Este directorul Teatrul Național din București, este președintele UNITER, este actor și regizor. Ion Caramitru este o personalitate controversată, al cărei nume a fost intens vehiculat în ultimele luni, fie în legătură cu proiectul Teatrului Național din București, a cărui Sală Mare s-a redeschis de curând, într-o clădire în reconstrucție de ani buni, fie în legătură cu Proiectul 9G, pentru care a fost atacat. În urmă cu o săptămână, în Sala Mare a TNB, prezenta Gala Premiilor UNITER, și ele mereu criticate, și aniversa 25 de ani de la înființarea Uniunii. Am stat de vorbă cu Ion Caramitru despre problemele teatrului din România și despre posibile soluții.
Ați fost în ultima vreme controversat pentru mai multe dintre deciziile dvs., pentru anumite proiecte, printre ele și 9G. Vi se par îndreptățite măcar în parte aceste acuze sau vă simțiți victima unei campanii?
Sunt obișnuit să fiu atacat și asta de mult, nu doar de acum. Înainte de ’89 eram atacat subtil, dar mă obișnuisem și atunci cu ideea, pentru că, pe de o parte, nu eram membru de partid, iar pe de altă parte, ce făceam fie în teatru, fie în recitalurile de poezie erau lucruri care nu conveneau.
Și acum?
Acum, pe măsură ce fac ceva, înainte să apuc să fac, deja apar atacuri. Pot să înțeleg că sunt oameni care se simt frustrați, care se cred posesori ai adevărului absolut, dar eu îmi văd de treabă. Nici nu vreau să-i nominalizez, pentru că, pe de o parte, eu știu de ce fac ei treaba asta și ei știu că eu știu, dar mă lasă rece, căci sunt lucruri mult prea mărunte. Eu am ceva de făcut și mă voi duce până în pânzele albe. Și cu 9G, și cu Teatrul Național, și cu tot. Dacă vorbim de 9G, vorbim de lucruri fără precedent. Haideți să spunem lucrurilor pe nume! Acești tineri numiți „independenți” sunt, de fapt, șomeri, pentru că nenorocirea acestei perioade de timp în România este că absolvenții atâtor școli de teatru nu pot intra în teatre să-și facă meseria în colective teatrale, așa cum am avut noi șansa să o facem. Ei nu sunt independenți. Noi le spunem „independenți” de teamă de a rosti cuvântul „șomeri”. Or, a fi independent în artă presupune o atitudine creatoare, cu care să fii consecvent. Pe mine lucrul ăsta mă întristează nespus, pentru că știu ce înseamnă să nu lucrezi și să nu fii într-un colectiv teatral. Știu cât de important este în tinerețe să joci pe o scenă profesionistă. De-asta, în momentul în care m-am gândit ca una dintre săli să fie exclusiv la dispoziția lor, m-am gândit pornind de la această situație foarte dramatică. M-am gândit ca măcar să aibă un loc, pe baza unui concurs de proiecte, unde să-și experimenteze gândurile și talentul. Unu la mână: din cei care s-au produs acolo sunt unii care joacă acum în TNB. E o pepinieră. Doi la mână: dacă se duc să joace la Godot sau la Teatrul Act, ei plătesc chirie. Aici au pe mână un teatru cu tot ce trebuie.
Haideți să spunem lucrurilor pe nume! Acești tineri numiți „independenți” sunt, de fapt, șomeri, pentru că nenorocirea acestei perioade de timp în România este că absolvenții atâtor școli de teatru nu pot intra în teatre să-și facă meseria în colective teatrale, așa cum am avut noi șansa să o facem. Ei nu sunt independenți. Noi le spunem „independenți” de teamă de a rosti cuvântul „șomeri”. Or, a fi independent în artă presupune o atitudine creatoare, cu care să fii consecvent.
Bun, dar ei au susținut în scrisoarea deschisă adresată dvs. că se hrănesc din festinul de la „marele teatru”. Că primesc doar firimiturile. E un adevăr în asta?
Nu am comentarii la asemenea tip de provocări. Când au aplicat, au aplicat pe baza unui regulament, au semnat contracte, pornite de la acel regulament. Nu au niciun fel de scuză în materie de justiție fie morală, fie de alt fel. Iar faptul că înainte să stea de vorbă cu mine, cu noi, au trimis acea scrisoare mă duce cu gândul la ceva mai bine pus la punct… Dar nu mă interesează, eu îmi văd de treabă, probabil că regulamentul va fi și mai sever de-acum înainte. Teatrul, prin managerul său, are un contract cu Ministerul Culturii pentru așa-numitul program minimal de finanțare al repertoriului teatrului. 9G este un program experimental, care se desfășoară în cadrul Centrului de Studii și Experimente „Ion Sava”. Așa am putut ca legal să-i găzduiesc, pentru că, altfe,l ar trebui ca acea sală s-o folosesc în interesul teatrului și să-mi aducă venituri.
Și nu aduc venituri?
Nu aduc venituri. În schimb, cheltuieli da. Deci nu luăm chirie, cum ar fi normal, iar consumurile sunt destul de mari, ca într-o sală de teatru, în ceea ce privește lumina, căldura, aerul condiționat, salariile tehnicienilor arondați exclusiv pentru această sală, plățile dreptului de autor sau plata traducerilor. Unul dintre cei care mă atacă la baionetă este cel care a cerut o sumă mai mult decât remarcabilă pentru o piesă tradusă de el în programul 9G. Nu prea e corect. Pe mine atacurile astea, ca și cele care au fost an de an la adresa premiilor UNITER, nu m-au slăbit. Aș putea să spun că m-au întărit.
Unul dintre cei care mă atacă la baionetă este cel care a cerut o sumă mai mult decât remarcabilă pentru o piesă tradusă de el în programul 9G. Nu prea e corect. Pe mine atacurile astea, ca și cele care au fost an de an la adresa premiilor UNITER, nu m-au slăbit. Aș putea să spun că m-au întărit.
O altă acuzație a fost că producțiile lor n-au fost tratate la fel ca celelalte producții din TNB, că n-au fost bine mediatizate.
Păi, nici nu puteau fi tratate la fel. 9G e un program separat, atipic și găzduit. Că n-au fost bine mediatizate este inexact. Pe site-ul teatrului, unde se mediatizează tot ce mișcă în Teatrul Național, au locul lor privilegiat. Iată o minciună! Și vreau să mai amintesc un lucru care li s-a spus de la început. Regimul acestor spectacole nu face parte din programul minimal al Teatrul Național, e un adaos. Și apoi, e puțin lucru să ai un teatru gratis cu tot ce trebuie pe mână? Am făcut asta în speranța să găsesc tineri talentați care n-au în altă parte unde să se producă. Și aici o pot face în Teatrul Național, care are publicul lui…
Din punctul dvs de vedere, calitativ, spectacolele din programul 9G cum sunt? Sunt sub producțiile TNB sau peste ele?
N-am fost fericit cu toate. Cred că pot să folosesc aceeași expresie pe care am folosit-o și la programul „Cea mai bună piesă românească a anului” al cărui inițiator sunt: „Asfaltăm drumul cu bune intenții în așteptarea capodoperei”. Cred că spectacolul celor trei băieți cu „ActOrchestra” este cel mai profesionist. În celelalte spectacole sunt momente bune, sunt altele aproape de amatorism, sunt idei regizorale fără acoperire, sunt actori a căror dicție lasă de dorit într-o sală atât de mică și trebuie să faci eforturi disperate să înțelegi și să auzi. Dar toate astea sunt lucruri care se pot repara. Asta își propune proiectul: să pună în circulație anumite lucruri, care sunt perfectibile. Iar faptul că acum, la a doua strigare, au venit mai multe proiecte e un lucru important. Și culmea, dintre ele fac parte și cei care au atacat. Dar asta e ceva specific neamului nostru.
Și va exista o formă de resentimente pentru că au trimis această scrisoare? Sau vor intra în concurs cu șanse egale?
Bineînțeles că vor fi apreciate numai proiectele de valoare. Iar Programul 9G se va adresa de acum înainte și UNATC.
9G e un program separat, atipic și găzduit. Regimul acestor spectacole nu face parte din programul minimal al Teatrul Național, e un adaos. E puțin lucru să ai un teatru gratis cu tot ce trebuie pe mână? Am făcut asta în speranța să găsesc tineri talentați care n-au în altă parte unde să se producă. Și aici o pot face în Teatrul Național, care are publicul lui…
Ați fost acuzat că nu sunteți suficient de deschis pentru tineri. Chiar la Gala UNITER, dl Alexander Hausvater a sugerat că tinerii ar trebui lăsați să conducă teatre…
Sunt perfect de acord. Să conducă tinerii. Numai că a conduce un teatru nu e așa de simplu cum pare. Cât despre angajarea tinerilor în teatru, eu sunt primul care cere modificarea legii. La ora asta, în afară de doi-trei tineri pe are i-am putut angaja, eu am nevoie de cel puțin 30 de oameni tineri. Am cerut 100 de posturi, 70 pentru partea tehnică și 30 pentru partea artistică. Această cerere este, în teorie, aprobată de primul-ministru. Dar văd că se întârzie. Și din cauza asta am grave disfuncțiuni. Am peste o sută de colaboratori, majoritatea sunt tineri, peste 80 de colaboratori tineri în spectacolele curente ale teatrului, care sunt plătiți cu spectacolul. Nu există teatru în România care să funcționeze cu atâția tineri. Eu am ușile larg deschise tinerilor.
Dar ați fost atacat că ați ținut să rămâneți la conducerea Teatrului Național…
Eu cred că modul în care legea funcționează face ca greșelile, gafele, neputințele să poată duce la înlăturarea directorului. Există anual un sistem de evaluare și la sfârșitul mandatului încă un sistem de evaluare. Dacă evaluarea este negativă, omul pleacă. De acord, să vină un tânăr. Să arate ce poate să facă. Eu nu cred că un om fără cunoștințele de management și fără cunoștințele generale despre teatru pe care le am eu, pe care am putut să mi le însușesc atâția amar de ani și la UNITER, și la minister, și la Teatrul Bulandra, și de la Liviu Ciulei, și la Teatrul Național, se poate descurca. Aș putea să raportez destule lucruri pozitive care să justifice de ce am stat. Dar nu vreau să mă laud. Un lucru e clar: nu am făcut ceva de care să-mi pară rău. Că am greșit pe ici, pe colo, ca tot omul, se poate, dar în problemele esențiale, care țin de repertoriu, de reconstrucție, de dezvoltare unui sistem de valori în interiorul instituției, de această idee cu 9G, cred că nu am greșit. Toate astea țin de o anumită pregătire care-ți permite să-ți iei asemenea libertăți. Nimeni nu se leagă la cap cu experimente într-o instituție bugetară, supusă unor permanente fluctuații politice.
Spuneți că nu-ți permiți într-o instituție bugetară să te legi la cap cu experimente. Politica dvs. care este? Să umpleți sălile? Presupune asta și un compromis față de public?
De ce compromis? TNB are cel mai mare public din București. Și nu am făcut eu sondajele astea. E în Barometrul cultural, în sondajul Teatrului Nottara, unde Teatrul Naținal apare cu 74 la sută…
E firesc, nu? E Teatrul Național din București…
Nu e firesc deloc. De ce? Lumea vine să vadă pereți? Nu. Vine la spectacole și cumpără bilete la spectacole. În acest moment, însumând locurile care trebuie vândute, sunt cam 1900 pe seară, dacă se joacă la toate cele patru săli de repertoriu. Teatrele care au o sală principală de 400 de locuri maximum și o a doua de o sută de locuri nu au de vândut atâtea bilete. Nu vine lumea numai pentru că e Naționalul aici…
Dar de ce?
Poate pentru că le plac spectacolele. Din moment ce se cumpără bilete la toate sălile, în așa fel încât eu am putut raporta în 2014 că am avut un coeficient de ocupare între 75 și 80 la sută, cred că e ceva. E o cifră imporantă! Aș zice că, teoretic, cifra pozitivă de ocupare a locurilor într-un teatru ar fi de 60 la sută, dar noi am avut și 80 la sută. Ce părere ai? Asta vă spune că vine lumea numai pentru că sunt pereții Teatrului Național mai frumoși ca altădată? După părerea mea, în Teatrul Național se joacă mai bine, mai realist, lucru pe care l-am urmărit tot timpul, și asta presupune o întreagă politică de repertoriu și de regizori invitați. TNB nu putea rezista, în lipsa calității, doar pentru că e Teatrul Național.
Are o politică a vedetei?
Vedeta se formează. De-asta unul dintre marile mele regretele este că nu putem lua tineri actori acum și să-i transformăm în vedete. Așa cum s-a întâmplat cu Marius Manole. Lumea vine la teatru pentru Manole… dar el s-a format în TNB și s-a format la vedere. Ceilalți cum să se formeze, dacă nu joacă? Ăsta e motivul pentru care am făcut și 9G.
De acord, să vină un tânăr. Să arate ce poate să facă. Eu nu cred că un om fără cunoștințele de management și fără cunoștințele generale despre teatru pe care le am eu, pe care am putut să mi le însușesc atâția amar de ani și la UNITER, și la minister, și la Teatrul Bulandra, și de la Liviu Ciulei, și la Teatrul Național, se poate descurca. Aș putea să raportez destule lucruri pozitive care să justifice de ce am stat. Dar nu vreau să mă laud. Un lucru e clar: nu am făcut ceva de care să-mi pară rău.
Cum poate un regizor din România să ajungă să monteze în Teatrul Național? Care e traseul concret?
Sunt două variante. Uitați-vă cine montează anul ăsta ca să înțelegeți! Întâi, trebuie să fi dovedit ceva până atunci, nu? Trebuie să fi făcut ceva ca să ajungă la Teatrul Național. Să luăm cazurile cele mai notorii. Cum a ajuns Radu Afrim să monteze aici? Sau cum vine Gianina Cărbunariu? Sau Bobi Pricop?
Cum?
Sunt două drumuri care mă interesează și pe care le-am structurat cu un fel de titluri de programe posibile: „Condamnarea comunismului prin teatru” și „Teatrul nou cu piese vechi”.
Așadar, îi invitați dvs?
Da, sunt invitați. De exemplu, în cazul Gianinei Cărbunariu, i-am văzut spectacolele, am văzut că ceea ce face ea se înscrie în ceea ce eu doresc să existe în TNB, pentru că s-a ocupat de ororile comunismului, și am invitat-o.
Dar regizorii mai tineri din România care vor să monteze în TNB ce pot face? Vin cu un proiect?
Unii da, vin cu proiecte. Însă sunt foarte mulți cei care vor să monteze în Teatrul Național…
Există un conflict mai puternic între generații acum?
A existat mereu, dar aceste reglementări ale lumii noastre au creat un surplus uriaș de tineri actori. Să zicem că mâine, la direcția tuturor celor 44 de teatre din țară vin tineri de până în 25 de ani. Vor putea angaja, dacă legea le va permite, până la nivelul de fonduri de salariu care se dă de la stat, să zicem, în cel mai fericit caz, zece la sută din actorii care sunt angajați pe viață, și care nu pot fi mișcați de acolo. Dacă un teatru are 40 de actori, vor putea angaja 4… Dacă are 60, cum avem noi, poate angaja 6. Pentru că nu poți să depășești fondul de salarii venit prin bugetul de stat. Or, în momentul ăsta sunt cel puțin 2000 de actori tineri din care s-ar scădea, să zicem, maxim 400. Cu restul ce faci? Nu ar fi nemulțumiți, la rândul lor? Unde îi pui să joace?
Să zicem că mâine, la direcția tuturor celor 44 de teatre din țară vin tineri de până în 25 de ani. Vor putea angaja, dacă legea le va permite, până la nivelul de fonduri de salariu care se dă de la stat, să zicem, în cel mai fericit caz, zece la sută din actorii care sunt angajați pe viață, și care nu pot fi mișcați de acolo.
Am să vă întreb direct: directorul Teatrului Național din București îl favorizează pe regizorul Ion Caramitru?
Nu. Deloc. Poți să te uiți cum se vând spectacolele pe care le-am făcut. Uită-te cum merge „Dineu cu proști” sau „Dumnezeu se îmbracă de la second-hand”… Cred că „Dineu cu proști” a depășit orice imaginație în materie de încasări.
Da, dar revenim la problema încasărilor. Așadar, ăsta e scopul principal?
Nu, dar e derivat din toate. Încă un lucru care ar trebui știut. Instituțiile de tipul ăsta sunt apreciate în lege ca fiind instituții care folosesc o parte venituri bugetare, dar și venituri proprii. Procentul de venituri proprii este parte la buget. Și este obligatoriu. Noi avem 20 din total cheltuieli ca venituri proprii, ceea ce nu e puțin lucru. Sunt instituții care fac doar 1 la sută…
Dar, fiind o instituție bugetară, n-ar trebui să-și permită să facă și spectacole la care nu umplerea sălii să fie scopul principal?
Păi, experimentele există. Nu sunt la vedere? Dar cu cât experimentul e mai bun, cu atât sala e mai plină. Cine preferă să joace cu sala goală un experiment genial? Iar teatrul experimental nu înseamnă un teatru în care să nu înțelegi cuvântul și sensurile. Ba, din contră, să le înțelegi mai bine ca oricând. În ce privește dicțiunea, în teatrele englezești unde am lucrat și ca actor, și ca regizor, există un voice coach. Pentru că un spectator care vine și nu a înțeles replicama doua zi a făcut reclamația de rigoare. Nu plătești un bilet ca să nu înțelegi ce spune actorul pe scenă. Or, lucrul ăsta se întâmplă cu multe din spectacolele tinerilor. Uneori nu înțelegi nimic. Pentru că de multe ori ei joacă în general.
E un sistem aberant. Trebuie schimbată legea complet. Trebuie făcută o lege care să le permită tinerilor să intre în teatre, să nu mai existe de la un moment dat contracte pe termen nedeterminat, să se știe că sunt contracte pe termen determinat și să se muncească în teatrul ăla, nu să se facă așa cum fac mulți, să-și ia salariul dintr-un teatru și să joace în alte șapte drept colaboratori.
Există acum o criză în regie? Cine o să facă regie în următorii 20 de ani?
Nu știu cine o să facă regie peste 20 de ani. Dar uitați-vă la școală! Tocați școala segment cu segment. Cine sunt profesorii de regie și de actorie? Ce îi învață ei? Iar povestea asta cu doctoratele în artă a stricat enorm și eu o spun de ani întregi. Nu poți să înveți regie de la cineva care n-a montat teatru. Criza e de sistem.
Care e cea mai mare problemă a sistemului teatral?
Legislația. Care produce nemulțumiri în suită. În primul rând, în sistemul de salarizare. E împărțirea stupidă și în artă în categorii și gradații. E un sistem aberant. Trebuie schimbată legea complet. Trebuie făcută o lege care să le permită tinerilor să intre în teatre, să nu mai existe de la un moment dat contracte pe termen nedeterminat, să se știe că sunt contracte pe termen determinat și să se muncească în teatrul ăla, nu să se facă așa cum fac mulți, să-și ia salariul dintr-un teatru și să joace în alte șapte drept colaboratori.
Ca să trăiască…
Da, de acord, ca să trăiască. Ideea ar fi ca actorul să fie plătit direct proporțional cu calitatea muncii lui. În Polonia și în Ungaria s-a rezolvat de mult povestea asta. În Ungaria nu mai există contracte pe termen nedeterminat, toți actorii au un salariu de bază, la care se adaugă bonusurile, în funcție de numărul de spectacole și calitatea interpretării. La noi s-au tăiat și orele suplimentare, și primele, celebrele prime comuniste. Nu poți să stimulezi cu nimic oamenii. De ce să-l rogi să stea o oră în plus? El are opt ore și pleacă. Or, în teatru nu poți să stai opt ore…
Se poate trăi din teatru?
Nu. Sau se poate trăi foarte modest din salariul care există. Toate astea trebuie schimbate. Cât timp am fost eu la minister, dorind să fac reforma, am făcut un sondaj. Am întrebat 2000 de oameni, din toate domeniile culturii, în 1997, ce cred despre reformă. Din 2000 de oameni, 80 la sută au răspuns că nu vor să se schimbe nimic, dar să fie salariile de cinci ori mai mari. Restul de 20 la sută, vedetele, care știau că sunt vedete și că vor fi căutate, voiau ieșirea pe contracte pe termen determinat. Asta a fost realitatea și cred că a rămas la fel. Dar, dacă îi întrebi și pe șomeri, adică și pe „independenți”, atunci, cu siguranță, procentul sondajului va fi de partea lor și statul va trebui să facă ceva pentru asta. Sunt în așteptare.
Un brontozaur (…) care da vina pe legea nu stiu care pentru ca si-a batut joc de copii aia ce au participat la proiectul 9G, din toate punctele de vedere.Dumnealui are o multime de colaborari, face chiar suse pe la Sala Palatului (intre 4 000 si 5 000 ron pe spectacol onorariu Caramitru) si prin tara si ataca actorii de la TNB care se duc si ei sa castige o paine in timpul lor liber.Acest ins a stiut sa se strecoare prin toate regimurile din 89 pana in prezent.A stiut sa ii cumpere pe cei care erau impotriva lui, dandu-le un premiu sau un loc in comisia Uniter al carui presedinte este de 27 de ani!Se mai mira lumea de Hadjiculea de la TN Iasi (9 ani) i-a uitati-va la Caramitru.Uns cu toate alifiile smecheriei romanesti!
Pt.informatia dvs.domnul Caramitru, la Godot, desi locul e ateatral, un actor poate castiga 400 de ron pe seara, de asta se inghesuie sarmanii acolo.Iar la Act nu se mai plateste chirie, pt.ca e aproape falimentar, iar dl.Iures a inceput sa semend cu dvs la vizionari, adica ingust si irascibil.Cat despre Manole, acesta a devenit un nume strict prin efortul lui de fapt supraefortul, nu aveti niciun merit.Cat despre anumiti tineri artisti care faceau ‘dizidenta‘si acum va mananca din palma, pacat de ei!
patru săli de repertoriu? păi vă lăudați cu șapte săli acum câteva zile, la gala uniter. trei pentru ce sunt? cum colaborați cu UNTAC-ul? de ce nu ne puneți o sală la dispozitie pentru examene, pentru a vedea/învăța și noi cum este să lucrăm într un teatru profesionist? bine ca am investit 75 de milioane de euro într o cladire, când spectacolul de teatru se vrea a fi fenomen social. câte spectacole am fi făcut cu acești bani? oare ce este mai bine- privind din perspectiva unui actor, nu al unui director de instituție publică- să îmbogățim un dezvoltator/ prestator de servicii în construcții sau să educăm, măcar puțin, acest popor de dobitoci?!
– Caramitru, loviluţionar de seamă (una dintre cauze fiind şi permanentizarea şefiei lui ceaşcă în fruntea tuturor organelor de conducere), se află în fruntea UNITER de 25 de ani. L-a depăşit pe Ceauşescu (1965-1989, deci 24 de ani lumină)! Başca ministeriate şi alea-alea.
– Clădirea TNB (re-staurată) a costat 75 milioane euro. Cred că s-ar fi putu face 3 cladiri noi în întregime pe banii ăştia. Dar e “re-staurare”, adică banii vor fi cheltuiţi fără număr şi fără verificare pentru a ajunge în buzunarele cui trebuie. Başca faptul că, din motive de afinitate fesenistic-loviluţionară, panglica inaugurării este tăiată cu 6 luni înaintea finalizării lucrărilor. Totul pentru Front (adică PSD), totul pentru Victorie. Dar, ghinion!
– 7 săli! Din care nu s-a mai găsit loc pentru Teatrul de Operetă. Cică, a fost retrocedat TNB. de parcă ar fi fost moşia lu’ tac’su pe care şi-a revendicat-o. Dom’le, da’ n-ar fi bine să-i învăţăm şi pe americani cum să facă discriminarea pozitică a la Pino, şi să alunge de pe Broadway toate musicalurile?
Asta e discurs de contabil, nu de artist.Mai cred ca pe Caramitru il intereseaza arta cat negru sub unghie.E un megaloman care vrea sa intre in istoria teatrului ca marele renovator al teatrului national, care, nu stiu cum sa va spun, tot urat e…Un contabil extrem de dubios…Daca suma pomenita mai sus -75 mil euro e adevarata, atunci lucrurile sunt extrem de grave.E juma din Pib ul Romaniei intr-un an oameni buni!Cu 75 000 000 e daramam oribilitatea aia si faceam Teatrul National asa cum a fost in periolada interbelica, inainte sa-l bombardeze americanii.Directorul Operei Romane-Dinca a fost verificat, chiar saltat de DNA, ma intreb cand ajung si la Ion?La suma asta, doamne iarta-ma, ar cam trebui facut barem un check in.Dar cred ca protectia pe care o are Ion, nu se compara cu pilele lui Razvan.Sa nu uitam ca Ion a fost implicat f dubios si in evenimentele din 89 “Mircea, fa-te ca lucrezi…!”
@Andrei
Uşurel, că e vorba de 75 MILIOANE, nu miliarde. Deci să nu exagerăm. Iar despre refacrerea vechiului Teatru Naţional, ehe!, altă poveste! În primul rând, era situat pe Calea Visctoriei, vis-a-vis de Palatul Telefoanelor. Ceaşcă nu a impus refacerea sa printre “ctitoriile apocii de aur”. Speranţe au fost după Loviluţie dar au murit în faţa peşcheşurilor, locul fiind cedat unei companii hoteliere, care a promis marea cu sarea (cum se va construi şi sala de teatru în afară de hotelul cu pricina). Până la urmă ne-am ales doar cu o faţadă ce aduce aminte de vechea instituţie. În rest… praful de pe tobă!
Pai Donkey, 75 000 000 euro, nu ti se pare mult?Pe mana unui om in romania?!Tot ce vroiam sa spun e ca la banii astia puteau sa darame hardughia si sa construiasca ceva frumos in loc.Tnb nu langa palatul tel.pe acelasi loc.Si mai vroiam sa spun ca e nórmal ca ‘organele statului‘ sa verifice treaba, atat timp cat toata lumea vorbeste despre asta,mai ales in tnb.
Partea cu pib ul a fost o metafora, n am exagerat deloc, altii exagereaza, in hotie, mizerie, nesimtire, la fel ca acest ‘director-presedinte.
Tonul preponderent rauvoitor al comentariilor, placerea de a jigni cu orice pret folosind tot felul de etichete “fumate” , sunt intristatoare. Se pare ca e mult prea usor sa te ascunzi in spatele unui nickname ca sa batjocoresti pe cei care chiar fac ceva. Oare cand ne vom vindeca de placerea perversa de a ne sfasia intre noi? O bruma de civilitate ne-ar face tare bine…
Dle.Leo atunci cand dl.Caramitru va iesi cu explicatii logice si de bun simt in privinta sumei de 75 milioane euro cheltuite in renovarea, atentie, nu constructia, unui teatru va garantam ca civilitatea noastra va fi fara margini.‘Ceva‘a facut si Mazare la Constanta sau Ponta, ne am saturat de oamenii astia care chiar fac ceva…In plus ii cerem dlui Caramitru sa nu se mai comporte ca un “tatuc”al teatrului, nu mai suntem in anii 90, iar dl.Iliescu un alt “tatuc”s a retras.
“Sunt in asteptare”Pai nu mai stati in asteptare dle Caramitru, actionati!Cine doriti sa actioneze, studdentii de U.N.A.T.C…?nu-i asculta nimeni…Adevarul e ca perioada in care ati fost ministru, a fost catastrofala, mai ales pt.teatre…Nu ati faccut nimic major nici cand au fost taiate salariile colegilor dvs., nici cand s-au facut reduceri de personal…Ati stiut sa fiti bine in toate regimurile de dupa 89 pana in prezent.Ba mai mult l-ari invitat pe Victor Ponta sa taie panglica renovarii de 75 mil.euro…Daca ati fi dorit, aveati puterea sau influenta sa obtineti si bani pt proiectele tinerilor si multe ati fi putut sa faceti, dar n-ati facut…La fel ca alti oameni de cultura “notabili”care dupa 89 si-au vazut doar de interesul personal si de cultivarea unei imagini, egocentrico maniacale.Faptul ca va place sa conduceti nu va face un bun conducator, dimpotriva.Sunteti posesorul unui orgoliu imens si in tot ceea ce faceti va ganditi numai la propria persoana.Iar acei “dizidentii”, “independentii”care va criticau,si care aqcum va pupa mana sau dosul acum, au fost, sunt si vor ramane niste fake uri.Ati stiut sa-i cumparati cu diverse momeli.In Romania onoarea unui artist sau a unui om de cultura se vinde undeva intre 500 si 5000 de euro.Dati-i unui tanaqr “nonconformist”sansa sa monteze in TNB si va tacea pt.tot restul vietii sau un premiu.Unii pot fi sdensibilizati si cu o sponsorizare de 500 de euro sau cu o iesire in strainatate la un festival.Asa cum se intampla pe vremea regimului Basescu cand multi tineri “artisti”au devenit activisti, unii chir postaci in slujba partidului.Cu asemenea “oponenti”dle.Caramitru, veti tine multa vreme fraiele in maini si dvs. stiti asta prea bine!Iar artistii pe care ii ridiculizati facandu-i “someri”sunt artisti tineri-INDEPENDENTI-nu-i numiti someri. pentru ca nu traiesc din ajutorul de somaj si nici n-au fost dati afara.Sunt doar niste tineri artisti unii dintre ei foarte buni carora le e foarte greu.Din cei 75 de milioane euro puteati sa opriti 1 milion, doua care sa fie destinati promovarii generatiei tinere.Daca Teatrul National al Romaniei (nu al dvs.!) nu face asta atunci cine dracu sa o faca?