L-am întâlnit pe Shakespeare pe scenă?

Maria Seiculescu, Teatrologie, Anul I

Jurnal de festival

„Întâlnirea cu Shakespeare” a fost una aşteptată încă de la începutul anului universitar, când pentru prima oară luam cu adevărat contact cu secţia de Teatrologie, Management cultural şi Jurnalism teatral. Promisiunea că noi, ca viitori studenţi teatrologi, vom participa la Festivalul Internaţional Shakespeare a fost respectată. Astfel, întâlnirea cu Shakespeare a avut loc pe scena teatrului craiovean (23 aprilie-1 mai 2012), dar şi pe cea bucureşteană (30 aprilie-12 iulie 2012).

Craiova ne-a primit pentru o săptămână şi aici l-am întâlnit cu adevărat pe Shakespeare încă din prima seară. Spectacolul „Sonetele lui Shakespeare” de la Berliner Ensemble, ne-a oferit ocazia tuturor să vedem pe scena Teatrului Naţional „Marin Sorescu” 25 din cele 154 de sonete armonizate într-un mod fără precedent. Atât la figurat, cât şi la propriu, Shakespeare a fost un personaj adus în spectacolul regizat de Robert Wilson. Tehnicile folosite au încântat privirea, muzica, auzul, iar spectacolul, ca un tot, a vibrat cu publicul într-un mod unic. Această experienţă a fost printre cele mai interesante trăite până acum.

Deşi spectacolul cel mai aşteptat al celei de-a VIII-a ediţii a festivalului a fost cel menţionat mai sus, întâlnirea cu Shakespeare nu s-a oprit aici. A doua zi, în program a urmat „Visul unei nopţi de vară”, al Companiei de Teatru Yohangza din Seul, la Teatrul Liric „Elena Teodorini”. Coreeni energici, extrem de bine antrenaţi fizic, foarte coloraţi, au tradus o parte din cultura lor pe înţelesul europenilor. A patra zi, a surprins printr-un Romeo şi Julieta special, de la Teatrul Municipal din Vilnius. În regia lui Oskaras Koršunovas, cunoscutul text al lui Shakespeare ia formă într-un spaţiu specific italienesc, două pizzerii!

Cele trei spectacole aduse din diverse colţuri ale lumii au fost completate de unul românesc, „O furtună”, cea mai nouă montare în regia lui Silviu Purcărete.

Festivalul, însă, nu s-a terminat aici, întâlnirea de la Portul Cultural Cetate cu Teatrul de animaţie Ţăndărică prin spectacolul Play Shakespeare a fost cu totul specială, în spirit românesc, într-un spaţiu deosebit, urmată de vizionarea unui documentar: Într-o furtună: Silviu Purcărete sau Recitindu-l pe Shakespeare, în regia lui Laurenţiu Damian. Spectacole ca Regele Lear al Companiei de Teatru Scene-en-vie, Grenoble, Macbeth al Teatrului Naţional Bucureşti şi Falstaff al Teatrului Liric „Elena Teodorini” au completat programul ultimelor zile.

Festivalul Internaţional Shakespeare ne-a oferit nouă, studenţilor, ocazia de a participa la ateliere de teatrologie, coordonate pe Ian Herbert (preşedinte de onoare AICT) şi Carmen Stanciu (UNATC – Departamentul de Studii Teatrale). Atelierelor de teatrologie li s-a adaugat şi cel de arta actorului, susţinut de studenţii de la UNATC Bucureşti, master, anul I, coordonaţi de Liviu Lucaci, care şi-au prezentat spectacolul în lucru, ce va avea premiera în toamnă: Cum vă place – un exerciţiu pentru ei, iar pentru spectator un prilej de a- i cunoaşte pe tinerii actori. Studenţilor de la Bucureşti li s-au alăturat studenţii din Craiova de la Departamentul de Teatru al Facultăţii de Litere, care plini de energie, au adus pe scenă  două spectacole: Richard al III-lea şi Lumea-ntragă e o scenă şi toţi oamenii-s actori. Nu în ultimul rând, studenţii de la master scenografie şi-au prezentat creaţiile pe tema „Costumul Elisabetan”.

O componentă importantă a fost secţiunea „Educaţia în şcoli prin Shakespeare”, în cadrul căreia au fost prezentate spectacole ale elevilor de liceu din Bucureşti şi Drobeta Turnu Severin (Compania „Okaua” a liceului „Al. I. Cuza” şi respectiv Colegul Naţional „Traian”) la care s-au adăugat două documentare pe această temă ale lui Alex Rotaru, vizând şcoli din SUA.

Din această etapă craioveană nu au lipsit Conferinţele de shakespearologie, Conferinţele internaţionale la care au participat nume mari din lumea teatrului şi lansări de cărţi, completând festivalul cu o necesară componentă teoretică.

Această etapă se intersectează cu cea bucureşteană care a însemnat întâlnirea cu trei spectacole importante pentru festival: Hamlet, Kolyada Theatre, Ekaterinburg (Rusia), Romeo şi Julieta adus de la Craiova şi pentru publicul bucureştean şi Oro de Otelo în regia lui Eugenio Barba, importante fiind şi demonstraţia de lucru prezentată de Odin Teatret din Holstebro (Danemarca) şi, mai ales, conferinţa susţinută de Eugenio Barba.

Dacă l-am regăsit sau nu pe Shakespeare pe scenă cu fiecare eveniment din festival depinde de fiecare, dar de întâlnit sigur ne-am întâlnit cu el din nou… Totuşi, festivalul nu s-a încheiat:  Globe Theatre va veni la Bucureşti cu spectacolul Cum vă place, pe 11 şi 12 iunie, în Piaţa „George Enescu”!

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.