Romeo Castellucci și Bob Wilson, din nou în prim-plan la Paris

castellucciUnul dintre cel mai bogate festivaluri din Europa, ajuns anul acesta la cea de-a 43-a ediție, aduce la Paris o mulțime de evenimente mult așteptate, în intervalul octombrie-decembrie. Spectacole care vor ieși acum la public, dar și producții mai vechi, expoziții, convorbiri și dezbateri într-o ediție a Festival d’Automne care se anunță foarte consistentă.

Câteva dintre teatrele pariziene cunoscute, precum și unele spații cunoscute mai ales independeților, alături de sălile de concert reputate, se vor însufleți în prezența a numeroși artiști de renume. Capetele de afiș sunt actorul și regizorul Romeo Castellucci, coregraful William Forsythe și compozitorul Luigi Nono, fiecare având o secțiune dedicată în program. În plus, în festival este programată premiera unui spectacol montat de celebrul regizor american Bob Wilson la Théàtre de l’Odéon, după piesa „Les Nègres“ de Jean Genet, acum în repetiții.

La ediția din toamna aceasta Romeo Castellucci este, de departe, artistul pe a cărui operă și pe a cărui prezență mizează organizatorii, care au inclus în portretul pe care-și propun să i-l contureze trei spectacole. Pe de o parte, „Go Down, Moses“ („Pogoară-te, Moise“), care poate fi văzut între 4 și 11 noiembrie la Théàtre de la Ville, o incursiune în lumea interioară a omului, nu a profetului Moise, personaj care l-a intrigat dintotdeauna pe artistul italian. Pe lângă acest spectacol, Castellucci va mai fi reprezentat de „Schwanengesang D744“ (28-30 noiembrie, Théàtre Bouffes du Nord), un performance construit pe liedurile lui Schubert, și „The Rite of Spring“ („Ritualul primăverii“), creație de anul trecut, prezentată publicului la împlinirea a o sută de ani de la premiera celebrei compoziții a lui Igor Stravinski. Acesta se va juca în intervalul 9-14 decembrie la La Grande Halle de la Villette.

Primul dintre aceste trei spectacole, în care muzica lui Scott Gibbons joacă un rol decisiv, cinci actori (Gloria Dorliguzzo, Luca Nava, Gianni Plazzi, Stefano Questorio, and Sergio Scarlatella) de la Socìetas Raffaello Sanzio, compania lui Castellucci, invită spectatorii într-o călătorie așa cum n-a mai existat: dincolo de ce știu despre fascinantul, biblicul Moise. Mai multe episoade așa-zis biografice sunt puse în scenă și aduse în prezent pentru o reflecție intensă asupra tainei: a rugului aprins, a celor patruzeci de zile petrecute pe Muntele Sinai, a Chivotului Legii etc. Există scene imposibil de descifrat în spectacolul lui Castellucci, au spus criticii la unison, și de altfel nu mai e de mult menirea artistului să livreze sensuri și semnificații spectatorului.

Această incursiune în povestea unei figuri emblematice a spiritualitatății, realizată prin intermediul forței copleșitoare a imaginii și a muzicii, ajunge și la zona tematică a negro spiritual, revizitând vremea în care sclavii afro-americani visau emanciparea, întorcându-se asupra acestei secvențe istorice echivalate cu un fel de a doua ieșire din Egipt. Pentru că a fost întotdeauna „locuit de Moise“, Romeo Castellucci a dat frâu liber întrebărilor, îndoielilor, obsesiilor și a făcut un spectacol ce accesează mai multe planuri ale ființei, exemplificând pluralitatea în diverse accepțiuni ale ei.

Și la fel face și Bob Wilson, care repetă de zor la spectacolul „Les Nègres“ de Jean Genet, la Théàtre de l’Odéon. Regizorul american se întoarce, de fapt, la o piesă pe care a descoperit-o în studenție, însă pe care o montează abia acum pentru prima oară. În trecăt fie spus, 2014 pare să fie și un an al începuturilor pentru Bob Wilson, care vara aceasta a montat la Craiova, pentru prima dată în cariera sa, o piesă de Eugen Ionescu. Și la teatrul parizian, ca în oricare alt teatru în care lucrează, totul începe de la mișcare: ea pune bazele unei viziuni, alături de elementele de decor sau, mai exact, de arhitectură. Saxofonistul Dickie Landry, care a mai colaborat cu artistul american, s-a alăturat echipei pentru acest proiect clovnesc, anunță presa culturală franceză, pentru acest spectacol funambulesc după piesa din 1948 a lui Jean Genet, care se anunță încă un prilej de a discuta despre artificial versus natural, virtual versus real etc. Într-o primă etapă, reprezentațiile vor începe pe 3 octombrie și se vor încheia pe 21 noiembrie.

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.