În aşteptarea unei soluţii care să salveze de disponibilizări tânăra instituţie pe care o conduce, actorul George Ivaşcu, directorul Teatrului Metropolis din Bucureşti, înfiinţat la 1 ianuarie 2007, subliniază că artiştii nu pot fi trataţi ca angajaţii primăriei.
Cum comentaţi ordonanţa guvernului privind disponibilizarea de angajaţi ai teatrelor cu finanţare de la bugetul local?
Vreau să vă spun că astăzi (joi, 22 iulie – n.red.) am avut o întâlnire cu reprezentanţii guvernului la sediul Ministerului Administraţiei şi am găsit înţelegere. Au participat primul ministru Emil Boc, vice prim-ministrul Marko Bela, ministrul Culturii Kelemen Hunor şi ministrul Administraţiei Vasile Blaga.
Şi, în concluzie?
A fost nevoie de o întrevedere ca să desluşim ceea ce era de datoria juriştilor din primării să desluşească. Dacă s-ar fi comunicat clar, nu am mai fi trecut prin atâtea emoţii. Există o prevere care nu ni se explicase. Intră sub incidenţa acestei reglementări instituţiile de spectacol înfiinţate de consiliile locale, nu teatrele cu tradiţie, unele create de Ministerul Culturii. Teatrul Metropolis, înfiinţat de puterea locală, a primit promisiunea că se va găsi o rezolvare, astfel încât să nu se facă disponibilizări. Este o instituţie tânără, de doar câţiva ani, care s-a clădit foarte repede. Iată că oamenii politici s-au dovedit a fi mai întâi oameni şi au înţeles că este în joc identitatea culturală a României, că artiştii nu pot fi trataţi ca funcţionarii din primării, că de cultură depinde şi viitorul ţării.
O veste bună, aşadar…
O veste foarte bună. Astăzi după întâlnire am intrat în teatru, oamenii se uitau la mine, nu îndrăzneau să întrebe nimic. Am spus doar „Spor la lucru!” Doi maşinişti – nişte zdrahoni – au izbucnit în lacrimi. Asta e tot ce pot să vă spun.
Şi acum ce urmează?
Să primim la teatru un document şi să vedem ce soluţii găsim.