Începutul spectacolului intitulat Near Gone te duce cu gândul la o campanie publicitară al cărei rost ar fi vizitarea Sofiei pe timp de vară. În pofida inconvenientelor reprezentate de temperaturile ridicate. Textul este rostit în limba bulgară, cu un zâmbet de circumstanță transpus în limba engleză de cel ce pare un traducător profesionist.
Lucrurile se schimbă pe măsură ce relatarea avansează. Ceea ce am auzit până la un moment dat nu a fost decât introducerea necesară pentru istorisirea unei tragedii personale cumplite. Aceea a femeii care era pe punctul de a-și pierde sora de patru ani deoarece în orașul european pe nume Sofia aproape nimic nu funcționează. V-ați fi putut închipui asta? – ne întreabă din ce în ce mai des, mai obsesiv, mai disperat femeia.
Ambulanța, serviciile medicale de urgență, devotamentul medicilor față de pacienții a căror salvare este chestiune de secundă sunt de domeniul ficțiunii. Cvasi-inexistente. Plutesc într-o mare de indiferență. Este vorba despre o realitate specifică nu doar Sofiei, ci, în general, lumii balcanice, ne încredințează subliminal spectacolul. Aceasta fiindcă relatarea din ce în ce mai detaliată, mai emoționantă, mai implicată a femeii este periodic întreruptă de dansurile acesteia care se consumă pe muzică de Goran Bregovic și Tim Blazdell. De fiecare dată, translatorul face un pas în lături, se plasează la marginile scenei, asistă la performance-ul femeii pe care îl aplaudă și recompensează cu buchete de flori. Alcătuite din florile care delimitează marginile scenei. Pe măsură ce povestea avansează și se îndreaptă, vădit, către un final tragic relația dintre femeie și translator se nuanțează. Devine din ce în ce mai personală. Traducătorul în engleză empatizează, își dezvăluie raporturile adevărate cu femeia. Care îi este soție. Așa cum, pesemne, sunt, în realitate, în viața cotidiană și cei doi creatori și interpreți ai spectacolului. Falsa persoană întâi specifică traducerii ajunge să fie una cât se poate de reală.
Ultimul dans îi aparține bărbatului. Aflăm că fetița condamnată la moarte din cauza indiferenței oamenilor și a ineficienței și incompetenței serviciilor de urgență și-a revenit după a cincea zi de comă. O minune săvârșită dincolo de umanitatea indiferentă, deficitară, repetentă la examenul crud al vieții.
Near Gone este un spectacol de teatru simplu, gândit în cheie minimalistă. Care mizează vădit pe emoție și pe subînțelesuri. Pe măiestrie actoricească. Pe stabilirea unei comunicări aparte cu cei aflați în sală. La TESZT 2018 a avut parte de reușită.
TESZT 2018
Two Destination Language, Bulgaria
NEAR GONE, spectacol creat, conceput, regizat și interpretat de Katherina Radeva și Alister Lownie
Suport regizoral și dramaturgic: Charlotte Vincent
Muzica: Goran Bregovic și Tim Blazdell
Mentor: Sheila Geilani
Data reprezentației: 25 mai 2018