Patrik Voicu
Georg Staudacher a fost actor, regizor şi scriitor dramatic austriac. A regizat mai multe spectacole la Teatrul Naţional din Viena, la Teatrul de copii sau la Teatrul de Stat din Linz, unde a pus în scenă pentru prima data piesa sa “Doar pentru trei zile”.
Patru liceeni încearcă să realizeze un experiment sugerat de un coleg de-al lor: trei zile închişi într-un buncăr dotaţi cu echipamente şi provizii. Vor să se distreze, să încerce experienţe noi. Sună tentant pentru nişte tineri să se izoleze de tot ce îi înconjoară şi să îşi petreacă timpul cu încă trei prieteni, cu alcool, droguri şi exces de bună dispoziţie. Sunt izolaţi de lumea reală unde regulile şi legile tronează, aici pot face tot ce îşi doresc şi nimeni nu poate afla unde sunt. Doar că totul se răstoarnă atunci când află că de fapt ei nu pot ieşi, că sunt blocaţi în această lume, că parcă nici nu mai există, acum instinctul de supravieţuire animalic începe să-şi arate colţii. Substratul piesei este totuşi o poveste de iubire în care Lis (Iustina Tărăboanţă) doreşte să îl cucerească pe Mike (Andrei Elek), iar acesta este motivul real pentru care ei ajung în buncăr ajutaţi de Martin (Romul Moruţan), organizatorul acestei “excursii”. Grex (Matei Şorop) şi Alex (Raluca Mara) sunt doar victime colaterale. Obsesia ce o apasă pe Lis o transformă şi doreşte cu orice preţ să îl „devoreze” pe Mike… putem spune că reuşeşte.
Florin Gabriel Ionescu, regizorul spectacolului propune o montare incitantă plină de suspans şi dinamism, condimentată cu accente vizuale proiectate pe decor. Scenografia este simplă, dar sugestivă, nişte scări de unde coboară personajele, scena fiind de fapt buncărul. Spectacolul „Doar pentru trei zile” se bazează foarte mult pe lumină, şi proiecţii video clar punctate si bineînţeles realizate impecabil de către Lucian Moga. Muzica este foarte importantă, punctează clar momentele, uneori chiar asurzitoare, dar să recunoaştem acesta e modul în care tinerii ascultă muzica. Toate intensităţile sunt exagerate, muzica, abundenţa de fum, volumul proiecţiilor, vocile actorilor, lucru ce impune o stare de agresivitate specifică unui thriller. Lumina este un element central în spectacolul lui Florin Gabriel Ionescu, iar proiecţiile media dau o nuanţa de nou, de dinamism.
Regizorul foloseşte tot spaţiul sălii, astfel proiecţiile din mintea lui Lis pot fi văzute nu doar pe ecran ci şi fizic pe scenă, în sala, sau chiar la balconul sălii teatrului. Cele două prezenţe (Diana Buluga si Ana Nicolae) apar fantomatic şi obsesiv pentru a încerca să extragă de la Lis esenţialul poveştii, să redea evenimentele exact aşa cum s-au petrecut, să o forţeze să accepte adevărul.
Actori foarte tineri precum Iustina Tărăboanţă, Raluca Mara, Diana Buluga, Ana Nicolae sau Matei Şorop reuşesc sa aducă energia necesară spectacolului, iar actori deja cu experienţă precum Andrei Elek şi Romul Moruţan aduc acel plus optim pentru un spectacol ce îşi propune să dezarmeze publicul, să-l integreze în atmosferă.
Finalul aventurii celor patru tineri vă va surprinde, soarta lor fiind pecetluită încă de la început, chiar dacă acest lucru nu pare deloc veridic. Deznodământul rămâne, totuşi, să-l descoperiţi singuri.
„Doar pentru trei zile”, de Georg Staudacher
după romanul “After the hole” a lui Guy Burt
Traducerea: Ildiko Frank
Regia: Florin Gabriel Ionescu
Proiecţii video şi Light design: Lucian Moga
Cu: Iustina Tărăboanţă, Raluca Mara, Andrei Elek, Romul Moruţan, Matei Şorop,
Diana Buluga, Ana Nicolae.