Ocolul Planetei Shakespeare în 37 de piese şi 50 de limbi

Negustori şi pungaşi, regi nefericiţi şi asasini regali, regine însetate de putere, prinţi şi prinţese istovite în gânduri şi patimi, măşti şi iar măşti, toate închipuite pornind de la blâlciul fără sfârşit de pe Planeta Sheskeare, un ţinut care atrage ca un magnet şi înflăcărează imaginaţia cu o forţă pe care n-a mai avut-o niciodată vreo planetă alcătuită din născociri aşternute pe hârtie.

Înainte de Jocurile Olimpice de la Londra, care se anunţă grandioase, Marea Britanie e cuprinsă de febra unui festival în pas cu globalizarea. Lumea dramaturgului născut la Stratford-upon-Avon s-a globalizat, sintetizează cotidianul „The Guardian”, anunţând deschiderea, pe 23 aprilie, a unui fenomen care ar stârni curiozitatea aproape oricui: Doamnelor şi domnilor, World Shakespeare Festival vă aşteaptă cu spectacole despre lumile de azi pe pretexte din lumile de ieri, născocite de un scriitor care n-a ieşit niciodată din ţara natală!

Aşadar, între 23 aprilie şi 8 septembrie puteţi participa la Ocolul Planetei Shakespeare în 37 de piese şi 50 de limbi. Un ocol ca un vârtej, cu opriri la Londra şi în orăşelul de pe Avon ce trăieşte sub semnul unei singure zeităţi, cea care a scris monologul lui Jacques Melancolicul sau care chiar s-a întruchipat pe sine în Jacques Melancolicul. Prefăcută pentru câteva luni într-un Babel în care se vor amesteca idiomuri şi ritmuri, Marea Britanie va găzdui, în diverse spaţii, o mulţime de reprezentaţii din străinătate ale pieselor lui Shakespeare, desluşit prin grile exotice din cele pe care englezii nu le pot vedea foarte des în ţara lor. La Teatrul Globe  şi la National Theatre de la Londra, precum şi în scenele elisabetane deschise din alte oraşe străinii vor veni să le arate localnicilor ce fac ei din dramaturgia lui Shakespeare, o legendă care nu le mai aparţine doar englezilor, cum bine spunea autorul articolului din publicaţia citată, la unison cu creatori de teatru din India sau alte teritorii îndepărtate.

Animaţi de ambiţii fără limite, organizatorii vor aduce producţii din Afganistan, unde actorii neaoşi au repetat printre bombe, Teatrul Liber din Belarus, a cărui scurtă şi agitată istorie sigur îşi va spune cuvântul într-un spectacol despre alienare şi nebunie, iar din India vine un spectacol în dialectul gujarati, după „Totu-i bine când se sfârşeşte cu bine” despre… traficul de opiu din Mumbai. Regizorul Shanbag îi explică jurnalistului: „Nu mă interesează o concepţie mărginită despre Shakespeare. Vom juca în spiritul piesei, însă acum e piesa noastră. De aceea, criticii voştri s-ar putea să fie puţin surprinşi de cât de mulţi oameni au făcut din Shakespeare un Shakespeare al lor”. „Henric al VI-lea: O nouă trilogie balcanică” este o serie ce reuneşte trei spectacole puse în scenă de companii din Serbia, Albania şi Macedonia, Royal Shakespeare Company se prezintă cu trei producţii ale pieselor „cu naufragii” — „Comedia erorilor”, „A douăsprezecea noapte” şi „Furtuna” —, „Romeo şi Julieta la Bagdad” este un spectacol arab, în care o poveste de dragoste atemporală ia forma unei idile în care joacă un rol conflictul dintre şiiţi şi sunniţi.

Festivalul propriu-zis începe astăzi, 23 aprilie 2012, dar încă din weekend Stratford-upon-Avon s-a însufleţit prin parade militare şi travestiuri pestriţe, pregătindu-se de un aflux de turişti mai mare decât de obicei, când numărul acestora nu este deloc neglijabil. Bâlciul tragicomic de pe Planeta Shakespeare va ieşi la rampă în toate splendoarea lui, tânăr în eternitatea lui, ironic şi seducător. Ocolul acestei planete ce se lasă descoperită la infinit, râzând în sinea ei de iluziile creatorilor de teatru, îşi pregăteşte participanţii şi pentru reverie, şi pentru realitate. Deci să înceapă călătoria!

 

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.