Gérard Philipe în „Prințul de Homburg”

Cioburi PhilipeÎn rubrica „Teatrul în cioburi de memorie” veți descoperi fotografii cu mari actori și mari regizori, împreună cu o scurtă poveste. Astăzi,  actorul Gérard Philipe în repetiție pentru spectacolul „Prințul de Homburg”, regizat de Jean Vilar.

Realizată în anul 1956, fotografia datează din prima etapă din existența festivalului internațional de la Avignon, înființat de Jean Vilar în 1947.

Până în anii ’60, evenimentul lua proporții și funcționa și ca motor al renașterii teatrului francez. Jean Vilar reaușise să consolideze o trupă care juca an de an, în iulie, în fața publicului venit la festivalul din Orașul Papilor.

Pe-atunci deja cunoscut actor de film, tânărul Gérard Philipe a devenit un adevărat simbol la Avignon după ce a jucat rolurile principale din „Cidul” lui Corneille (în 1959, actorul avea să fie înmormântat în costumul personajului Rodrigue) și din „Prințul de Homburg” de Heinrich von Kleist, unde îi era parteneră de scenă celebra actriță Jeanne Moreau.

Fotografia îl surprinde într-o repetiție pentru acest spectacol, reluat în 1956, alături de regizorul Jean Vilar. Era al patrulea an în care montarea se juca în festival (după 1951, 1952, 1954), regizorul creând o coloană sonoră după compozițille schițate de Maurice Jarre. În rolul Frédéric Arthur de Hombourg, Gérard Philipe, având la momentul respectiv 33 de ani, crea un personaj strălucitor, de neuitat pentru cei ce l-au văzut.

Fragil, romantic, generos, unul dintre cei mai talentați și cei mai iubiți actori ai Franței postbelice, care impresionase în rolul Caligula din piesa omonimă a lui Albert Camus, acesta făcea pare din trupa creată de Jean Vilar la Teatrul Național Popular și avea un repertoriu remarcabil. Din „Prințul de Homburg” aveau să rămână înregistrări video și audio și fotografii, făcute cu doar câțiva ani înainte ca eroul să plece năprasnic dintre noi. Umbra lui Gérard Philipe la Avignon, unde festivalul s-a desfășurat în anul 2015 în amintirea lui, iar în 2014 a găzduit prima montare nouă a piesei poetului german după cea semnată de Vilar la jumătatea secolului trecut, se simte și astăzi.

Foto: © Agnes VARDA, Agence Enguerand

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.