La scurt timp după tragedia petrecută în Clubul Colectiv din București pe 30 octombrie 2015, în urmă căreia și-au pierdut viața 60 de persoane și aproape 200 au fost grav rănite, câteva teatre și săli de spectacol din Capitală sunt nevoite să-și suspende activitatea, precum și cinematografele Studio și Patria de pe Bulevardul Magheru. În urma promulgării de către preşedintele României Klaus Iohannis a legii 282/2015, care prevede interzicerea desfăşurării de activităţi în clădirile cu risc seismic ridicat până la consolidarea acestora, Teatrul Nottara a rămas fără sediu. Godot Café-Teatru, aflat în centrul istoric, într-o clădire cu o problemă similară, s-ar putea închide și el. Teatrul Foarte Mic se află momentan în aceeași situație. Pe de altă parte, și Teatrul Maria Filotti de la Brăila a anunțat că-și va suspenda activitatea de la sediu până la obținerea autorizației ISU, cel mai probabil până la primăvară, și a anulat a zecea ediție a Festivalului Internațional de Teatru Zile și Nopți de Teatru European la Brăila, programată în prima săptămână din decembrie. Managerii se văd în situația de a se lupta pentru soluții sigure, fiecare dintre instituțiile menționate fiind un caz în sine și așteptând o soluție în funcție de un set de particularități, după cum reiese din declarațiile oficiale ale reprezentanților lor, pe care le prezentăm în continuare.
Marinela Țepuș, managerul Teatrului C. Nottara din București: Soluția salvatoare ar fi putea fi expertiza sau direct consolidarea
Cât de gravă și de periculoasă era situația, astfel încât activitatea s-a suspendat în clădirea de pe Bulevardul Magheru?
Nu era nici mai periculoasă, nici mai puțin periculoasă decât se presupune că ar fi fost acum optsprezece ani. Tocmai de aceea ne-a și luat prin surprindere hotărârea. Noi n-am trăit niciodată cu conștiința faptului că se prăbușește blocul, ci cu spaima că vom fi evacuați. Și iată suntem evacuați, după ce la cutremurul de azi-noapte nu s-a întâmplat nimic…
Problema cred că e zelul cu care s-au aprobat aceste articolașe buclucașe, până la urmă, care au făcut lege dintr-o ordonanță din 1994 care n-a fost luată în seamă deloc. Dacă ne luăm după articolașele buclucașe și mă tem că nu avem încotro, înseamnă că se va închide tot în zona istorică a Bucureștiului, așa cum se vede în partea roșie din harta interactivă cunoscută de toată lumea, iar ce a mai rămas după ce a demolat Ceaușescu se va demola de la sine. Probabil că bulevardul Magheru va arată cum arată zona în care se află Studioul Casandra și centrul vechi la fel. Eu sper să nu se ajungă la demolare. Săptămâna viitoare e o întâlnire cu Comisia de Cultură ca să vedem cum mergem mai departe și sper să rămână acolo măcar birourile și să putem repeta mai departe în teatru.
Veți juca la Palatul Cotroceni și la ARCUB, cum ați anunțat?
Da. Însă la Cotroceni, unde rigorile la controlul spectatorilor sunt foarte mari, va fi o singură reprezentație pe lună. Iar ARCUB nu este o soluție, căci scena de acolo e foarte mică pentru spectacolele noastre de pe scena mare.
Ce pierde, concret, Teatrul Nottara?
În ultimele două luni am vândut foarte puține bilete. Încă de la tragedia din Clubul Colectiv am avut de suferit. Ori de cât ori se vorbește la posturile de televiziune și în ziare despre iminența și pericolul unui cutremur, scad vânzările. S-a mai întâmplat și alte dăți, dar lucrurile s-au echilibrat mereu după două-trei săptămâni, când lumea uită și vine iar la teatru. În clipa asta, fără voia noastră, am câștigat foarte multă notorietate, dar ce folos? Riscăm să pierdem public, de aceea și ținem să avem un sediu provizoriu, care va fi la ARCUB. Riscăm să ne pierdem identitatea făcând atâtea eforturi. Soluția salvatoare ar fi putea fi expertiza sau direct consolidarea. Oricum, tot acolo ajungem. Sunt conștientă că e o clădire veche, care are nevoie de consolidare. Dar în niciun caz nu se încadrează în gradul I de risc seismic. Noi, cei de la Teatrul Nottara, nu credem asta. Avem documentele de la vechea expertiză, o expertiză cu foarte multe fisuri, și cu ele pe masă vom discuta la Primărie.
Lucian Sabados, managerul Teatrul Maria Filotti din Brăila: În câteva luni, teatrul va funcționa normal
De ce a fost necesar ca teatrul să-și suspende activitatea și să anuleze și o ediție a festivalului de la început de decembrie?
Diferența dintre noi și alte teatre este că noi suntem pe ultima sută de metri cu reparațiile capitale. Noi, de fapt, nu am deschis teatrul reabilitat, ci am jucat spectacolele și am repetat în șantier. A fost o decizie pe care am luat-o, cu înțelegerea conducerii Primăriei și cu acordul antreprenorului general. A fost foarte dificil, publicul a reacționat extraordinar și a trecut peste multe impedimente, cum ar fi absența unor toalete deosebite, uneori era mai rece în sală.
Dar lucrurile au escaladat când am vrut să facem a zecea ediție a Festivalului Zile și Nopți de Teatru Europan la Brăila, mai ales pe fondul schimbării legislației. În plus, după tragedia de la Colectiv lucrurile s-au desfășurat în mare viteză și totul s-a schimbat. Am luat decizia dureroasă, dar necesară. Nu aveam nicio variantă. Legea spune clar: până când nu ești gata și nu se recepționează lucrarea finală, ISU nu acordă autorizație de funcționare. Nu era nimic negociabil. Îmi pare rău doar că lucrurile au escaladat foarte rapid după ce s-a întâmplat la București cu conducerea ISU și simt că de aici e toată povestea. Pentru ei, e ireversibil, pentru noi e trist că am sacrificat un festival la care munciserăm patru luni.
Când preconizați că veți reîncepe activitatea la sediul reabilitat?
În România nu poți da răspunsuri fixe! Eu cred că la începutul lunii martie s-ar putea finaliza lucrările și atunci vom putea primi autorizație de funcționare în condiții normale. Până atunci, nu vom avea pierderi foarte mari. Am primit acordul să repetăm în teatru, unde lucrează acum și regizorul Cristi Juncu la un proiect. Sperăm să jucăm și acest spectacol, probabil prin februarie, și alte producții din repertoriu la teatrul din Galați, care ne va primi, precum și la Buzău și la Focșani. Distanțele sunt convenabile și sunt șanse să petrecem aceste două-trei luni în condiții bune.
George Remeș, manager Godot-Café Teatru: Totul depinde de rezultatul expertizei
Momentan informațiile sunt neclare. Se suspendă spectacolele sau nu? Cât de gravă e situația?
Momentan, cel puțin săptămâna asta, funcționăm normal. Am cerut un punct de vedere de la Primărie în legătură cu bulina roșie și încadrarea într-un grad ridicat de risc seismic a clădirii în care funcționăm. Acolo lucrurile se bâlbâie, ne-au spus că nu au expertiză și, ca atare, să ne adresăm asociației de locatari, care ar fi cerut încadrarea la bulină cândva în 1998, pe baza unei expertize. Deci nu am primit niciun document. Asociația de proprietari ne-a dat două memorii tehnice care ar fi făcut parte dintr-o așa-zisă expertiză. Noi, între timp, am demarat o expertiză proprie. Și așteptăm și rezultatul ei, și punctul de vedere oficial al Primăriei. Dacă nu găsesc ei acte, vom cere să lase clubul să funcționeze până când apar rezultatele expertizei noastre aflate în derulare. Dacă Primăria vine însă cu documente solide, probabil că vom lua o pauză până la expertiza noastră. Dacă aceasta va susține că situația e gravă, ne vom reloca o vreme și vom începe demersurile pentru consolidare. Situația este, în concluzie, foarte confuză. Sper ca expertiza noastră să fie gata până la sărbătorile de iarnă și atunci vom ști clar.
După tragedia de la Colectiv ați simțit vreo reticență a spectatorilor la Godot, ați observat vreo schimbare?
Lucrurile s-au precipitat un pic prea tare. În weekend funcționăm la capacitate plină, ca de obicei, dar a existat o scădere a afluxului de oameni. Câteva spectacole s-au amânat, lumea s-a panicat încă de atunci, n-au fost zile bune pentru artele spectacolului… Apoi Godot Café-Teatru a apărut – un pic rău-intenționat, zic eu – pe locul doi ca grad de risc seismic și asta a adus un mic regres în rândurile spectatorilor. Dar nu e ceva cu care să nu putem merge mai departe, dacă se confirmă că suntem în regulă. Acum totul se concentrează, cum spuneam, în jurul expertizei.