Sălile de teatru sunt pline. Sunt puţine şi sunt pline, uneori arhipline. Sunt arhipline atunci când pe afiş figurează nume de vedete. Ce-l face pe spectatorul de teatru obişnuit să scoată bani şi să cumpere un bilet la teatru, adesea scump, atunci când e vorba despre spectacolele cu respectivele vedete, care nu sunt multe, dar sunt peste tot?
Să fim sinceri. În spaţiul teatral autohton, nici cronicile, oricât de favorabile sau de vehement nefavorabile (mai rar) ar fi ele, nici numele regizorului, oricât de premiat ar fi el, nici piesa ori autorul nu sunt cei care fac oamenii să vină la teatru. Ci actorul vedetă! Să ne minunăm, aşadar, că în plin început de sezon festivalier (că aşa e toamna în teatrul românesc, se numără festivalurile ca bobocii din proverb) a mai apărut un festival? Dedicat exclusiv lui Horaţiu Mălăele? Şi că publicul rupe uşile la intrare? Nu! N-avem cum să ne minunăm. Numele lui Horaţiu Mălăele pe afiş are lipici şi poate să umple săli întregi, oricât de scump ar fi biletul. Pentru că publicul, în marea lui majoritate (nu cel elitist, nu cel care caută „altceva”-ul) vrea exact ce-i oferă acest tip de spectacol. Şi vedetele ştiu exact ce anume vrea publicul şi apasă exact acel buton, exploatându-l cât se poate şi cât o merge…
Degeaba se întrec teatrele să creeze spectacole premiabile. Spectacolele premiate şi premiabile prea rar coincid cu cele la care dau buluc spectatorii. Şi majoritatea spectatorilor ce vor să vadă? Numă refer la aceia interesați de diverse forme ale teatrului de artă, nu aceia dispuși măcar să intre într-o seară la Godot Café, unde pot bea şi-un pahar de vin şi se pot uita şi la o poveste, nu aceia curioși să vadă o montare complicată la Unteatru sau la Act, ci la toţi acei mulţi oameni care nu merg la teatru constant, iar atunci când o fac vor să împuşte mai mulţi iepuri deodată: să vadă „o piesă bună”, cu o vedetă – şi indubitabil în categoria vedetelor intră vreo cinci-şase nume –, să se distreze puţin şi să râdă în hohote, dacă se poate, şi cam atât…
Adevărul e ăsta şi e vizibil cu ochiul liber: publicul larg este refractar la nume necunoscute şi prea puţin dispus să le acorde credit, să plătească un bilet şi e reticent la diversele experimente/ încercări (oricum, nu foarte multe) ale regizorilor. Au mare succes poveştile căldicele, spuse simplu, montate simplu şi fără artificii, şi comedia, fie ea cât de groasă. Şi e la mare căutare iluzia – iluzia de orice fel.
Ce rămâne de făcut? Mai nimic. Sau multă publicitate pe Facebook… Căci cei mai mulţi dintre artiştii din mediul independent asta fac, se promovează prin toate mediile online şi încearcă se se transforme în vedete. Iată tendinţa firească, în acest context. Deşi majoritatea actorilor tineri sau trecuţi de prima tinereţe vor declara sus şi tare că nu le place statutul de vedetă, cu toţii, inconştient, tind către el, pentru că el le aduce exact ce-şi doresc mai mult: săli arhipline. Nimic rău în asta, numai că ştacheta aşezată la un anumit nivel este cel mai important motor. Iar dacă e aşezată greşit, efortul poate fi în zadar.
Monica, nu te duci la teatru pentru Mălăele. Te duci să vezi o piesă bună. Dar ! Esti convins că Mălăele nu acceptă piese slabe (nu întotdeauna, dar în marea majoritate a cazurilor). Așadar te duci la o piesă interesantă,(dacă joacă Mălăiele nu poate fi altfel) unde întâlnești și un actor excelent, poți să refuzi așa ceva ? Asta e, după părerea mea, mierea teatrului românesc, care atrage publicul. Fii convinsă că n-o să joace Mălăele în piesa premiată de tine, cu morcovii, asta așa, ca să fiu băiat rău.
Frustatule! Articolul pune punctul pe I si asta te deranjeaza pote tocmai pentru ca faci parte din marea masa care.. nu cauta altceva-ul
Bine zis. Eu tare mi-aș dori, însa, ca acești ”actori vedetă” să și ridice ștacheta la capitolul calitate și tehnică actoricească. (ce am văzut că produc în ultimul timp este mai mult decât deplorabil) și mi-aș dori mai mult curaj din partea tinerilor regizori romani. Trist este că toți se gândesc numai la câștig (fie el în bani sau în imagine) dar nici unul nu are ceva de zis iar aceasta, pe mine ca spectator al secolului 21 (când teatrul a cunoscut oameni ca Brecht, Grotowski și Peter Brook) – Nu mă interesează!
trist dar adevarat….
“Sălile de teatru sunt pline. Sunt puţine şi sunt pline, uneori arhipline. Sunt arhipline atunci când pe afiş figurează nume de vedete.”
sa inteleg ca va deranjeaza faptul ca salile sunt “doar” pline, atunci cand de pe afisul spectacolului lipseste numele vedetei? ar fi atat de bine sa aveti dreptate 🙂
Monica, atenție puțin. E greșit “nu aceia dispuși măcar să intre într-o seară la Godot Café” Ori spui “nu cei dispuși…”, ori pui virgulă, astfel: “nu aceia, dispuși măcar să intre într-o seară la Godot Café”, în sensul de “nu cei care sunt dispuși…”. De asemeni e greșit “Numă refer la aceia interesați”. Nu mă refer la cei interesați sau nu mă refer la cei care sunt interesați Și în fraza următoare, același lucru. Asta nu înseamnă cu nu sunt de acord cu ideea expusă.