Premiera internaţională cu „Oameni obişnuiţi“ de Gianina Cărbunariu are loc în cadrul festivalului austriac Wiener Festwochen 2016. Spectacolul se va juca la teatrul Akzent din Viena, marţi, 31 mai, ora 20.00, miercuri, 1 iunie, ora 20.00 şi joi, 2 iunie, ora 20.00.
Cele trei reprezentații au loc cu sprijinul Institutului Cultural Român, al Ambasadei României în Republica Austria şi al Institutului Cultural Român de la Viena şi vor fi urmate de discuții cu publicul, pe tema fenomenului avertizorilor de integritate („whistleblowers“) în contextul social și politic internațional actual. Din distribuţia spectacolului fac parte Florin Coşuleţ, Mariana Mihu, Ioan Paraschiv, Ofelia Popii, Dana Taloş, Marius Turdeanu.
Producţia a avut premiera în luna ianuarie 2016 la Teatrul Naţional „Radu Stanca“ Sibiu şi a fost realizată în cadrul proiectului Be SpectACTive! proiect co-finanțat prin programul Europa Creativă.
„Spectacolul explorează prin mijloace teatrale câteva fațete ale acestui fenomen în mișcare, încercînd să susțină demersul avertizorilor de integritate de a lansa discuții publice pe această temă”, a declarat Gianina Cărbunariu. „Pentru că dincolo de destinul personal al fiecărui om obișnuit devenit avertizor de integritate din momentul în care a decis să rupă tăcerea, este în joc și destinul fiecăruia dintre noi ceilalți, oamenii obișnuiți care am putea deveni victime ale tăcerii sau ale ignorării unor astfel de semnale de alarmă.“
„Oameni obișnuiți“ este un spectacol în care scenele de ficțiune au fost create în urma unei perioade de cercetare în Italia, Marea Britanie și România, unde au fost realizate interviuri cu opt avertizori de integritate. Fie că lucrează în instituții de stat sau în companii private, fie că domeniul de activitate este sănătatea, administrația sau transportul public și indiferent de țara în care locuiesc, avertizorii de integritate au în comun aceste lucruri: sunt oameni care își fac conștiincios meseria și care decid să tragă un semnal de alarmă în legătură cu neregulile, abuzurile, ilegalitățile descoperite la locul de muncă. Sesizările lor nu privesc binele personal, ci binele public, de aceea ultimul lucru la care se așteaptă este ca instituția/compania să înceapă să pună presiuni asupra lor și nu asupra celor vinovați de abuzuri.
„Spectacolul a plecat de la biografii de oameni obişnuiţi care s-au trezit brusc în centrul atenţiei prin ceea ce ei făceau în mod normal în societatea respectivă şi au devenit dintr-o dată, prin corectitudinea lor, piedici în ceea ce însemna dezvoltarea cangrenară a societăţilor respective”, a declarat Constantin Chiriac, director general al Teatrului Naţional „Radu Stanca“ Sibiu.
Spectacolele Gianinei Cărbunariu sunt inspirate atât din realități ale societății românești și internaționale actuale, precum și din evenimente ale trecutului european recent. Inspirate de cele mai multe ori din perioade de cercetare prin interviuri sau prin studierea diferitelor arhive, scenariile spectacolelor sunt construite pe limita foarte ambiguă dintre stilul documentar și cel de ficțiune.
Foto Adi Bulboacă
Natura a adunat in tanara regizoare Geanina Carbunariu inteligenta, frumusete fizica, talent, determinare, curaj, imaginatie, inventivitate.Daca DE VANZARE de la Teatrul Odeon este deja un rasfatat la premiilor, OAMENII OBISNUITI de la Radu Stanca Sibiu trebuie descoperit si jurizat de fiecare cu sufletul si constiinta proprie .
De la filmul documentar, Geanina face trecerea la teatrul document. Fara scenografii sau costume epatante, doar un inspirat joc de sunet si lumina pe un fundal alb cenusiu ca un interior de spital sau ospiciu, pentru ca lumea la care se refera este una alienata .
Mai multi actorii interpreteaza povestile unor oameni obisnuiti. Din diverse tari, din diverse medii, cu diverse grade de pregatire, asa zisii whistlebloweri darama prejudecati, infrunta sisteme, se jertfesc pe ei insisi pentru ca, asa cum spune un personaj, nu pot trece de o limita a tacerii.
Teatrul vorbeste pe viu, despre moralitate, compromis, responsabilitate. Nu te judeca, nu imparte scena intre victime si calai, dar te face pe tine, spectator sa alegi de partea cui vrei sa te situezi.
Imaginea actorilor se suprapune uneori peste ecranele de unde vorbesc personajele reale. Nu iti vine sa aplauzi cand piesa se termina, ramai rusinat pe ganduri cu o teribila senzatie de vina si inconfort. Pentru ca empatizezi cu whistleblowerii, dar stii ca in viata de zi cu zi nu esti ca ei.
Cum se traduce `whistleblower` în română?
DEX nu recunoaște acest cuvânt, nu îl găsesc nici într-un dicționar de neologisme. Wikipedia propune “avertizor de integritate”, iar cineva mi-ar sugera să scriu ”informator” sau ”denunțător” – oricare din aceste cuvinte transmite ideea la fel de bine.
Ce ne facem cu whistleblowerii? Termenul dat se aplică unei persoane care a aflat despre anumite încălcări sau abuzuri (ținute în secret) și a cărei convingeri morale au determinat-o să le facă publice. Noi zicem despre ei că au sunat alarma, sau că au bătut clopotul, iar englezii spun că au suflat fluierul – să facă zgomot ca să-i audă poliția (to blow the whistle).
Alina Maer, Ploiesti