O spun încă de la început. Experimentul P, spectacolul montat de Alexander Hausvater la Teatrul „Alexandru Davila” din Pitești, chiar dacă nu este unul tocmai fără cusur, are o importanță deosebită.
În primul rând, el mi se pare a reprezenta unul dintre primele semne, extrem de relevante, că respectiva instituție de spectacole, aflată de ceva vreme sub conducerea actorului Nicolae Poghirc, a intrat în mod hotărât pe calea reformării, a înnoirii, că a câștigat în vizibilitate și că este hotărâtă să redevină una importantă. Că vrea să facă toate acestea nu numai în calitate de organizatoare și de gazdă a unui festival anual al spectacolelor de studio (începând din această toamnă acesta se numește Festivalul Internațional al Teatrului de Studio și de Forme Noi), ci și în aceea de producătoare de montări care într-adevăr contează.
În al doilea rând, Experimentul P se impune prin faptul că dovedește cât de repede și de eficient s-au coagulat noii componenți ai trupei piteștene în jurul unei idei și al unei personalități regizorale care deține extraordinara, miraculoasa capacitate de a le transmite actorilor cu care lucrează (îndeosebi cu ocazia primei lor întâlniri profesionale) ideea importanței muncii lor. Hausvater are rara însușire de a le insufla actorilor sentimentul că trebuie, că sunt obligați, aproape condamnați să dea totul pe scenă, pe durata acelor câtorva zeci de minute de spectacol, ca și cum acesta ar fi ultima lor reprezentație din carieră, aceea care are menirea de a-i înscrie definitiv în istoria teatrului.
În fine, Experimentul P înseamnă o nouă ocazie pentru comentator de a sublinia rolul imens al teatrului în conservarea, uneori chiar în reactivarea memoriei. Uneori leneșă, alteori delăsătoare, câteodată incapabilă să își amintească, pentru simplul motiv că, din păcate, multora dintre cei de astăzi, istoria, malformațiile și ororile acesteia le sunt complet necunoscute.
Alexander Hausvater a avut ideea conceperii unui scenariu dramatic care să vorbească despre un moment nu dramatic, ci de-a dreptul tragic din istoria contemporană a României, din primii ani ai comunizării forțate, din anii dictaturii proletariatului, ai arestărilor masive, ai crimelor împotriva umanității, E vorba despre ceea ce este cunoscut sub numele de experimentul Pitești, o amplă și cumplită operațiune pretins de reeducare a așa-ziselor elemente declasate, a dușmanilor proletariatului, a uneltitorilor la adresa noii orânduiri de stat. Unicitatea experimentului Pitești a constat în faptul că operațiunilor teroriste la adresa personalității umane vizând subminarea memoriei, a conștiinței, depersonalizarea, transformarea ființei în om nou le-a asociat transformarea celor odată considerați reeducați în torționari. În suboameni care și-au uitat originea, familia, prietenii, convingerile, care și-au pus în cui umanitatea, au devenit fiare, animale, apostoli înnegurați ai unei utopii istorico-sociale care visa le eternizare.
Scenariul lui Alexander Hausvater a dobândit consistență datorită textului de spectacol scris de Radu Dragomirescu. Care, dincolo de unele mărunte erori de documentare, reface parcursul „reeducării” unui tânăr student pe nume Daniel Teodorescu, arestat pentru vina de a fi făcut parte dintr-un grup auto-intitulat AURORA. Ai cărui componenți nu își doreau decât drepturi elementare. Să poată să își trăiască tinerețea, să citească și să scrie liberi, să aibă nestingheriți acces la informație autentică, neorientată, necenzurată, adică să ducă ceea ce se cheamă o viață normală. Daniel a fost arestat, a trecut prin toate etapele din care era alcătuit experimentul Pitești, a primit o nouă identitate – i s-a schimbat până și numele din buletin, a devenit Mihai Georgescu – s-a metamorfozat în torționar a cărui misiune era aceea de a-și anihila și depersonaliza colegii și prietenii de odinioară. Până în clipa în care conștiința și umanitatea și-au reintrat în drepturi. Drepturi ce trebuie apărate, un rol important în acest sens revenindu-i memoriei salvate. Și aceasta fiindcă nimic pe lumea asta, nimeni în afara umanității înseși, nu le garantează eternitatea. De unde caracterul de avertisment clar al montării.
Spectacolul de la Pitești este unul tipic hasvaterian. Muzică multă, continuă, în specificul coloanelor sonore de film (a compus-o Gabriel Basarabescu), fizicație, solicitarea la maximum a feluritelor forme de exprimare de care dispun actorii chemați să își dea măsura și ca individualități (Gogu Preda, Ciprian Valea, Oana Marcu, Ada Dumitru), și ca trupă (celor deja menționați li s-au alăturat cu maximă eficiență Dan Andrei, Diana Bagdasar, Radu Bunescu, Daniela Butușină, Iulia Dumitru, Andrei Nedelea, Alexandru Nuță, Tatiana Seghi), amestecul de show și incizie în realitate, melanjul de realitate în stare pură cu irealitatea, visul, imaginea tușantă (aici, de pildă, aceea a fluturelui ca simbol al libertății, opusă celei a câinelui în lesă), mișcarea încheiată în gest de dans (excelentă coregrafia creată de Victoria Bucun), accentul pus pe componenta vizuală (decorul cum nu se poate mai potrivit creat de Maria Miu – ziduri imense, de închisoare, de fortăreață – se însoțește cu videomappingul creat de regizor, poate prea în exces pe alocuri), implicare, emoție în doze maxime.
Teatrul „Alexandru Davila” din Pitești
EXPERIMENTUL P
Un spectacol de Alexander Hausvater
Scenariul: Alexander Hausvater
Text: Radu Dragomirescu
Scenografia: Maria Miu
Coregrafia: Victoria Bucun
Muzica: Gabriel Basarabescu
Cu: Gogu Preda (Daniel Teodorescu), Ciprian Valea (Narator, Gardian, Interogator, Câine, Tatăl, Lorenzo, Aurel Ștefănescu, Deținut), Andrei Nedelea (Interogator, Deținut. Narator, Ștefan Pătru, Pepe Clovnul), Ramona Olteanu (Narator, Interogator, Narator, Deținut, Lascăr Gherghina, Prezentator circ), Dan Andrei (Narator, Interogator, Deținut, Înger, Doctor), Ada Dumitru (Narator, Brândușa Anghel, Fluture, Interogator, Femeia cu câinele, Izabella, Gardian), Diana Bagdasar (Narator, Mireasă, Înger, Elvira Pintilie, Fata-Pod), Radu Bunescu (Gardian, Vânător de fluturi, vecin, Traian Șoimu, Povestitor, Doctor, Ursulețul dansator), Daniela Butușină (Mama, Narator), Iulia Dumitru (Narator, Gardian, Profesoară, Păpușa mecanică, Oana Marcu (Narator, Pia Scwartzmann), Alexandru Nuță (Interogator, Narator, elevul Dan, Deținut, Femeia cu barbă, Miklosz Gabor), Tatiana Serghi (Gardian, Narator, Corina Oprea, Deținută, Circar)
Data premierei: 3 noiembrie 2018