festivalului Undercloud, dedicat teatrului independent, care va avea loc la Clubul Țăranului din București în perioada 20-31 august. Doritorii vor avea astfel ocazia să facă un tur al spectacolelor independente din România, să se bucure de faptele artistice, unele îndrăznețe, altele suprinzător de cuminți, ale tinerilor care țin să facă teatru cu orice preț. Și mai ales cu prețul marginalității în care s-au refugiat din motive obiective și subiective și care se transformă foarte lent, dar sigur, într-o lume de sine-stătătoare, o lume cu interesele, mijloacele și publicul ei.
Felurile între care se desfășoară acest meniu eclectic sunt – poate întâmplător, poate nu – Cehov și Savatie Baștovoi. Între un spectacol clasic, cu tot farmecul unei bijuterii vechi, pe care o porți la ocazii speciale, acolo unde poate fi observată, și un spectacol-lectură învăluit într-o aură de mister și trezind curiozitatea, căci pornește de la textul unui monah contemporan deloc canonic, în răspăr cu toate defectele lumii democratice în care trăiește, festivalul se anunță un mix în care fiecare spune ce și cum are de spus. Programul o arată. Între „Măscăriciul“ și „Diavolul e corect politic“, Undercloud lasă loc și de teatru-dans, și de performance, și de comedie, și de melodramă.
În spatele măștilor…
…se ascund chipuri necunoscute, pe care uneori crezi că le cunoști. Se petrec tragedii și schimbări, se dezvăluie adevăruri și se ascund minciuni, se găsește eliberare sau se pregătește o nouă viață. În spatele măștilor sociale, pe care le purtăm cu toții, se zbat identități. Se întâmplă în multe dintre spectacolele din festival. În „Cină cu prieteni“, montarea lui Claudiu Goga, în spatele măștilor impuse de alții stau adevăruri despre cupluri și amoruri, despre dorințe și frustrări pe care iluzia nu le vindecă. În „Aggressive Mediocrity“, performance semnat de Catinca Drăgănescu, sub măștile celorlalți se ascunde viața netrăită a unui adolescent supradotat. În „Bella și Cavalerul fără Nume“, spectacolul regizat de Vladimir Anton, în spatele măștilor stau dorințele eterne și firești ale omului care-și caută jumătatea, ca și în „Fă-mi loc! “, comedia atât de curată cu Marius Manole și Medeea Marinescu.
Absolvenții ies din școală
După Gala Absolvenților, în care și-au prezentat ultimele spectacole făcute în facultate, foștii studenți ies acum în fața publicului de festival, pentru ei, un eveniment care poate deschide alți ochii și, să sperăm, și alte uși.
De la UNATC vin la Undercloud mai multe producții demne de a se arăta spectatorilor de toate felurile. „Zic Zac“, un spectacol de dans conceput de Andreea Gavriliu, intrat recent și în repertoriul de la Godot Café Teatru, vorbește fără cuvinte despre deriva și derivele unei generații pentru care totul pare, dar nu este posibil. I se alătură „Clasa noastră“, spectacol regizat de Simona Măicănescu și premiat la Gala Absolvenților, care va avea o reprezentație în curtea interioară de la Muzeul Țăranului Român, la festival participând și „Kairos“, alt spectacol de teatru-dans conceput în UNATC. „Pisica Verde“, montarea lui Cristi Juncu după Elise Wilk, producție care a câștigat deja câteva premii, va avea, de asemenea, o reprezentație.
Una peste alta, dincolo de discuții legate de calitate și valoare, prin natura subiectului interminabile, sigur ar fi bine ca pe la Undercloud să treacă mai ales cei care nu-s obișnuiți cu libertatea și, desigur, cei pentru care teatrul înseamnă o clădire. Nici nu știu ei ce bine le-ar face!