Principiile și cutia Pandorei

Dragii bufonului, oare ați băgat de seamă că a venit primăvara, ori v-ați luat cu felurite daravele, cu nominalizările la Premiile UNITER, de exemplu, și-ați uitat să mirosiți florile? De ce să le mirosiți, că nu folosește la nimic!

Știe Yorick că mulți dintre voi sunt suparați-foc pe artiștii aleși de juriul de anul ăsta. Și voi aveți principii, vorba aceea, strigați pe toate găurile, pe tot Facebookul, după obiectivitate, cuprinși de febra dreptății sau mai bine zis de febra nedreptății. Căci orice selecție în care nu sunt și Domniile Voastre e nedreaptă din capul locului, nu? Mie nu mi-e pe plac mult din fățarnicul boem Andrei Pleșu, dar știu că a zis-o cu principiile: „Principiul e bun în măsura în care este o rampă bună de lansare a vieții tale și a judecăților tale. Dacă ai principii, dacă crezi în funcție de ele, nu mai ai nevoie să gândești, nu mai ai nevoie să ai inițiative, e suficient să le aplici. Ai 5, 8, 20 de principii și le execuți! Principiile gândite în felul ăsta, ca niște reguli de fier care trebuie aplicate clipă de clipă, îi iau libertatea omului de a se mișca nuanțat.“

Și, slavă Domnului, artiștii și critici românii n-au 5, 8, 20 de principii, ci sute de principii! Așa că nu mai au nevoie nici pic să gândească. Și fiecare dă-i și luptă prin gazete, pe bloguri și pe Facebook, acest radioșanț dintr-un mileniu ce clamează curajul pentru că l-a pierdut. Iar respectul e o chestiune îmbătrânită, care trage să moară. Intelectualul român pare să creadă că dacă ești respectuos nu poți spune adevărul. Și se zbate aprig în capcana asta în care a picat de decenii și nu izbutește să scape.

Sfadă mare ca o furtună într-un pahar cu apă ce a izbucnit din pricina pișicherelor de nominalizări la UNITER. Criticii care au comentat în  „Adevărul“ o țin gaia mațu’ că independenții sunt ocoliți (nu s-or fi plictisit de refrenul ăsta care s-a cam învechit?), un critic din juriu nu se poate stăpâni și dă replica pe blogul afiliat la același jurnal (riscând să i se spună că, vezi Doamne, cine se scuză de acuză), își arată nu tocmai frumușel disprețul față de opiniunea „criticițelor“ și așterne cu mânie ce știe despre trecutul și prezentul lor invizibil celorlalți. Un dialog din monologuri, dacă mi-e îngăduită această exprimare, un dialog ce pâlpâie chinuit, ținut în viață de umori, neirigat de o materie cenușie păstrată, pare-se, pentru alte cauze. În România dezbaterea înseamnă ciondăneală și schimb de jigniri, veșnic strâmbat din nas și etern dat al ochilor peste cap, toți se ceartă cu toți de parcă ar fi în Turnul Babel și ar vorbi fiecare pe limba lui.

Și chiar sunteți în Turnul Babel, dragii bufonului. De parcă n-ar fi de ajuns, v-ați trezit cu o cutie a Pandorei și, apucați de streche, mânați de patima pentru recunoaștere, nu de dragostea de Thalia, v-ați apucat s-o deschideți și toate relele au tâșnit din ea. Ați trântit capacul iute și n-ați băgat de seamă, tocmai ca în legendă, că pe fundul cutiei stă ascunsă Speranța.

Așa că fiecare s-a apucat să-și spună monologul, cu toate ofurile vechi și noi, mai ales vechi. Independenții strigă sus și tare că la spectacolele lor nu vin criticii (dacă ar veni, ar fi nominalizate claie peste grămadă, deși sunt altă mâncare de pește și miroase de la o poștă), criticii țipă și ei, din principiu, că teatrul independent nu e luat în seamă (cu toate că a luat ceva premii UNITER de-a lungul timpului), fără să fi văzut tot ce s-a făcut în teatru în perioada jurizată, alții (http://www.bewhere.ro/editoriale/nominalizarile-uniter-si-criza-dezbaterii-4751/) bagă de seamă ce bine e că onoratul juriu s-a deschis spre teatrul coregrafic și că independenții sunt frați cu fățărnicia când e în joc ce fac ei, iar altora nu le miroase a bine compararea merelor cu perele (http://www.evz.ro/detalii/stiri/1026844.html).

Pârdalnică e vanitatea omului, această trestie cugetătoare care mai uită să cugete și nici nu se lasă modelată de mediul pluralist! Pârdalnic mai e criticul cu principii, vorba lui Pleșu. Și când se simte cu musca pe căciulă se pierde în explicații. Deh, fiecare cu defectele lui.

Când aude de UNITER, și artistul, și criticul strâmbă din nas. Însă arde de nerăbdare să audă nominalizările la premii și abia așteaptă să-și dea cu părerea. Asta, până când e și el pe listă. Atunci brusc i se pare nepoliticos, pasămite, să refuze statueta râvnită în taină. Cât despre critic, el, desigur, ar fi ales altfel, dacă ar fi fost în juriu. Infernul sunt ceilalți, zicea stângistul Sartre, atât de citat, aud, în veacul XX. Parol! Și, azvârlit în infern, nici n-a văzut că ultimul rău din cutia Pandorei e speranța. Așa că a trântit repede capacul ca s-o sufoce pe vecie. Nu-i nimic, istoria se va repeta la anul. Nu lăsați orice speranță, ca osândiții ce intră în Infernul lui Dante. Nu, poate la anul nu mai trântiți capacul și scoateți speranța la lumină, ca să facem ceva cu ea.

 

Print

2 Comentarii

  1. yorick cel dilematic 11/03/2013
  2. spectactor1 11/03/2013

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.