Între noi e totul „binişor”

2stars

01 Intre noi e totul bineCât de bine poate fi într-o Polonie ciuruită de război, buimăcită de aceleaşi „idealuri” ale comunei globale, în care bunicii senilo-nostalgici şi nepoţii emokizi fac schimb de coji de luciditate şi pusee de furie? O realitate numită „Polonia” în piesa Dorotei Masłowska care fără prea mari eforturi de imaginaţie s-ar putea numi „România”. Un text puternic, cu iz suprarealist, în care personajele nonexistă condamnate la viaţă într-un secol XXI al dezagregării sufleteşti.

Spectacolul „Între noi e totul bine” montat de Radu Afrim la TNB face echilibristică pe sârmă între mesajul consistent al piesei şi universul flamboaiant al regizorului. Sub greutatea notei personale şi a exagerărilor asumate structura se încovoiază, vertebrele se tasează, iar amestecul de umor negru altoit cu glume gratuite se taie ca o maioneză cu prea mult ulei. Amalgamul de scene între care nu s-a vrut a fi găsită o legătură cvasi-logică îşi vede de drumul său şi încurcă bune cu rele de-a valma. După un început inutil, în care personajele îşi dispută microfonul şi încropesc recitaluri, demarează, în sfârşit, povestea acestor fiinţe chinuite care vorbesc anapoda în virtutea unei existenţe absurde. Luate una câte una, există scene cu adevărat emoţionante sau amuzante, momente de adevăr scenic, în care se întrezăresc bunele intenţii şi mesajul textului. O bunică poloneză îl vede îngrozită pe Hitler în chipul propriei nepoate. Două bătrâne, o mamă şi o bunică încearcă să convingă cumpărători de ocazie de calitatea hainelor revărsate din pungile de plastic şi îngână trist super-oferte blazate. O fetiţă cu ochi plânşi găseşte soluţia salvatoare pentru familia ei: moartea unanimă şi reîncarnarea în existenţe mai fericite. Iar la final, într-un spot de lumină, aceeaşi fetiţă vorbeşte despre moartea bunicii sale înainte înainte ca mama ei să se fi născut.

02 intre noi e totul bineSpectacolul creat ca un colaj de scene succesive, deşi unitar din punct de vedere stilistic, nu este constant în calitate. De e a fost nevoie de un schimb de chiloţi la vedere sau de mozoleli în cadrul uşii sau un cântecel despre micul chinez inserat tam-nesam? Ce caută „Gaiţele” lui Kiriţescu, cu tot cu Popa Porumb şi coliva din cinci kile de grâu şi jocul lor de cărţi însoţite de o Fraila în travesti în Polonia? Artificiile cu efect epitelial nu îşi aveau rostul. Băşcălia care se încăpăţânează să amuze sala putea fi evitată. Limbajul este unul dintre atu-urile piesei şi este speculat de cele mai multe ori cu inteligenţă. De ce ai fost nevoie de tuşe groase şi degete care să gâdile insistent burta spectatorilor în căutarea hohotului de râs facil, nu ştiu. E uşor să stârneşti râsul pufnit. Mai greu să îl momeşti pe cel isteţ şi rafinat.

Construcţia spectacolului pare că a mizat pe o lipsă de relaţie între personaje. Fiecare îşi vede de propriile obsesii, de monologul său, de momentul său de glorie. Lipsa de comunicare între generaţii este subliniată şi de un autism cultivat între parteneri. Nu lipsesc bărbaţii în rochie care cântă lasciv de la înălţimea tocurilor ascunşi de perucă – nimic nou. Nu lipseşte nici şobolanul de mucava, plasat de data aceasta cu ceva mai multă grijă pentru detaliu şi cumpătare pe umărul bunicii. Şi dacă vezi două-trei fotografii din spectacol vei recunoaşte semnătura lui Radu Afrim, deşi de această dată scenografia aparţine Irinei Moscu. Jocul actorilor este unitar, deşi nu este vorba nicio secundă despre dialog. Marius Manole reuşeşte să iasă din zona de confort şi să interpreteze o Bătrânică apatică foarte simpatică. Comentariile sale bombănite sunt cele mai reuşite momente comice. Dincolo de machiaj, se observă cu ochiul liber un actor ludic care a regăsit plăcerea de a construi un personaj altfel decât din obişnuinţă. Dorina Chiriac rosteşte muşcat şi aparent cu multă plăcere cuvinte precum „atac ischemic” sau „deşeuri toxice” şi este o Fetiţă metalistă soră geamănă cu Wednesday Addams. Ca o veritabilă mică depresivă jonglează abil cu inocenţa călcată în picioare şi tânguiala timbrată. Liliana Ghiţă este o Halina iubitoare de patrie şi împătimită a revistelor cu rebusul gata completat găsite la tomberon. O apariţie inspirată parcă din serialul „The Nanny”, cu colanţi înfloraţi, păr tapat şi machiaj abundent. Natalia Călin joacă asumat greutatea corporală a personajului, cu umor şi o poftă sfătoasă de a povesti pe-ndelete. Istvan Teglas schimbă rochiile şi urcă pe tocuri din ce în ce mai înalte cu multă senzualitate şi graţie. Cezar Antal este actorul care nu se teme de penibil şi joacă situaţiile nu tocmai comode cu măsură, iar Florentina Ţilea se ia prea în serios în rolul Reporterei nimfomane, drapată în pete de leopard.

03 intre noi e totul bine„Între noi e totul bine” pare un spectacol indecis. Pe de-o parte apasă pedala kitschului şi a glumelor la prima mână, iar pe de altă parte sondează adâncimi sufleteşti. Nu este sincer cu el însuşi. Amestecă prea la întâmplare ingrediente de calitate variabilă şi pretinde spectatorului să îşi aleagă singur gustul. La final sentimentele sunt contradictorii, impresiile împrăştiate, iar concluziile vagi. O îmbinare bizară, poate amuzantă, poate chiar emoţionantă, dar lipsită de consistenţă, care se ia peste picior şi bâjbâie undeva între entertainment de soap-opera şi artă.

Teatrul Național București

„Între noi e totul bine”, de Dorota Masłowska

Traducere: Sabra Daici

Regia: Radu Afrim

Scenografie: Irina Moscu

Asistent scenografie: Iulia Gherghescu

Muzică live: Cezar Antal

Sound design: Călin Țopa

Univers sonor: Radu Afrim

Distribuția: Dorina Chiriac, Marius Manole, Liliana Ghiță, Natalia Călin, Istvan-Lajos Teglas, Cezar Antal, Florentina Ţilea

Print

6 Comentarii

  1. raluca 04/10/2015
  2. Bambolero 04/10/2015
  3. Andreea 10/10/2015
  4. Petru 16/10/2015
  5. Corina 19/10/2016
  6. dan 12/11/2016

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.