ImPulsTanz – o sărbătoare a dansului

IvoDimchev – SelfieConcert, @Emilia Milewska

În fiecare an, de-abia încheiată stagiunea teatrală, mii de dansatori, coregrafi și artiști din lumea întreagă se reunesc în capitala austriacă, pentru a sărbători dansul contemporan în cadrul festivalului ImPulsTanz. Timp de cinci săptămâni, nume vestite precum Anne Teresa De Keersmaeker, Marie Chouinard, Meg Stuart, Jan Fabre, Louise Lecavalier, Trajal Harrell și multi alţii au delectat publicul în vara aceasta cu „fantome ale trecutului și ale viitorului deopotrivăˮ. Salva Sanchis a celebrat muzica de club, Pierre Rigal pe cea hip-hop, iar François Chaignaud s-a dedicat muzicii secolului al XVI-lea. Programul s-a axat pe două teme interdisciplinare: pe de o parte pe legătura dansului cu muzica și, pe de altă parte, pe relaţia cu artele vizuale. Colaborarea între ImPulsTanz și mumok (Muzeul de Artă Modernă) s-a aflat astfel în prim-plan.

În fostele grajduri imperiale din spatele muzeului, Chris Haring a echipat opt dansatori cu iPod-uri și difuzoare Bluetooth, din care a răsunat un adevărat amalgam de limbi și sunete – deseori neinteligibile –, de unde și titlul Babylon (Slang) al spectacolului. Acesta face parte din seria Foreign Tongues, prin care coregraful austriac și compania sa Liquid Loft explorează „interacțiunea complexă între mesajele verbale și gesturile fiziceˮ (Andreas Berger semnează compoziția polifonică comprimată). Spectacolul începe în curte. Artiștii îmbrăcați în haine negre se răsucesc și se târăsc pe asfalt, dând viață, printre altele, unui scârțâit de uși. Trupurile lor se ridică și cad, individual sau reunite în grup. În a doua jumătate a serii, evenimentul se desfășoară în interior. În semiîntunericul sălii goale, corpurile dansatorilor se strecoară printre spectatori, cautând de multe ori un contact vizual cu aceștia. În lumea lui Chris Haring atenția este acordată cu precădere expresiei corporale, nivelul semantic rămâne în plan secundar.

ChrisHaring_LiquidLoft_ForeignTongues_BabylonSlang; @MichaelLoizenbauer

În interiorul muzeului mumok au avut loc, de asemenea, mai multe întâlniri cu Ivo Dimchev. Încă din anul 2014, compozitorul și interpretul vocal bulgaro-britanic a devenit un superstar al festivalului. Astfel, în programul acestei ediții s-au regăsit două ateliere și patru spectacole ale artistului plurivalent. Evenimentul la care am asistat s-a numit A Selfie Concert și s-a pliat de minune pe tema expoziției abia inaugurate, ce poartă titlul „Vieți Dubleˮ (Doppelleben) și este dedicată artiștilor vizuali care au produs sau au interpretat compoziții muzicale în public. După cum spune și titlul, Dimchev a dat un concert, timp în care spectatorii au fost invitați să își facă selfie-uri cu el. „La fiecare zece secunde să vină cineva la mine, altfel mă opresc din cântatˮ, așa a sunat amenințarea lui Dimchev, transpusă în practică, din fericire, doar de două ori. La un moment dat, un grup de treizeci de persoane s-a adunat în jurul artistului, spre încântarea acestuia. Numai un jurnalist a încercat (și a reușit), spre amuzamentul general, să se ascundă în fața camerei telefonului mobil. Şi de data aceasta Dimchev s-a dovedit a fi un interpret plin de farmec, care are cu adevărat o voce cuceritoare.

CeciliaBengolea_FlorentinaHolzinger_InsectTrain; @AliTollervey

Festivalul s-a încheiat cu un spectacol dedicat limitelor corpului și a reprezentării sale în raport cu natura. În Insect Train patru dansatoare s-au transformat în ființe hibride. Pași de dans sincronizaţi pe sunete de muzică pop s-au îmbinat cu episoade de balet și cu secvenţe acrobatice în spectacolul coregrafelor Cecilia Bengolea și Florentina Holzinger. În pofida costumelor opulente, împodobite cu mai multe tentacule, dansatoarele au reușit să simuleze cu succes acte sexuale. La un moment dat, imaginea unui insectar a fost proiectată pe ecranul din spatele scenei, în timp ce un uriaș vierme gonflabil s-a prelins pe podea. Printre altele, și-a făcut apariţia și o insectă de tipul Mantis Religiosa care a „devoratˮ o albină. „Iadul este pe pământ și nicăieri altundevaˮ, se specifică în caietul program. Comic, cu multă muzică și culoare, însă mult prea bombastic, Trenul de Insecte se dorește a fi, de fapt, un apel la dragoste, asemeni melodiei finale cântată de Valeria Lanzara.

ImPulsTanz 2018 a prezentat 157 de spectacole și a atras, în pofida temperaturilor extrem de ridicate, peste treizeci de mii de vizitatori în mumok și în săli de teatru precum, printre altele, Burgtheater sau Volkstheater. Au avut loc 229 de ateliere, programul fiind suplimentat cu treisprezece proiecte datorită cererii ridicate. Așa se prezintă bilanţul ediţiei festivalului desfășurat între 12 iulie și 12 august în unsprezece locații ale Vienei (până și un chioșc de cârnați a fost transformat într-un loc performativ!).

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.