Sincer să fiu, m-am mirat să aflu că piesa Him und Her (Încoace și încolo) se înscrie în ceea ce s-ar putea socoti drept ultima etapă a creației lui Ödön von Horvath, unul dintre cei mai complecși și interesanți reprezentanți ai expresionismului european în teatru. A fost scrisă în 1934, adică după Ce face Congresul, Povestiri din pădurea vieneză sau Kasimir și Karoline și cu un an mai înainte de Don Juan se întoarce de la război, ca să citez doar titlurile cât de cât mai cunoscute spectatorului român de teatru. Care nu a prea avut parte de întâlniri nici foarte multe, nici chiar tocmai semnificative cu scrierile cuiva care, în pofida faptului, că nu i-a fost îngăduit să trăiască decât 37 de ani (1901-1938) a lăsat, totuși, un număr însemnat de titluri dintre care unele extrem de ofertante din punct de vedere scenic. Regizorul Bocsádi László a dovedit o anumită consecvență în aducerea unora dintre ele pe scenă, fie la Secția maghiară a Teatrului Național din Târgu Mureș, fie la Teatrul „Tamási Áron” din Sfântu Gheorghe, Anca Bradu a montat Don Juan se înoarce de la război la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu și Povestiri din pădurea vieneză cu actorii Trupei “Szigligeti” a Teatrului de Stat din Oradea, iar în stagiunea trecută Horia Suru s-a aplecat asupra rescrierii conferite mitului lui Don Juan de către dramaturgul expresionist austriac, într-o montare realizată la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad.
Iată că acum tânărul regizor german Alexander Riemenschneider (e născut în 1981), invitat pentu o colaborare la Secția germană a Naționalului sibian, optează pentru Încoace și încolo, piesă al cărei subiect nu poate să nu îmi amintească de Casa de pe graniță a lui Mrožek. Și una, și cealalaltă prezentând dificultățile de care au parte oamenii simpli din cauza orbirii politicienilor și a incapacității ori a refuzului acestora de a rezolva rapid și eficient ori litigiile de frontieră ori dreptul oamenilor la liberă circulație.
Apar în Him un Her doi prim-miniștri care se întâlnesc incognito pe podețul care separă două State și care le servește drept punct de fronitieră, atâta doar că întâlnirea lor eșuează lamentabil. Însă nu ei și gândirea lor individualist-politicianistă reprezintă punctul de maxim interes al piesei, ci oamenii simpli. Adică ultracinstitul Ferdinand Havlicek care nu are documente de călătorie și ale cărui afaceri sunt din această cauză compromise. Numai că Havlicek are norocul de a-l captura pe contrabandistul Schugglitschinski, mare și periculos traficant de droguri. Așa că este îndreptățit să primească o considerabilă recompensă pe care, generos, nu o păstrează numai pentru sine, ci o împarte cu tânărul Konstantin, Vameșul de pe malul stâng, care izbutește astfel să se căsătorească cu fiica Vameșului de pe malul drept. Havlicek o salvează de la faliment și pe sărmana doamna Hanusch cu care pune imediat de o căsătorie. Fericit și mulțumit este deopotrivă Jandarmul, unul dintre cei doi premieri demisionează și se apucă de scrisul memoriilor în compania alinătoare a vreo două secretare în vreme ce celălalt recurge la dezmințiri. Marele contrabandist sfârșeșete, așa cum trebuie, la închisoare.
Alexander Riemenschneider optează pentru un spectacol în cheie parodică și este suținut în demersul lui atât de scenografia, altminteri destul de simplă și de oarecare, semnată de David Hohmann, cât și de muzica de scenă datorată lui Tobias Vethake. Actorii Daniel Bucher (Ferdinand Havlicek), Daniel Plier (vameșul de pe malul drept), Emőke Boldizsár (fiica vameșului de pe malul drept), Ali Deac (vameșul de pe malul stâng), Valentin Späth (jadarmul), Johanna Adam (Doamna Hanusch), Anca Cipariu (X, șeful guvernului de pe malul drept), Fabiola Petri (Y, șeful guvernului de pe malul stâng), Ștefan Tunsoiu (Schugglitschinski, contrabandist șef) aderă la propunerea regizorului și își fac conștiincios datoria. E drept, Încoace și încolo nu izbutește, totuși, să depășească limitele și condiția unui corect, pasabil spectacol de serviciu.
Teatrul Național “Radu Stanca” din Sibiu
ÎNCOACE ȘI ÎNCOLO de Ödön von Horvath
Traducerea: Dan Stoica
Regia: Alexander Riemenschneider
Asistent regie și coordonator proiect: Fabiola Eidloth
Scenografia: David Hohmann
Muzica: Tobias Vethake
Profesor de vorbire: Tim Schüler
Cu: Daniel Bucher (Ferdinand Havlicek), Daniel Plier (vameșul de pe malul drept), Emőke Boldizsár (fiica vameșului de pe malul drept), Ali Deac (vameșul de pe malul stâng), Valentin Späth (jadarmul), Johanna Adam (Doamna Hanusch), Anca Cipariu (X, șeful guvernului de pe malul drept), Fabiola Petri (Y, șeful guvernului de pe malul stâng), Ștefan Tunsoiu (Schugglitschinski, contrabandist șef)
Data reprezentației: 8 februarie 2019