„Nu mai butona telefonul în timpul spectacolului! La naiba, e doar o oră din viața ta! Trăiește-o!”

yorick„Te-am văzut! Te-am văzut când ți-ai aranjat geanta, te-am văzut când te-ai mișcat, când te-ai uitat o secundă la telefonul mobil. Și în fracțiunea aia de secundă m-am gândit: <Nu, te rog, nu vreau să-ți pierdem atenția, rămâi aici, cu noi!>. Știi, noi vedem tot de pe scenă, mai ales dacă e o sală mică”, mi-a spus odată o foarte tânără și minunată actriță, pe care o urmărisem cu sufletul la gură în spectacol și nici gând să-mi fi pierdut vreo clipă atenția. Doar că până în acel moment parcă nu conștientizasem niciodată cât de teribil de descurajant trebuie să se vadă de pe scenă orice moment în care cei din sală își pierd atenția și încep dintr-odată să facă altceva. Cum ar fi să butoneze telefoanele mobile…

E absolut evident că în lumea în care trăim calitatea atenției scade pe zi ce trece. Rezistăm tot mai puțin la spectacole mai lungi de o oră și jumătate, iar în această oră și jumătate, chit că ne place sau nu ce vedem pe scenă, a devenit aproape un automatism verificarea telefonului mobil, în cel mai fericit caz lăsat pe modul silențios și pe vibrație, în așa fel încât atunci când ți-e lumea mai dragă și e mai liniște pe scenă să auzi un mârâit din geanta vecinului din față, din spate, de la stânga sau de la dreapta. Și încă asta parcă nu e atât de deranjant pe cât e folosirea Facebook-ului în timpul spectacolului. Și nu, n-are (neapărat) de-a face cu calitatea spectacolului. Doar că, din când în când, spectatorul simte nevoia să se… deconecteze puțin de atâta teatru și să se reconecteze la atât de omniprezenta lui viață virtuală. Că în acea oră și jumătate cât stai în sala de teatru, nu se poate întâmpla nimic atât de important pe Facebook, că orice mesaj poate fi amânat puțin, că like-urile nu trebuie numărate neapărat în timp real, toate astea sunt doar vorbe. Iar la fața locului mai tot timpul se vor găsi spectatori care, fără măcar să se mai jeneze și să facă gestul mai discret, vor butona telefonul mobil.

Nu vreau să mă gândesc cum e pentru un actor să-și arunce privirea în sală – într-o sală mică, să spunem, unde apropierea e mai mare și legătura cu scena sau lipsa ei se simte mai puternic – și să vadă un sfert din public cu ochii în telefonul mobil. Sau cum e în scenele în care se face întuneric și în diverse puncte din sală se vede lumina specifică de smartphone licărind. E deranjant și pentru cei de pe scenă, dar mai ales pentru ceilalți din sală. Și împotriva acestui obicei nu se poate lupta. Ce să-i spui celui de lângă tine, care răspunde febril unui mesaj pe messenger: „La naiba, e doar o oră din viața ta! Trăiește-o! De-conectează-te!” Dependența e într-o formă avansată. Și, da, în timp poate modifica fața teatrului. Pentru că, dincolo de problema de moment, neplăcută, deranjantă, iritantă, această atitudine are consecințe mai grave pe termen lung. Tocmai pentru că este un excelent barometru pentru diluarea atenției și arată traseul parcurs de spectacolul de teatru în ultimele câteva decenii (acum douăzeci de ani spectacolele țineau în medie trei ore, acum, un spectacol de două ore și jumătate e deja foarte lung). Apoi, pentru că modifică tipul de receptare care, la rândul lui modifică ceea ce se petrece pe scenă. Actorul, instinctiv, va avea o reacție, va încerca să-l readucă pe spectatorul pierdut în sala de teatru. În ce fel o va face asta e o altă discuție…

Print

7 Comentarii

  1. Alin Popa 01/04/2016
  2. Daniel Dumitru 01/04/2016
  3. ioana io 02/04/2016
  4. Ramona 02/04/2016
  5. Angi 02/04/2016
  6. radu 03/04/2016
  7. cri-cri 04/04/2016

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.