După o mare nebuloasă în care a plutit multă vreme, Festivalul Național de Teatru, ediția a 24-a, și-a aflat într-un târziu, spre primăvară-vară, selecționerul, care, într-un timp record, în plină vară, când teatrele sunt în vacanță, face publică și selecția. Cu un mic tam-tam, de altfel necesar, cu ceasul pus să curgă invers, arătând minutele care au mai rămas până la ora magică la care selecția avea să fie anunțată, ieri, la ora 12 trecute fix, pe noul site FNT, de care se va ocupa echipa ziarului Metropolis, Marina Constantinescu, directorul artistic al acestei ediții, a dat publicității lista.
Așadar, în cele zece zile de festival, între 24 octombrie și 2 noiembrie, în diversele săli din București se vor juca cele 30 de spectacole alese de Marina Constantinescu. Dacă ele vor fi așezate pe categorii vom trăi și vom vedea… Deocamdată, n-au fost prezentate decât în ordine alfabetică, fără vreo altă precizare legată de motivele alegerii. Criteriul subînțeles ar fi, așadar, „cele mai bune spectacole ale stagiunii trecute”, iar aici se regăsesc și „cele mai premiate, selecționate, nominalizate” ori „premiabile, selecționabile, nominalizabile” plus câteva care ar intra, cu siguranță, la categoria „cele mai vândute” spectacole, cu mare, mare succes la public… În parte previzibilă, selecția este sau se dorește a fi o reflexie cât de cât corectă a stagiunii trecute, care urmărește cu precădere creațiile regizorilor de obicei titrați și foarte premiați (mai mulți prezenți în selecție nu doar cu un singur spectacol), plus câteva nume mai noi și „mai” independente…
Prin urmare, dintre cele 30 de spectacole majoritatea sunt producții ale celor mai cunoscute teatre din București și din țară, iar pe lista regizorilor selecționați sunt Robert Wilson (desigur), Silviu Purcărete (de două ori), Alexandru Dabija (de două ori), Tompa Gabor (tot de două ori), Gianina Cărbunariu (și ea de două ori), Felix Alexa (de asemenea, de două ori), apoi Victor Ioan Frunză, Mihai Măniuțiu, Alexander Morfov, Radu Afrim, Claudiu Goga, Bocsárdi Laszló, Răzvan Mazilu, Cristi Juncu… Lor li se adaugă câteva nume care își fac loc mai rar în selecții oficiale din multe și discutabile motive. Deja celebrul „Parallel” de la Cluj, multipremiat, se află și el în selecție, apoi un spectacol de la UNTEATRU, care cel mai probabil și-a rezolvat problemele de ritm care l-au făcut să piardă marele premiu la Gala Star de la Bacău, „Cinci nopți cu Mario”; „6 din 49”, un spectacol de la Teatrul de Artă, a cărui prezență în selecție e o surpriză plăcută, precum și „Fă-mi loc!” de la Godot Cafe Teatru ar cam fi „stelele” din zona independentă strecurate printre celelalte multe. O surpriză în selecție este „Lecția de violoncel”… și ar mai fi câteva, care se vor devoala, cu siguranță, la toamnă, în timpul festivalului.
Listele paralele nu-și au sensul, iar imaginea teatrului românesc la acest moment este măcar în parte reflectată de selecția din acest an, în caz că asta și-a propus să fie – oglinda unei stagiuni. Un lucru este însă vizibil cu ochiul liber. Ca-n patinajul artistic, ierarhiile sunt bătute în cuie, iar locurile se eliberează foarte greu, deși, pentru cei care-au văzut mare parte din spectacole, e limpede că unele nume sunt pe listă doar pentru perpetuata lor sonoritate (chiar de câte două ori). Cel puțin, ăsta e sentimentul pe care ți-l lasă selecția din acest an, din care (deși am promis că n-o fac, nu mă pot abține) lipsesc numele lui Radu Alexandru Nica și un excelent spectacol făcut la Teatrul Maghiar de Stat din Timișoara, „Incendii”, precum și un alt spectacol excelent, al Teatrului Act, (care l-ar fi putut înlocui, cu siguranță, cu brio pe cel ales), și anume „Cockoși”, în regia lui Horia Suru…
Ce-i lipsește însă FNT-ului de ani buni este o aripă de înger care să-l facă să recâștige teren și public care să se îmbulzească la intrarea în săli. Ceva ce să-l scoată dintr-un fel de zonă de obscuritate și să-i redea culoarea, să-l facă se (re)devină ispititor. În așteptarea lui octombrie…
Selecția Festivalului Național de Teatru 2014
Acasă, în miezul verii, de Tracy Letts, regia Claudiu Goga, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
Amalia respiră adânc, de Alina Nelega, regia şi scenografia Tudor Lucanu, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
Cabaret de Joe Masteroff – un spectacol de Răzvan Mazilu, Teatrul German de Stat Timişoara
Castingul dracului – un spectacol de Radu Afrim, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”
Cinci ore cu Mario, de Miguel Delibes, regia Mariana Cămărăşan, UNTEATRU Bucureşti
De vînzare – un spectacol de Gianina Cărbunariu, Teatrul Odeon Bucureşti
Familia Tót de Örkeny István, regia Bocsárdi Laszló, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Fă-mi loc! de Anthony Michineau, regia Radu Beligan, Godot-Cafe Teatru
Furtuna, după William Shakespeare, regia Alexander Morfov, Teatrul Naţional Bucureşti
În trafic – un spectacol de Alina Nelega, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Liviu Rebreanu”
Lecţia de violoncel, de Mona Radu, regia Felix Alexa, Teatrul Metropolis Bucureşti
Mazl-Tov… And Justice For All! de Andrei Munteanu, regia Andrei Munteanu, Teatrul Evreiesc de Stat Bucureşti
Mozart steps – un spectacol de teatru coregrafic de Gigi Căciuleanu, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
Noul locatar de Eugène Ionesco, regia Mihaela Panainte, Teatrul Municipal Baia Mare
Noul locatar de Eugène Ionesco, regia Gábor Tompa, Teatrul Nottara Bucureşti
Oidip – scenariu original şi regia de Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
Parallel – un spectacol de Ferenc Sinkó şi Leta Popescu, coproducţie GroundFloor Group şi ColectivA, Cluj
Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule? de Cătălin Ştefănescu după romanul „Moromeţii” de Marin Preda, regia Alexandru Dabija, Teatrul ACT Bucureşti
Profu’ de religie, de Mihaela Michailov, regia Bobi Pricop, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Revizorul, de N.V. Gogol, regia Felix Alexa, Teatrul Naţional Bucureşti
Rinocerii, de Eugène Ionesco, regia Robert Wilson, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Sânziana şi Pepelea, de Vasile Alecsandri, regia Alexandru Dabija, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
Suflet românesc, – one man show, scenariul şi regia Dan Puric, Compania Passe-Partout Bucureşti
Tartuffe sau Impostorul de Molière, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis Bucureşti
Tipografic Majuscul – un spectacol de Gianina Cărbunariu, Teatrul Odeon Bucureşti
Trilogia belgrădeană de Biljana Srbljanović, regia Cristi Juncu, Teatrul „Anton Pann” Râmnicu-Vâlcea
Viaţa-i mai frumoasă după ce mori, de Mihai Măniuţiu, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul „Tomcsa Sándor” Odorheiu-Secuiesc
Victor sau copiii la putere, de Roger Vitrac, regia Silviu Purcărete, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
6 din 49, de György Spiró, regia Alexandru Maftei, Teatrul de Artă Bucureşti
In memoriam – Aureliu Manea: Spectacolul Trilogia Aureliu Manea (după texte de Aureliu Manea: Penelopa rămâne îngândurată, Repetiţia de teatru, Zâna de la răsărit) regia Gábor Tompa, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
E f.simplu criteriul dupa care s-a facut selectia.Prietenii cu cate doua spectacole si in rest, iertati-mi expresis, un mare “ma doare in pix”.E foarte jenant ca un regizor, un actor sau un director sa sune in nestire, sa bata libatiuni, cu zaharelul, cu telefoane, pupicuri in dos, la spatele unui selectioner.Ori asta se intampla in fiecare an la FNT.Este selectat cel mai insistent, de multe ori sau cei pe care ii cunoastem.Selectionerii ar trebui sa se intereseze, sa se documenteze, sa mearga sa vada din proprie initiativa spectacolele.E cred singura mare satisfactie (perversa de-a dreptul) a criticului de teatru roman, cum devine selectioner, devine automat important, am putea spune ca, incepe sa existe si asteapta sa fie sunat cu mare satisfactie, de 20-30 de ori, daca se poate, pt.a viziona un spect.Dovada de marlanie fara margini.Iar “creatorii”care se lasa prinsi in acest joc personal, stupid si de doi bani…no comment.A se vedea declaratiile si atitudinea dlui Victor Ioan Frunza vis a vis de Uniter si FNT.