Michael Chekhov: Intuiția artistică îți va spune când lucrul cu imaginația și-a atins scopul

Săptămână de săptămână, Yorick.ro își invită cititorii la o pagină de teatru. Un gând, o poveste, o frântură din gândirea unor mari personalități ale teatrului, de când e lumea și până azi, vă vor însoți săptămânal. Cartea de teatru e o poveste pe care vă invităm s-o descoperiți! Azi, Michael Chekhov

„Bazându-ne pe ceea ce am descoperit până acum, există mai multe posibilități de abordare a rolului. Una e prin folosirea imaginației, așa că să presupunem că alegi această cale.

Prin urmare, imediat ce-ți primești rolul, apucă-te să citești piesa de mai multe ori, până te familiarizezi destul cu întregul.

După aceea concentrează-te numai asupra personajului tău, la început imaginându-ți-l scenă după scenă. Apoi zăbovește asupra momentelor (situațiilor, acțiunilor, replicilor) care-ți atrag cel mai mult atenția.

Continuă să faci asta până „vezi” viața interioară a personajului și înfățișarea lui exterioară. Așteaptă până îți trezește propriile tale sentimente.

Încearcă să „auzi” personajul vorbind.

Ori îți vezi personajul așa cum îl descrie autorul, ori te vezi pe tine jucând personajul cu machiaj și costum. E corect în ambele feluri.

Începe că co-operezi cu personajul, punând întrebări și primindu-i răspunsurile „vizibile”. Întreabă despre orice moment dorești, indiferent de continuitatea scenelor din piesă, îmbunătățind câte ceva din jocul tău pe ici, pe colo în timp ce tatonezi întreaga zonă a personajului.

Începe să-l incarnezi puțin câte puțin, cu acțiuni și replici.

Continuă astfel chiar și când încep adevăratele repetiții. Ia cu tine acasă toate impresiile acumulate în repetițiile pe scenă: propriul tău joc, jocul partenerilor, sugestiile regizorului și sarcinile pe care ți le-a trasat, aproximarea decorului etc. Pune-le pe toate în imaginația ta, iar după aceea, trecând prin propriul joc, întreabă: Cum pot să îmbunătățesc un moment sau altul? Răspunde-ți singur îmbunătățindu-l mai întâi în imaginația ta și după aceea încercând să-l creezi efectiv (încă lucrând acasă între repetiții).

Folosindu-ți astfel imaginația, o să vezi că-ți ușurează munca. O să observi și că vor dispărea multe inhibiții care până acum ți-o îngreunau. Imaginile noastre sunt eliberate de orice inhibiții pentru că sunt rodul direct și spontan al individualității noastre creatore. Tot ce îngreunează munca actorului vine ori dintr-un corp nedezvoltat, ori din trăsături psihologice personale cum ar fi conștiința de sine, neîncredere și frica de a nu lăsa cumva o impresie greșită (mai ales la prima repetiție). Niciunul dintre aceste elemente perturbatoare nu îi este cunoscut individualității noastre creatoare; ea nu are nicio limitare psihologică personală, așa cum imaginile noastre nu au trupuri materiale.

Intuiția artistică îți va spune când lucrul cu imaginația și-a atins scopul, ajutându-te să stabilești personajul. După aceea poți s-o lași deoparte. Să nu te bazezi numai pe asta prea mult sau un timp îndelungat, ca și cum ar fi singurul tău sprijin în abordarea rolului. Poți să folosești mai multe mijloace în același timp.”

(Fragment din volumul „Gânduri pentru actor. Despre tehnica actoriei” de Michael Chekhov, traducere de Oana Bogzaru și Cristia Bilciu, Editura Nemira, Colecția Yorick, în colaborarea cu FITS 2017)

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.