Momentul de ruptură în raport cu baletul clasic academic a fost provocat, la începutul secolului XX, de către Rudolf Laban (1879-1958), și reprezintă actul de naștere al dansului modern. De-a lungul maturizării sale artistice, el a studiat arhitectura, artele plastice și n-a ezitat să urce chiar pe scenă. Opera sa este legată în principal de domeniul dansului, de mișcare sub toate formele sale, mergând până la a întreprinde cercetări asupra ergonomiei muncii în uzine. Rudolf Laban oferă dansului primul corpus teoretic, rămas până în ziua de astăzi cel mai cuprinzător, mai amplu și mai complet în materie de cercetare și analiză a mișcării. De asemenea, el a creat un sistem de notație numit Labanotation sau kinetografie care astăzi face obiectul cercetărilor din instituțiile de profil de la Londra și New York.
În 2008, când am elaborat curricula pentru cursurile de formare a Maestrului de Balet, din cadrul proiectului studiOpera, desfășurat de Studioul Experimental de operă și balet „Ludovic Spiess” al Operei Naționale București în colaborare cu Accademia Teatro ala Scala, am introdus și un modul special dedicat studierii operei lui Rudolf Laban. Cu acea ocazie, Laura Delfini, profesor la Academia Națională de dans de la Roma și profesor invitat al Accademiei Teatro ala Scala, a fost cea care a lucrat pentru prima dată cu balerinii Operei Naționale București această tehnică și metodă specifică de cercetare și de analiză a mișcării. Impactul a fost uriaș la nivelul asimilării unor noi cunoștințe, prin perspectiva nebănuită asupra dansului pe care studierea operei lui Laban le-a oferit-o colegilor mei, obișnuiți să gândească și să se exprime strict în limitele baletului clasic academic. Ulterior, efectul acesteia s-a resimțit fie la nivelul prestațiilor lor artistice, în sensul îmbunătățirii calitative a acestora, fie în desfășurarea repetițiilor susținute ca Maeștrii de balet.
În week-end-ul care tocmai s-a consumat, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „.L.Caragiale” a găzduit un workshop privind tehnica lui Rudolf Laban susținut de către actrița Tracy Collier, eveniment realizat și cu sprijinul Intitutului Cultural Român și al Teatrului Independențiilor Profesioniști. Acest workshop a făcut parte din programul London Calling 01, inițiat de Alexandru Nagy, masterand la Pedagogie Teatrală-UNATC și s-a adresat atât studenților/masteranzi de la coregrafie cât și celor de la actorie. Totodată, trebuie precizat că London Calling, program aflat la prima sa ediție, își propune să organizeze o serie de întâlniri, conferințe și workshop-uri susținute de o serie de personalități ale teatrului londonez la București, pe care UNATC le va găzdui, și care se adresează tuturor studenților universității, dar și profesioniștilor din afara ei!
Tracy Collier și-a început cariera de actriță în 1979 susținând turnee în Italia, interpretând diferite roluri în music-hall-uri, spectacole de teatru și televiziune. Întorcându-se în Marea Britanie, ea a susținut reprezentații pe scenele teatrelor de repertoriu atât din țară cât și la Drury Lane, în Texas. Printre spectacolele care au consacrat-o se numără „Oklahoma”, „Hiawatha”, „One for the Road”, „The Birtdwatcher”, „Seven Brides for Seven Brothers”, „The Dancing Years” și „Alice in Wonderland”. A absolvit un Master în Artă la Laban Centre in European Dance Theatre Practice. În prezent, este Directorul artistic al companiei de teatru Time4Change și predă în cadrul Universității East 15.
Trebuie să recunosc că, asistând la cursurile predate de Tracy Collier am fost odată în plus fascinată de opera lui Rudolf Laban, un creator a cărui muncă de cercetare privind analiza mișcării este moștenirea cea mai de preț pe care cineva putea să ne-o lase nouă, artiștilor interpreți! Tracy Collier a venit la București și cu câteva dintre cărțile publicate pe această temă: “Laban for All”, scrisă de Jean Newlove și John Dalby, editura Routledge N.Y.; “Laban for Actors and Dancers. Putting Laban’s Movement Theory into Practice, step by step”, de Jean Newlove, editura Routledge N.Y. și Nick Hern Books, Londra; “The Mastery of Movement: Rudolf Laban”, revizuită de Lisa Ullmann, editura MacDonald & Evans; “Choreutics”, Rudolf Laban, adnotată de Lisa Ullmann, editura MacDonald & Evans, etc. Am dorit să aduc la cunoștiința cititorilor titlurile acestor cărți în speranța că vreo editură din România va găsi un traducător pentru a le traduce, iar ulterior să le publice! Din nefericire, în România sunt extrem de puține cărți despre dans care să fie traduse și publicate, ceea ce face ca o mare parte a acestui domeniu să rămână complet inaccesibil atât specialiștilor, cât și publicului larg. Chiar și pentru cei pentru care limbile străine sunt instrumente cotidiene în munca pe care o desfășoară, nu găsesc în puținele librării străine din București sau din țară cărți despre acest subiect pentru a le achiziționa.
Tracy Collier, în calitate de pedagog, deține o calitate foarte rară, pe care și-o exprimă inteligent în relația cu cei care participă la cursurile ei: capacitatea de a-ți oferi încredere, necesară atât pentru a te exprima cât mai liber, cât și pentru a cerceta, a explora! Este un proces extrem de complex și laborios având în vedere că instrumentul de lucru este tocmai corpul uman, un corp care sub asediul analizei nu renunță la emoții, reflexe dobândite, scheme de gândire induse prin educație, cultură, religie, societate etc. Este în aceeași măsură un efort psihologic, căruia nu oricine îi face față. Tracy Collier nu-ți predă nimic de-a gata, ea doar te însoțește permanent pe drumul pe care ți-l deschide, prin temele de lucru pe care le enunță, urmând ca fiecare în parte să descopere, să experimenteze și în final să-și asume rezultatul demersului întreprins. Tot ceea ce trebuie să descoperim se află deja în noi! De acest lucru dorește Rudolf Laban să ne facă conștienți prin intermediul cercetărilor sale, rezultat al unei munci depuse o viață întreagă. În urma acestui workshop, doi tineri studenți/masteranzi vor fi selecționați pentru a participa în 2014 la stagii de pregătire coordonate de Tracy Collier, care se vor desfășura la Londra.