În Franţa şi Scoţia se află cele mai fierbinţi puncte de pe harta teatrului de vară. Cunoscute în toată lumea ca neobosite promotoare ale manifestărilor de avangardă, dar şi ale evenimentele conexe unui spectcol de teatru, festivalurile pe care le găzduiesc cele două oraşe în fiecare vară sunt momente vitale, concentrate, unde şi-ar dori să fie orice artist şi orice dependent de teatru. Acolo, în săli de teatru, grădini, biserici, săli de sport, cafenele, pe dealuri şi pe stradă, în garaje şi în hoteluri, vezi artişti şi oameni cu idei, care se feresc să-şi aroge acest statut, veniţi să vadă, să participe, să stea pe gânduri sau chiar să creeze şi, înainte de toate, să guste ceva, cât mai mult, din lumea atât de largă a teatrului de azi.
După ce la ediţia de anul trecut a stat sub semnul mişcării şi al dansului, renumitul festival din Cetatea Papilor, care a impus de-a lungul anilor nenumăraţi creatori, s-a confirmat pe sine şi anul acesta, când manifestările lui s-au desfăşurat în perioada 7-28 iulie şi a strâns o mulţime de energii creatoare şi analitice, ca de fiecare dată.
România, a cărei prezenţă şi prestaţie la festival presa uită mai mereu s-o anunţe şi s-o comenteze, s-a arătat cu spectacolul Canin felin sau Omul pubelă, după Matei Vişniec, realizat de Eugen Jebeleanu, în scenografia semnată de Velica Panduru. Din distribuţie au făcut parte Nicoleta Lefter, Vlad Mihu şi Codrina Pricopoaia din România, spectacolul jucându-se în fiecare seară la Théâtre du Bourg Neuf şi aducând în scenă o variaţiune pe tema teatrului nonverbal, care tratează de o manieră directă violenţa, fenomen omniprezent în soietatea contemporană, pe de o parte, şi dat înnăscut al fiinţei umane, pe de altă parte, spun antropologii.
O altă producţie românească recentă, însă una care priveşte spre prezentul universal al omului din perspectiva sarcastică oferită de un scriitor acum câteva secole va merge la Edinburgh. În capitala Scoţiei are loc în fiecare an cel mai mare festival al artelor din lume. În 2012, evenimentul va avea loc între 9 august şi 2 septembrie. Iar România va fi reprezentată de un spectacol cofinanţat de festival şi pus în scenă la Teatrul Naţional Radu Stanca din Sibiu. Este vorba despre Călătoriile lui Gulliver, în regia lui Silviu Purcărete, un creator de teatru vizionar, cum îl descrie website-ul evenimentului. Potrivit aceleiaşi surse, spectacolul ar fi o călătorie muzicală condusă de compozitorul irlandez Shaun Davey, şi un mix cultural ce explorează teme ca exilul, călătoria, înstrăinarea, singurătatea comunitatea, şi va avea cinci reprezentaţii la Edinburgh, unde acelaşi regizor triumfa acum câţiva ani cu spectacolul Faust, montat tot la Sibiu.
Încă o pată de culoare la ediţia de anul acesta va fi urcuşul pe Vârful Arthur’s Seat, eveniment descris de organizatori ca o combinaţie de artă publică inovatoare şi pledoarie pentru sport. Jocuri de lumini şi coregrafii spectaculoase îi aşteaptă pe toţi cei care au o condiţie fizică demnă de încredere, o lanternă şi o pereche de bocanci şi sunt dornici să străbată cunoscutul munte la ceas de noapte.