Oradea, Regina Maria şi teatrul scurt

Toamna n-a început bine, dar festivalurile de teatru, cu bune şi cu rele, cu buget în general modest, dar cu organizatori încă animaţi de bune intenţii, au demarat de la sfârşitul lui august. Până acum, în doar câteva săptămâni am avut Gala Hop de la Mangalia şi alte trei evenimente la Bucureşti: Festivalul de Teatru Independent Undercloud, Maratonul de Teatru Independent, Festivalul de Teatru Stradal B FIT IN THE STREET.

Următoarea oprire obligatorie pentru oamenii de teatru din România care acordă importanţă experienţei festivaliere este, desigur, Oradea. În perioada 23-30 septembrie, va găzdui încă o ediţie a Festivalului de Teatru Scurt, singurul eveniment dedicat piesei scurte (90 de minute, fără pauză). Ajuns la ediţia a XVIII-a, evenimentul aduce în prim-plan spectacole de facturi diferite. Ele sunt incluse în Secţiunea Concurs, al cărei selecţioner a fost criticul de teatru Miruna Runcan. Acestei secţiuni i se alătură cea dedicată teatrului de club şi de stradă, precum şi un concurs de dramaturgie, mai exact de teatru scurt.

Sub semnul investigaţiei

Un psihiatru trebuie să trateze un tânăr care are o fascinaţie morbidă pentru cai. Iată, într-o propoziţie, începutul poveştii din Equus, o piesă din anii ’70 a lui Peter Shaffer, dramaturg care ar merita redescoperit de regizorii de azi, inclusiv de cei din România. Unul dintre ei o face deja, într-un spectacol cu care va avea loc deschiderea oficială a festivalului. Equus, producţia regizată de Szabo K. Istvan la Teatrul Regina Maria de la Oradea, va avea premiera în 23 septembrie. În ea îl vom revedea pe Richard Balint într-un rol care-l obligă, un rol pe care l-au jucat cândva pe Broadway actori ca Anthony Hopkins, Richard Burton sau Anthony Perkins. Instituţia-gazdă a mai pregătit o premieră pentru festival, un alt spectacol în care Richard Balint are rol principal: În curând vine timpul de Line Knutzon, în regia lui Radu Afrim. Din seria spectacolelor noi lansate cu această ocazie face parte şi o coproducţie regizată de Geirun Tino, intitulată Bordel, după un text de Gabriel Barylli, şi realizată de Teatrul Regina Maria în colaborare cu Teatrul Pygmalion de la Viena.

Sub semnul investigaţiei care explorează omul de azi, în multele lui chipuri, fobii, manii, dependenţe, anxietăţi, patimi, depresii, prejudecăţi, par să se încadreze mai toate spectacolele selectate să participe la concurs. Selecţionerul a inclus în program creaţii care dovedesc diversitatea preocupărilor, mijloacelor şi programelor estetice ale creatorilor contemporani. Majoritatea par ancoraţi într-o realitate pe care o cercetează fără încetare, o realitate socio-politică, mentală şi sufletească, iar unii îndrăznesc să fie anacronici şi să privească spre alte orizonturi. Printre ei, Cristi Juncu, regizor reprezentat în festival de spectacolul Năpasta, sau Tudor Chirilă, care vine la Oradea cu Perpetua şi Felicitas (adaptare după texte precreştine, anunţă organizatorii), ori Mircea Cornişteanu, regizorul care s-a întors la Zăpezile de altădată, un text cunoscut al lui Dumitru Solomon, cu mare potenţial poetic.

La un tur rapid de program, se văd o mulţime de spectacole bucureştene şi câteva de la Iaşi, Timişoare şi Cluj, cărora li se adaugă producţii realizate de mai multe trupe orădene. Un mixtum compositum de contemporani şi clasici ai contemporaneităţii, dacă se poate spune astfel, printre care Matei Vişniec, Yasmina Reza sau Woody Allen, îşi etalează scrierile dramatice şi gradul lor de valabilitatea, artistic şi nu numai, într-o selecţie care are meritul de a pune în lumină spectacole care ar merita mai multă atenţie.

Caragiale, de toate pentru toţi

Trei spectacole după Caragiale au fost incluse în program, dar fără a fi plasate sub semnul Anului Caragiale. Ceea ce le poate fi de ajutor sau poate fi la fel de bine în defavoarea lor, fără îndoială. Năpasta montată de Cristi Juncu la Ploieşti, o raritate greu de încadrat, un spectacol intens, după o dramă pe care regizorii români o scot rar din bibliotecă, arată într-adevăr un alt Caragiale. Este, de altfel, ce şi-a propus şi Alexandru Dabija când a făcut CFR, cometa şi căţelul la Odeonul bucureştean, spectacol care va veni şi el la Oradea. Acestora li se adaugă un one-man show de zile mari, o variaţiune actoricească irezistibilă pe tema Dă-dămult… mai dă-dămult.

Opt zile de teatru scurt, aşadar, cu multe spectacole, printre care şi câteva din străinătate. Atentă la drumurile pe care merge teatrul în România, selecţia pare să fi acordat o atenţie bine-venită zonei independente, dar şi spectacolelor defavorizate, dacă ne e permis să spunem astfel, din cauza instituţiei căreia îi aparţin.

Programul Festivalului de Teatru Scurt de la Oradea, ediţia a XVIII-a, 23-30 septembrie

Duminică, 23 septembrie 2012:

  • Ora 19.00 – Sala Mare – Equus (de Peter Shaffer, regia artistică Szabó K. István) – Teatrul Regina Maria, Oradea- premieră

Luni, 24 septembrie 2012:

  • Ora 17.00- Sala Arcadia – Kebab (de Gianina Cărbunariu, regia artistică Olesea Svecla)- Teatru Spălătorie Chişinău, Republica Moldova
  • Ora 19.00 – Casa de Cultură a Sindicatelor – Năpasta (de I.L. Caragiale, regia artistică Cristi Juncu) – Teatrul Toma Caragiu, Ploieşti (spectacol cu publicul pe scenă)
  • Ora 20.00 – Scena mobilă – Perpetua şi Felicitas (adaptare după texte precreştine, un spectacol  teatru-film de Tudor Chirilă), Teatrul Regina Maria, Oradea
  • Ora 21.00 – Sala Mare – Zeul măcelului (de Yasmina Reza, regia artistică Claudiu Goga) – Teatrul Nottara, Bucureşti
  • Ora 21.00 – Stage – Confesiunile unui câine (adaptare liberă după Peter Mayle, un spectacol de Ioana Macarie şi Mihaela Rădescu) –Compania de teatru Replica şi Teatrul LUNI de la Green Hours, Bucureşti

Marţi, 25 septembrie 2012:

  • Ora 17.00 – Sala Arcadia – Jocuri în curtea din spate (de Edna Mazya, regia artistică Bobi Pricop) – Fundaţia Cultural Artistică Teatrul ACT, Bucureşti
  • Ora 19.00 – Casa de Cultură a Sindicatelor – O noapte furtunoasă (de I.L. Caragiale, regia artistică Mircea Cornişteanu) – Teatrul Naţional „ Marin Sorescu”, Craiova
  • Ora 21.00 – Sala Mare – C.F.R. – Cometa, Copilul şi Căţelul (după texte de I.L. Caragiale, regia artistică Alexandru Dabija) – Teatrul Odeon, Bucureşti
  • Ora 21.00 – Hanul cu noroc –Plăcerile şi chinurile adulterului–  Episodul 1 – Mă iubeşti?

( scenariul şi regia artistică Elvira Rîmbu) – Spectacol independent, Oradea

  • Ora 22.00 – Stage – Ficţiuni mici de România ( după o idee de Régis Jauffret, regia artistică Eugen  Jebeleanu) – Teatrul LUNI de la Green Hours şi Compagnie 28, Bucureşti
  • Ora 22.30 – Sala Studio Arcadia – Dă-dămult… mai dă-dămult (de I.L. Caragiale, regia artistică Maria Rotar) – Spectacol independent, Bucureşti

Miercuri, 26 septembrie 2012:

  • Ora 17.00 – Sala Studio – Crize (de Mihai Ignat, regia artistică Vlad Cristache) – Teatrul de Comedie, Bucureşti
  • Ora 19.00 – Sala Arcadia – Noi 4 (de Lia Bugnar, regia artistică Dorina Chiriac) – Asociaţia „Teatrul nu e o clădire”, Bucureşti
  • Ora 21.00 – Sala Mare – Zăpezile de altădată (de Dumitru Solomon, regia artistică Mircea Cornişteanu) – Teatrul de Comedie, Bucureşti
  • Ora 21.00 – Stage – 1000 de motive să te omor -Teatrul Artemotion – Oradea
  • Ora 21.00 – Moszkva Caffe – Actriţa (scenariul şi regia artistică Elvira Rîmbu) – Spectacol independent, Oradea
  • Ora 22.00 – Hanul cu noroc – Imaginează-ţi că eşti Dumnezeu (de Matei Vişniec, regia artistică Cristian Bajora) – Teatrul în Culise, Bucureşti

Joi, 27 septembrie 2012:

  • Ora 10.00 – Sala Arcadia – Albă-ca-Zăpada (basm teatral de Traian Savinescu după Fraţii Grimm, regia artistică Traian Savinescu)- Teatrul Regina Maria, Trupa Arcadia, Oradea
  • Ora 17.00 – Sala Studio – Parfum de viaţă (de Cristina Keresztes, regia artistică Sorin Militaru) – Teatrul de Comedie, Bucureşti
  • Ora 17.00 şi ora 19.00 – Depou tramvaie Cantemir – Phantom Pains (de Vasilii Sigariev, regia artistică Bogdan Huşanu) – Teatrul Regina Maria, Oradea- premieră
  • Ora 19.00 – Casa de Cultură a Sindicatelor – Cloaca (de Maria Goos, regia artistică Theodor Cristian  Popescu) – Teatrul Naţional Târgu Mureş, Compania Liviu Rebreanu (spectacol cu publicul pe scenă)
  • Ora 21.00 – Sala Mare – Fata din curcubeu (un spectacol de Lia Bugnar) – Teatrul Naţional I.L. Caragiale, Bucureşti
  • Ora 22.30 – Stage – Ce-ar fi dacă ar fi (un spectacol de Ştefan Ruxanda) – Compania Passe/Partout DP, Bucureşti

Vineri, 28 septembrie 2012:

  • Ora 17.00 – Sala Arcadia – CHECK IN (deDumitru Crudu, regia artistică Radu Ghilaş) –  Ateneu Tătăraşi, Iaşi
  • Ora 19.00 – Spectacol de stradă – The Family Bandwagon– The ACTORES Theater, Slovacia
  • Ora 19.00 – Casa de Cultură a Sindicatelor – Cu sufletul nu-i de glumit (de Dimitre Dinev, regia artistică Chris Nedeea) – Teatrul Clasic Ioan Slavici, Arad (spectacol cu publicul pe scenă)
  • Ora 21.00 – Sala Mare – În curând vine timpul (de Line Knutzon, regia artistică Radu Afrim) – Teatrul Regina Maria, Oradea- premieră
  • Ora 21.00 – Moszkva Caffe – Cemetary- Book / Temető-Könyv (de Samko Tale-Daniela Kapitánová, regia artistică Laszló Gergely )- Cervinus Teátrum din Szarvas, Ungaria
  • Ora 22.00 – Stage – Turnul albastru (de Val Butnaru, regia artistică Andrei Cantaragiu) – Teatrul Pur şi Simplu, Bucureşti

Sâmbătă, 29 septembrie 2012:

  • Ora 15.00 – Sala Arcadia – Efecte secundare  (după Woody Allen, regia artistică Katona Gábor) – Teatrul  Maghiar de Stat Csiky Gergely, Timişoara
  • Ora 17.00 – Casa de Cultură a Sindicatelor – X mm din Y km (un spectacol de Gianina Cărbunariu) – Asociaţia Colectiv A şi Fabrica de Pensule Cluj
  • Ora 18.30 – Sala Mare – Bordel (de Gabriel Barylli, regia artistică Tino Geirun) –Pygmalion Theater, Viena  în parteneriat cu Teatrul Regina Maria, Oradea (spectacol cu publicul pe scenă)
  • Ora 19.00 – Moara Veche (Răsăritului) – Oedipus (de Sofocle, regia artistică Szabó K. István) – Teatrul Szigligeti, Oradea
  • Ora 21.00 – Sala Mare – Caramitru – Mălăele, câte-n lună şi în stele –  Producător 4Ward
  • Ora 21.00 – Hanul cu Noroc – Plăcerile şi chinurile adulterului – Episodul 2 – În 11, la ora 12, în autobusul 13 (scenariul şi regia artistică Elvira Rîmbu) – Spectacol independent, Oradea

Duminică, 30 septembrie 2012:

  • Ora 17.00- Sala Arcadia- We Are CAMeRA (de Fritz Kater, regia artistică Horia Suru) – Producţie independentă realizată în parteneriat cu Teatrul Minicipal Bacovia, Bacău
  • Ora 19.00 – Sala Mare – Deliruri- spectacol concert (scenariul si regia Mihai Măniuţiu) – Teatrul de Artă, Deva

 

Print

Un Comentariu

  1. nik 01/10/2012

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.