Politică și politic în Teatre

În urmă cu câteva săptămâni, am scris și publicat în cuprinsul revistei Yorick un editorial în care susțineam dreptul actorilor de a se manifesta politic.

Ca orice alt cetățean al României, și slujitorii scenei au dreptul să se înscrie în partide, să candideze, să aleagă și să fie aleși, așa cum scrie Constituția. Să fie de partea Puterii ori a Opoziției. Actorii sunt îndreptățiți să ia parte la campanii, să strângă semnături, folosindu-și în procesul de persuadare a posibililor semnatari notorietatea și prestigiul.

Drept la existență au deopotrivă spectacolele cu apăsat, cu puternic caracter politic. Dacă le-a fost permisă tacit ori cu nenumărate tertipuri, uneori chiar cu riscuri și cu sacrificii, supraviețuirea în perioada comunistă, nu văd de ce ar trebui să fie ele puse la zid acum când (încă) mai trăim în democrație. În anii ’70-’80 ai secolului trecut, artiștii se foloseau, de pildă, de scrierile lui Caragiale (să ne reamintim Scrisoarea pierdută de la Brașov în regia lui Mircea Marin, cea de la Teatrul Mic regizată de Silviu Purcărete, ori spectacolele cu aceeași piesă puse în scenă la Naționalul craiovean de Mircea Cornișteanu) pentru a transmite mesaje și chiar proteste politice. Artiștii îl convocau pe Shakespeare și pe al său extraordinar Hamlet (așa cum au făcut-o în anul 1985, cu ocazia antologicului spectacol de la „Bulandra” al lui Alexandru Tocilescu și Ion Caramitru) și aduceau pe scenă imaginea cumplită a unei țări aflate sub ocupație. Despre rele și dictatură au vorbit, de pildă, la Teatrul din Oradea, spectacole ca Apa în regia lui Victor Ioan Frunză ori Jolly Jocker, Amadeus sau Zece hohote de râs regizate de Alexandru Darie, iar un spectacol precum Iașii în Carnaval, montat la Naționalul clujean de același Victor Ioan Frunză, spectacol a cărui premieră a avut loc la data de 1 decembrie 1989 a fost, indubitabil, premonitoriu, pentru ceea ce avea să se întâmple în România două săptămâni mai târziu.

Dacă toate acestea au fost posibile, e drept, cum spuneam, cu asumarea a nenumărate riscuri, într-un regim de cruntă dictatură, nu văd de ce nu ar avea dreptul Andrei Șerban, într-un spectacol precum cel cu Richard III de la „Bulandra”, Radu Afrim în Pădurea spânzuraților de la Teatrul Național din București sau Alexandru Darie în Coriolanus tot de la „Bulandra” să adopte și să expună artistic o atitudine politică. Afirmându-și condiția de artiști, dar și de intelectuali deopotrivă. Or, intelectualilor, o știm încă din cartea lui Wolf Lepenies ori din cea a lui Michel Winnock, le sunt proprii stările de melancolie, dar și cele de revoltă.

Nu pot însă defel accepta intruziunea politicului în teatru. Care se manifestă prin decapitarea conducerilor instituțiilor de spectacol, cu ocazia evaluărilor anuale, doar fiindcă directorul sau, mă rog, managerul cutare nu mai este convenabil. Nu mai e pe placul autorității, al finanțatorului.  Astfel de acțiuni în forță au avut foarte adesea consecințe criminale. Iată, nu mai departe, decât zilele trecute, cineva, un prieten actor, posta pe o rețea socială o fotografie dintr-un excelent spectacol cu Familia Tót, montat în urmă cu câțiva ani de Victor Ioan Frunză la Centrul Cultural UNESCO. De ce nu se mai joacă spectacolul cu pricina? Fiindcă nu ar mai avea spectatori? Nici vorbă! A dispărut odată cu demiterea din fruntea instituției cu pricina a directorului Cristian Șofron. Prețul plătit atunci de respectivul teatru pentru capriciile unui primar a fost imens. Au fost sacrificate nu doar Famila Tót, ci și Steaua fără nume (Doamne, ce minunăție de spectacol!), Mobilă și durere și de-abia ieșita la public Noapte furtunoasă.

Anul trecut, tot din motive politice, fiindcă nu mai era pe placul autorităților județene, a fost „executat” politic Daniel Vulcu, directorul Teatrului „Regina Maria” din Oradea. Toate proiectele lui au căzut baltă, interimara cu ilegală prelungire a delegației de director a recurs la soluții pretins „originale”, numărul premierelor a scăzut, invocându-se pretextul dorinței facerii unui „teatru mai profund” care însă până acum s-a dovedit de o superficialitate incomparabilă.

Anul acesta s-a ordonat „executarea” directorului Filarmonicii bucureștene, Andrei Dimitriu, noroc că Ministerul Culturii și Identității Naționale a fost silit să dea înapoi, copleșit de acțiunea de protest concertată a unor intelectuali și artiști de seamă. La Teatrul  „I. D. Sîrbu” din Petroșani a fost „executat” cu ajutorul a doi „călăi” care au prin sertar, pe-acasă, o diplomă de artiști, directorul Cosmin Rădescu, susținut de colectivul artistic al Teatrului în integralitatea lui. Numai că pe Cosmin Rădescu nu l-a mai vrut în funcție administratorul public al județului Hunedoara, un ins profund și urât mirositor tincturat politic.

Or, aiasta, adică intruziunea mizeră a politicului în teatru, nu se poate, Maiestate!

Print

Un Comentariu

  1. Violeta 22/05/2019

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.