Interviu realizat de Irina Ionescu
Absolvent al Academiei de Teatru și Film din București, Secția Actorie – promoția 1995, la clasa maestrului Mircea Albulescu, Adrian Găzdaru a debutat pe scena Teatrului „Maria Filotti“ din Brăila, pentru ca, după absolvirea facultății, să fie angajat la Teatrul Municipal „Bacovia“ din Bacău. Are o experiență managerială de nouă ani, pentru că din anul 2005 a condus ca director general teatrul băcăuan. Concursul de management, organizat de Primăria Generală a Municipiului București, pentru ocuparea postului de manager al Teatrului „Excelsior“ din București a avut loc în data de 25 iunie a.c. Prin dispoziția Primarului General Sorin Oprescu, câștigător al concursului pentru postul de manager al Teatrului Excelsior a fost declarat planul de management depus în concurs de Adrian Găzdaru, care a obținut nota 9,23. Planul de management cuprinde perioada 2014-2017.
Teatrul Excelsior se prezintă (www.teatrul-excelsior.ro) ca teatru pentru copii şi tineret. Două categorii care se împart în foarte multe subcategorii, dacă luăm în calcul numai vârsta spectatorilor. Câte segmente de piaţă vizaţi, de fapt?
Evident, atunci când vorbești despre teatrul pentru copii și tineret, te gândești în primă instanță la cele două mari segmente de public: copiii și adolescenții. Dar, în momentul când începi să analizezi sociologic, psihologic și evident din punct de vedere al discursului artistic, aceste două mari grupe de vârste au foarte multe subcategorii. Când vorbim despre copii, nu ne referim la ei ca la o noțiune abstractă. Gândirea repertorială este axată pe aceste subcategorii de public. În ceea ce privește copiii, ne adresăm grupelor de vârstă cuprinse între 3 și 6 ani, 6 și 9 ani, 9 și 12 ani. Când vorbim despre adolescenți, ne referim la trei categorii de public: preadolescenții (12 și 14 ani), adolescenții (14 și 18 ani), dar și la post adolescenții (18-22 de ani).
În repertoriul curent se află 16 titluri. Vor fi foarte multe noutăți, pentru că discursul artistic este unul nou. El continuă tot ceea ce a fost valoros în repertoriul teatrului, dar deschide noi direcții de gândire. În primul rând, mă voi axa pe un segment extrem de marginalizat în lumea teatrelor pentru copii și tineret: este vorba despre adolescenți, despre problemele lor specifice. Nu numai că voi pune în scenă piese cu problematică specifică adolescenților și voi încuraja foarte mult tânăra generație de creatori, dar voi lansa ateliere de lucru cu adolescenți și pentru adolescenți. Acest program este foarte bine definit în planul de management.
Ce conţine oferta repertorială a Teatrului Excelsior pentru toate aceste categorii şi subcategorii de public? Ce schimbări/noutaţi intenţionaţi să aduceţi?
Oferta repertorială a Teatrului „Excelsior“ este extrem de diversificată, mai ales pe segmentul de vârstă care cuprinde copiii: de la preșcolari, gimnaziu, până la liceu. Astfel, pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 și 6 ani, se află în repertoriu spectacolele: „Frumoasa și Bestia“, după Charles Perrault, dramatizare și regie Ion Lucian; „Cocoșelul neascultător“, scris și regizat de Ion Lucian; „Degețica“, după Andersen, dramatizare și regie Aurel Mitran. Pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 6 și 9 ani, sunt înscrise în repertoriu spectacolele: „Măria Sa…Măgarul!“, scris și regizat de Ion Lucian și „Inimă de piatră“, după Wilhelm Hauff, în regia lui Vasile Manta; pentru categoria de copii cu vârsta cuprinsă între 6 și 12 ani, se află în repertoriu, spectacolele: „Nemaipomenitele aventuri ale lui Nils“, după Selma Lagerlöff, regia Mihaela Manea Boboc și „Mica Sirenă“, după Andersen, în regia Olimpiei Arghir. De asemenea, pentru copii cu vârsta cuprinsă între 6 și 12 ani, dar și pentru preadolescenți, cu vârsta cuprinsă între 12 și 14 ani, în repertoriul teatrului sunt programate spectacolele: „Magia Copilăriei“ (premieră pe țară, piesă scrisă de Stelian Milu), în regia lui Stelian Milu; „Snoave cu măști“, în regia lui Ion Lucian; „Vrăjitorul din Oz“, după Lyman Frank Baum, în regia lui Petre Bokor; „Tărâmul vrăjit“ (premieră pe țară, piesă scrisă de Carmen Dominte), în regia lui Mihai Lungeanu; „Surprize la Excelsior“, o creație colectivă a actorilor Teatrului Excelsior; „Zâna Zorilor“, după Ioan Slavici, dramatizare și regie Ilinca Stihi și „Hainele cele noi ale Prințului“, după două povestiri de Andersen, dramatizare și regie Ilinca Stihi. Pentru adolescenți între 14 și 18 ani, în repertoriul teatrului se joacă „4 Dansuri“, premieră pe țară, piesă scrisă de dramaturgul spaniol contemporan Albert Espinosa, în regia Adrianei Zaharia. În repertoriul curent se află 16 titluri. Vor fi foarte multe noutăți, pentru că discursul artistic este unul nou. El continuă tot ceea ce a fost valoros în repertoriul teatrului, dar deschide noi direcții de gândire. În primul rând, mă voi axa pe un segment extrem de marginalizat în lumea teatrelor pentru copii și tineret: este vorba despre adolescenți, despre problemele lor specifice. Nu numai că voi pune în scenă piese cu problematică specifică adolescenților și voi încuraja foarte mult tânăra generație de creatori, dar voi lansa ateliere de lucru cu adolescenți și pentru adolescenți. Acest program este foarte bine definit în planul de management. Voi promova, de asemenea, dramaturgia contemporană românească și străină, în cadrul Programului „New Drama“, precum și multe alte programe educaționale, sociale, familiale, un program special consacrat „Restituirilor“, ca să dau doar câteva exemple. Și desigur, țin foarte mult să inițiez un Festival Internațional de Teatru.
Reputaţia teatrului este ea însăşi o resursă extrem de importantă. Cu siguranţă o luaţi în calcul. Cum aţi defini-o? Intenţionaţi să o reconturaţi?
Teatrul „Excelsior“ este purtătorul unei valori extraordinare, pe care o voi valorifica la maximum. Este vorba despre personalitatea de excepție a regretatului maestru Ion Lucian, fondatorul acestei instituții. Voi continua misiunea domniei sale, iar întrega moștenire spirituală pe care a lăsat-o prin zecile de spectacole, prin modul de a gândi structura unui teatru pentru copii, o voi duce mai departe. Nu întâmplător, maestrul Ion Lucian a denumit acest teatru „Excelsior“, care înseamnă mai sus, tot mai sus. Nu este vorba despre o reconturare, referindu-mă strict la întrebarea dumneavoastră, ci la o nouă abordare a demersului artistic și managerial, dar având mereu în minte crezul artistic al maestrului, care este și crezul teatrului: mai sus, tot mai sus înspre valoare.
Voi promova, de asemenea, dramaturgia contemporană românească și străină, în cadrul Programului „New Drama“, precum și multe alte programe educaționale, sociale, familiale, un program special consacrat „Restituirilor“, ca să dau doar câteva exemple. Și desigur, țin foarte mult să inițiez un Festival Internațional de Teatru.
Ce alte „noutăţi“ vă propuneţi să aplicaţi pentru funcţionarea şi dezvoltarea Teatrului „Excelsior“?
Vor fi foarte multe noutăți, dar nu ar avea niciun farmec să le dezvălui încă de pe acum. Abia am pornit la drum și trebuie să constat din mers ce probleme are teatrul, cu ce greutăți se confruntă etc. Dar într-un tempo rapid, pentru că proiectele pe care le voi pune în practică sunt foarte numeroase, necesită multă energie, inspirație, entuziasm și forță de muncă. Vom participa la cât mai multe festivaluri naționale și internaționale de gen, vom juca în spații alternative. De asemenea, vom găzdui spectacolele altor teatre din București și din țară. Practic, Teatrul „Excelsior“ se va transforma într-o platformă mobilă pentru mișcarea teatrală românească, dar și pentru mișcarea teatrală internațională.
Ce obiective de marketing aveţi? Cât la sută din bugetul teatrului va fi investit în campanii de marketing?
Obiectivele de marketing, pe măsura planului de management, sunt ambițioase. Am cinci misiuni importante și definitorii de îndeplinit în timpul mandatului meu – Misiunea Excelsior Cultural, Misiunea Excelsior Educațional, Misiunea Excelsior Social, Misiunea Excelsior vine în sprijinul Familiei și Misiunea Excelsior Internațional. Marketingul este un element esențial în punerea lor în practică. Îmi doresc să investesc o sumă cât mai generoasă în marketizarea teatrului, dar, desigur, voi ține cont de bugetul alocat, ca fiecare compartiment al acestui organism viu să nu aibă de suferit. Cu alte cuvinte, voi fi pragmatic, eficient și voi ține cont de toți factorii care alcătuiesc funcționarea optimă a unui teatru.
Îmi doresc foarte mult să fiu dincolo de cifre. Dar, nu am cum să nu țin cont de ele! Ei bine, mandatul meu de patru ani înseamnă să fiu cât mai aproape de crezul meu artistic: „open mind, open soul“. Cât mai aproape de acest public atât de special – copiii și adolescenții, fără niciun fel de prejudecăți, cu maximă creativitate, imaginație și libertate de expresie. Un nou drum începe în viața Teatrului „Excelsior“ și în viața mea.
Cum veţi stabili preţul biletelor? Vor exista categorii de bilete, oferte speciale, promoţii, pachete, abonamente?
Deocamdată, prețul biletelor va rămâne același ca și până acum. Teatrul are deja mai multe categorii de bilete: spectacole pentru copii: 10,80 lei şi 8,10 lei pentru grupuri organizate. Există bilete pentru spectacole de teatru serale: 32,40 lei şi 16,20 lei, redus pentru elevi, studenţi şi pensionari. Evident, vor exista oferte speciale, promoții, abonamente, diverse forme de încurajare a publicului, cât mai atractive și incitante.
Ce procent din bugetul teatrului va fi realizat din vânzarea biletelor? Dar din resursele extrabugetare atrase?
Estimez că un procent de 10-15% din bugetul teatrului va fi realizat din vânzarea biletelor. Evident, că îmi doresc să atrag cât mai multe resurse extrabugetare, dar e prematur să vorbim despre un procent la ora actuală.
Dincolo de cifre, ce aţi dori să scoată în evidenţă evaluarea calitativă a activităţii teatrului?
Îmi doresc foarte mult să fiu dincolo de cifre. Dar, nu am cum să nu țin cont de ele! Ei bine, mandatul meu de patru ani înseamnă să fiu cât mai aproape de crezul meu artistic: „open mind, open soul“. Cât mai aproape de acest public atât de special – copiii și adolescenții, fără niciun fel de prejudecăți, cu maximă creativitate, imaginație și libertate de expresie. Un nou drum începe în viața Teatrului „Excelsior“ și în viața mea.
august 2014
Irina Ionescu este teatrolog, profesor asociat la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale“ din Bucureşti şi lector univ. dr. la Universitatea de Arte din Târgu-Mureş. Lucrează de peste 15 ani în domeniul managementului şi marketingului cultural, în special, la Institutul Cultural Român.