Independența și cererea pieței sau comercial versus calitate

yorickDiscuții aprinse despre teatrul independent și actorii independenți au încins spiritele la acest început de an. Ce este sau ce nu este teatrul independent? Cât de independent este teatrul independent și cum anume se raportează actorii neangajați în teatrele de stat la acest fenomen sunt întrebări la care ne propunem să răspundem pe larg într-un număr viitor dedicat acestui fenomen din ce în ce mai puternic, în contextul social de azi și pe o piață care produce mult mai mult decât poate consuma.

Dacă suntem de acord că teatrul independent, dincolo de faptul că nu este susţinut de la buget, ar trebui să se constituie într-o mișcare artistică, o mișcare de substanță, sub semnul diversității, care să „caute forme noi”, să experimenteze și să se opună conformismului care, fără îndoială, se regăsește în teatrul de stat, atunci ceea ce oferă în prezent zona independentă este, sigur, destul de departe de așa ceva.

În teorie, teatrul independent, alternativa la teatrul din instituțiile de stat, propune „altceva”, este expresia unei căutări autentice. Urmărește să se adreseze şi să formeze un alt tip de public, să fie nou, să fie o reacţie/ replică la ceva, să caute o formă de originalitate, să nu fie vetust, să rişte, să încerce, să fie revoluţionar – în formă, în idee, în interpretare etc. În practică însă, pentru cine urmărește fenomenul îndeaproape, este evident că lucrurile stau cu totul altfel. Cele mai multe montări se încadrează într-o zonă mai degrabă conformistă, comodă, spectacolul nedepăşind cu nimic zona divertismentului lights de televiziune. Într-o lume în care actorii se zbat să supraviețuiască, spectacolele produse în spațiul independent, din motive lesne de înțeles, caută succesul la public. Fie că e vorba de textul ales, de temă sau de numele actorilor. Comedioare ușurele, la care reacțiile publicului din sală sunt ceva de genul „Bă, ăsta e penal, să mor io” – asta e replică auzită și culeasă la una dintre cele mai recente prezențe la Godot… O fi bine? O fi rău? Până la urmă există un cerc al cauzalităților, nu? Și din păcate în acest moment se poate alcătui un portret-robot al spectacolului de teatru independent, cu cea mai mare vizibilitate: piesă în două-trei personaje, de obicei comedie dulce-amară, de obicei subiect din realitatea imediată, de obicei jucate superficial (și aici întrebarea e de ce). Spre deosebire de teatrele subvenționate, unde regizorul dictează, iar numele lui este considerat o garanție a calității, în teatrul independent contează mai puțin numele regizorului. Și asta, pentru că spectatorul vine să vadă povești și actori, mai puțin concepții regizorale complicate și curajoase. Nu-i ciudat? Până la urmă, independența ar trebui să însemne în primul rând curaj…

Pe de altă parte, în București ceva mai rapid, în țară mult mai încet, se înmulțesc pe zi ce trece micile teatre așa-zis independente. Numai la sfârșitul lui 2015 și la începutul lui 2016 au mai apărut câteva. Într-o capitală cu relativ puține instituții de spectacol, este, în principiu, un lucru bun. Mai multe spații de joc înseamnă diversitate, înseamnă concurență, deci calitate. Înseamnă „opoziție” la sistemul de stat, înseamnă libertatea de a încerca. Dar, la fața locului, lucrurile arată cu totul altfel. Peisajul este următorul: pentru că angajările sunt blocate în teatre de ani întregi, pentru că salariile angajaților sunt extrem de mici, pentru că este inflație de absolvenți, pe scurt, pentru că multă lume vrea să facă teatru și nu are unde și cum, teatrul independent s-a transformat într-o supapă. Și e evident că scopul principal este câștigul financiar (oricât de mic, tot e mai bine decât nimic). Cu foarte, foarte puține excepții în câteva locuri, de care ne vom ocupa îndeaproape (precum UNTEATRU, Replika, Teatrul de Artă, care au alte scopuri declarate), dorința de a crea un act artistic, un manifest al unei generații, de a veni cu ceva nou rămâne, din păcate, pe plan secundar. Pe lângă ele, există haotic încercări în spații mici, care se deschid peste noapte și cel mai adesea se închid la fel de repede. De obicei diferența o face lipsa banilor, care prea rar poate fi acoperită. Nu e un secret că de cele mai multe ori costumele pentru spectacol provin din dulapul de acasă al actorilor și că „investiția” aproape că nu se recuperează. Și toți acești factori, de fapt, alterează calitatea. Prea puține dintre spectacole și prea puțini artiști își permit să fie cu adevărat „independenți”. De ce s-a ajuns în acest punct? Iată o întrebare pentru care vom căuta în curând răspunsuri în discuții ample cu creatorii din această zonă. Asta cere piața? Asta cred creatorii că cere piața? Asta vor ei să-i ofere pieței?

Print

7 Comentarii

  1. Alex Bogdan 24/02/2016
  2. mama 24/02/2016
  3. Alex Bogdan 25/02/2016
  4. Radu Popescu 25/02/2016
  5. Mama 25/02/2016
  6. Radu Popescu 26/02/2016
  7. Radu Popescu 26/02/2016

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.