O aripă de înger pentru FNT sau ierarhiile bătute în cuie

yorick_352x256-300x218După o mare nebuloasă în care a plutit multă vreme, Festivalul Național de Teatru, ediția a 24-a, și-a aflat într-un târziu, spre primăvară-vară, selecționerul, care, într-un timp record, în plină vară, când teatrele sunt în vacanță, face publică și selecția. Cu un mic tam-tam, de altfel necesar, cu ceasul pus să curgă invers, arătând minutele care au mai rămas până la ora magică la care selecția avea să fie anunțată, ieri, la ora 12 trecute fix, pe noul site FNT, de care se va ocupa echipa ziarului Metropolis, Marina Constantinescu, directorul artistic al acestei ediții, a dat publicității lista.

Așadar, în cele zece zile de festival, între 24 octombrie și 2 noiembrie, în diversele săli din București se vor juca cele 30 de spectacole alese de Marina Constantinescu. Dacă ele vor fi așezate pe categorii vom trăi și vom vedea… Deocamdată, n-au fost prezentate decât în ordine alfabetică, fără vreo altă precizare legată de motivele alegerii. Criteriul subînțeles ar fi, așadar, „cele mai bune spectacole ale stagiunii trecute”, iar aici se regăsesc și „cele mai premiate, selecționate, nominalizate” ori „premiabile, selecționabile, nominalizabile” plus câteva care ar intra, cu siguranță, la categoria „cele mai vândute” spectacole, cu mare, mare succes la public… În parte previzibilă, selecția este sau se dorește a fi o reflexie cât de cât corectă a stagiunii trecute, care urmărește cu precădere creațiile regizorilor de obicei titrați și foarte premiați (mai mulți prezenți în selecție nu doar cu un singur spectacol), plus câteva nume mai noi și „mai” independente…

Prin urmare, dintre cele 30 de spectacole majoritatea sunt producții ale celor mai cunoscute teatre din București și din țară, iar pe lista regizorilor selecționați sunt Robert Wilson (desigur), Silviu Purcărete (de două ori), Alexandru Dabija (de două ori), Tompa Gabor (tot de două ori), Gianina Cărbunariu (și ea de două ori), Felix Alexa (de asemenea, de două ori), apoi Victor Ioan Frunză, Mihai Măniuțiu, Alexander Morfov, Radu Afrim, Claudiu Goga, Bocsárdi Laszló, Răzvan Mazilu, Cristi Juncu… Lor li se adaugă câteva nume care își fac loc mai rar în selecții oficiale din multe și discutabile motive. Deja celebrul „Parallel” de la Cluj, multipremiat, se află și el în selecție, apoi un spectacol de la UNTEATRU, care cel mai probabil și-a rezolvat problemele de ritm care l-au făcut să piardă marele premiu la Gala Star de la Bacău, „Cinci nopți cu Mario”; „6 din 49”, un spectacol de la Teatrul de Artă, a cărui prezență în selecție e o surpriză plăcută, precum și „Fă-mi loc!” de la Godot Cafe Teatru ar cam fi „stelele” din zona independentă strecurate printre celelalte multe. O surpriză în selecție este „Lecția de violoncel”… și ar mai fi câteva, care se vor devoala, cu siguranță, la toamnă, în timpul festivalului.

Listele paralele nu-și au sensul, iar imaginea teatrului românesc la acest moment este măcar în parte reflectată de selecția din acest an, în caz că asta și-a propus să fie – oglinda unei stagiuni. Un lucru este însă vizibil cu ochiul liber. Ca-n patinajul artistic, ierarhiile sunt bătute în cuie, iar locurile se eliberează foarte greu, deși, pentru cei care-au văzut mare parte din spectacole, e limpede că unele nume sunt pe listă doar pentru perpetuata lor sonoritate (chiar de câte două ori). Cel puțin, ăsta e sentimentul pe care ți-l lasă selecția din acest an, din care (deși am promis că n-o fac, nu mă pot abține) lipsesc numele lui Radu Alexandru Nica și un excelent spectacol făcut la Teatrul Maghiar de Stat din Timișoara, „Incendii”, precum și un alt spectacol excelent, al Teatrului Act, (care l-ar fi putut înlocui, cu siguranță, cu brio pe cel ales), și anume „Cockoși”, în regia lui Horia Suru…

Ce-i lipsește însă FNT-ului de ani buni este o aripă de înger care să-l facă să recâștige teren și public care să se îmbulzească la intrarea în săli. Ceva ce să-l scoată dintr-un fel de zonă de obscuritate și să-i redea culoarea, să-l facă se (re)devină ispititor. În așteptarea lui octombrie…

Selecția Festivalului Național de Teatru 2014

Acasă, în miezul verii, de Tracy Letts, regia Claudiu Goga, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Amalia respiră adânc, de Alina Nelega, regia şi scenografia Tudor Lucanu, Teatrul Naţional Cluj-Napoca

Cabaret de Joe Masteroff – un spectacol de Răzvan Mazilu, Teatrul German de Stat Timişoara

Castingul dracului – un spectacol de Radu Afrim, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”

Cinci ore cu Mario, de Miguel Delibes, regia Mariana Cămărăşan, UNTEATRU Bucureşti

De vînzare – un spectacol de Gianina Cărbunariu, Teatrul Odeon Bucureşti

Familia Tót de Örkeny István, regia Bocsárdi Laszló, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Fă-mi loc! de Anthony Michineau, regia Radu Beligan, Godot-Cafe Teatru

Furtuna, după William Shakespeare, regia Alexander Morfov, Teatrul Naţional Bucureşti

În trafic – un spectacol de Alina Nelega, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Liviu Rebreanu”

Lecţia de violoncel, de Mona Radu, regia Felix Alexa, Teatrul Metropolis Bucureşti

Mazl-Tov… And Justice For All! de Andrei Munteanu, regia Andrei Munteanu, Teatrul Evreiesc de Stat Bucureşti

Mozart steps – un spectacol de teatru coregrafic de Gigi Căciuleanu, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

Noul locatar de Eugène Ionesco, regia Mihaela Panainte, Teatrul Municipal Baia Mare

Noul locatar de Eugène Ionesco, regia Gábor Tompa, Teatrul Nottara Bucureşti

Oidip – scenariu original şi regia de Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

Parallel – un spectacol de Ferenc Sinkó şi Leta Popescu, coproducţie GroundFloor Group şi ColectivA, Cluj

Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule? de Cătălin Ştefănescu după romanul „Moromeţii” de Marin Preda, regia Alexandru Dabija, Teatrul ACT Bucureşti

Profu’ de religie, de Mihaela Michailov, regia Bobi Pricop, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Revizorul, de N.V. Gogol, regia Felix Alexa, Teatrul Naţional Bucureşti

Rinocerii, de Eugène Ionesco, regia Robert Wilson, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Sânziana şi Pepelea, de Vasile Alecsandri, regia Alexandru Dabija, Teatrul Naţional Cluj-Napoca

Suflet românesc, – one man show, scenariul şi regia Dan Puric, Compania Passe-Partout Bucureşti

Tartuffe sau Impostorul de Molière, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis Bucureşti

Tipografic Majuscul – un spectacol de Gianina Cărbunariu, Teatrul Odeon Bucureşti

Trilogia belgrădeană de Biljana Srbljanović, regia Cristi Juncu, Teatrul „Anton Pann” Râmnicu-Vâlcea

Viaţa-i mai frumoasă după ce mori, de Mihai Măniuţiu, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul „Tomcsa Sándor” Odorheiu-Secuiesc

Victor sau copiii la putere, de Roger Vitrac, regia Silviu Purcărete, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

6 din 49, de György Spiró, regia Alexandru Maftei, Teatrul de Artă Bucureşti

In memoriam – Aureliu Manea: Spectacolul Trilogia Aureliu Manea (după texte de Aureliu Manea: Penelopa rămâne îngândurată, Repetiţia de teatru, Zâna de la răsărit) regia Gábor Tompa, Teatrul Naţional Cluj-Napoca

Print

Un Comentariu

  1. Some Dignity 22/07/2014

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.