Rămâne pe data viitoare

2stars

Pe Eugen Jebeleanu îl cunosc, în calitatea lui esențială de actor, firește, de mai bine de 10 ani. Mai exact din primăvara anului 2006, atunci când el nu era actor încă, ci doar elev al unui liceu din capitala Banatului. Fiind îndrăgostit de teatru, a fost descoperit de regizorul Radu Apostol care l-a invitat să joace în spectacolul cu piesa Autobahn montat la Teatrul Național din Timișoara.

Încă student la Facultatea de Teatru a U.N.A.T.C., Eugen Jebeleanu  și-a confirmat vocația pentru profesia aleasă grație rolului jucat în excelentul  spectacol cu piesa Omul-pernă, pus în scenă de Radu Afrim la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila. Un spectacol în care studentul Eugen Jebeleanu a jucat de la egal la egal cu deja consacratul Emilian Oprea.

Devenit mai apoi ceea ce se cheamă „un cetățean al Lumii”, Eugen Jebeleanu și-a urmărit cu sârg drumul pe tărâmuri franceze. Acolo și-a descoperit gustul atât pentru regie, cât și pentru scrisul de literatură dramatică. Nu e vorba doar despre un simplu capriciu, ambele vocații sunt reale, ele au fost probate ca atare în spectacolul Familii, scris și regizat de Eugen Jebeleanu la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu. Exact același Teatru care i-a oferit prilejul de a-și încerca acum mâna pe un text de referință din literatura dramatică a secolului XX. E vorba despre Vedere de pe pod, scrisă de Arthur Miller.

Sigur, e de discutat cât de actuală sau de neactuală mai este, în vremurile noastre, scrierea respectivă, datând din anul 1955. E de meditat și cum se explică revenirea ei bruscă în repertorii după o lungă perioadă de absență, căci Vedere de pe pod l-a tentat nu doar pe Eugen Jebeleanu, ci și pe un alt regizor tânăr, Bobi Pricop, care  ar fi dorit să o monteze cu actorii trupei „Liviu Rebreanu” de la Teatrul Național din Târgu Mureș. Însă, dacă admitem că ne mai pot interesa astăzi Emigranții lui Slawomir Mrozek, nu văd de ce nu ar putea beneficia de același tratament textul lui Miller. A cărui acțiune se petrece într-un ghettou italian din Brooklyn.

Din câte se pare, pe Eugen Jebeleanu l-a preocupat mai puțin dimensiunea socială a piesei. Ceea ce nu înseamnă însă că tânărul regizor a făcut complet abstracție de aceasta. A o fi trecut totalmente sub tăcere însemna sinucidere artistică în lege. Primul plan este însă deținut de urmărirea pasiunii maladive a docherului Eddie Carbone (Ciprian Scurtea) pentru nepoata lui, Katie (Simona Negrilă). Așa cum este respectiva pasiune percepută nu doar de avocatul Alfieri (Mihai Coman), care își păstrează pe mai departe funcția de narator, ci și de soția lui Eddie, Bea (Raluca Iani). E vorba despre o boală devenită  nebunie în lege odată cu sosirea din Italia, în chip de emigranți ilegali, a lui Rodolpho (Andrei Gîlcescu) și a fratelui acestuia, Mario (Vlad Robaș). Nebunia lui Eddie ajunge la apogeu în scena în care acesta se autoimaginează un veritabil Iisus. Ale cărui patimi le-ar reitera în mintea lui bolnavă. Istorie vizualizată ca atare în ansamblul scenografiei semnate de Velica Panduru.

Există însă cam prea multe lucruri neclare în concepția regizorală, un exces de inconsecvențe stilistice (de la realism se ajunge cam pe nepusă masă la irealitate), un impardonabil deficit în rezultatele din munca cu actorii, din cale afară de multe secvențe în care textul devine aproape imposibil de înțeles din cauza deficiențelor de vorbire ale interpreților, încât până și ceea ce este bun în spectacolul regizat de Eugen Jebeleanu sfârșește prin a fi pus sub semnul întrebării. Păcat de partea izbutită din eforturile regizorului, ale actorilor – celor deja menționați li se mai alătură Ioan Paraschiv, Vladimir Petre, Viorel Rață, Cristian Timbuș, Cendana Trifan, a scenografei.

Rămâne ca Eugen Jebeleanu să ne demonstreze că știe să regizeze texte de calibru ale dramaturgiei universale cu altă ocazie. Poate chiar data viitoare.

FITS 2018

Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu

Traducerea: Dan Sociu

Regia: Eugen Jebeleanu

Dramaturgia: Eugen Jebeleanu și Ioana Moraru

Scenografia: Velica Panduru

Muzica originală: Rémi Billardon

Asistent regie: Corina Predescu

Cu: Mihai Coman, Andrei Gîlcescu, Raluca Iani, Simona Negrilă, Ioan Paraschiv, Vladimir Petre, Viorel Rață, Vlad Robaș, Ciprian Scurtea, Cristian Timbuș, Cendana Trifan

Data reprezentației 11 iunie 2018

Print

Un Comentariu

  1. Rodel 05/07/2018

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.