„True West“, cunoscuta piesă scrisă în 1980, montată în nenumărate teatre, are acum o nouă montare la Tricycle Theatre de la Londra, într-un an în care Sam Shepard nu mai pare în formă și privește cu nostalgie în urmă, la anii în care prietenul Philip Seymour Hoffman juca într-un spectacol memorabil după o piesă care a bântuit destui regizori.
Sunt cinci decenii de când Sam Shepard, care acum trăiește când la ferma sa din Kentucky, când în casa din New Mexico, a intrat în lumea teatrului și a televiziunii, pentru care a scris o mulțime de scenarii. Pentru unii, el este în primul rând actor, căci în actorie și-a încercat la început talentul. Au fost, mai întâi, „Days of Heaven” și „The Right Stuff“, „Frances“, ocazie cu care a cunoscut-o și pe Jessica Lange, care i-a fost soție aproape treizeci de ani. Alții știu că a jucat cu… Brad Pitt destul de recent, în „The Assassination of Jesse James…“ Pentru cei mai mulți însă Sam Shepard rămâne dramaturg și încă unul dintre cei mai importanți. În anii ’60 a început să scrie pentru scena newyorkeză: „Atunci era jale în teatrul american. Nu se întâmpla nimic. Arta americană era tare înfometă“, a povestit autorul într-un interviu recent publicat în cotidianul „The Guardian“. Impulsul de a scrie a venit după ce l-a citit pe Samuel Beckett și a renunțat la Facultatea de Agricultură. Înainte de piesele care l-au impus în atenția oamenilor de teatru – „True West“ și „Fool for Love“ („Nebun din dragoste“), a scris mai multe piese împreună cu Patti Smith, precum și câteva eseuri. Succesul de proporții a venit mai târziu, în 1979, când a câștigat Premiul Pulitzer pentru piesa „Buried Child“ („Copilul îngropat“).
Crescut într-o Americă a contrastelor, Sam Shepard a explorat în numeroase texte dramatice identitatea americană, în privința căreia acum este mai mult decât rezervat. Pentru autorului celebrei „True West“, America e pe cale de dispariție și nu mai generează valorile care au conscrat-o în secolul încheiat. America pierde teren, spune dramaturgul, care acum își încearcă mâna cu un roman la care lucrează de zece ani. Nu atât peisajul american l-a bântuit și i-a inspirat piesele de substanță, ci legăturile dintre aceste peisaje și un trecut care își schimbă contururile în lumina prezentului. Astfel de alunecări și prefaceri se regăsesc în piesele sale, scrise pentru creatorii de teatru dornici să le exploreze. Este în continuare fascinat de spațiul fizic care este scena, de actori, de minunea vie a spectacolului. „Să scrii teatru nu se compară cu nimic. Pentru că ce scrii tu va fi rostit de cineva. De aceea cred că atâția romancieri de forță nu sunt în stare să scrie o piesă – pentru că nu înțeleg că trebuie să aștearnă cuvinte ce vor fi vorbite, cuvinte ce ating aerul“, spune. Și adaugă, gândindu-se la roman: „Eu am problema cealaltă, bineînțeles. Eu aud cuvintele. Le aud rostite tare. Dar e mult mai greu când îmi vin în minte“.
„Suntem terminați. America nu mai face nimic. Chinezii fac! Detroit e un bun exemplu. Toate orașele alea care au însemnat ceva… Dacă te oprești în Sallisaw, Oklahoma, probabil că o să vezi chipul Americii. Și cât de disperați suntem. Cu adevărat disperați.“
Sam Shepard
Acum totul se standardizează și totul pare posibil. Pentru că a încercat tot, arta e iar la răscruce. Iar Sam Shepard, la 70 de ani, nu privește cu încredere viitorul culturii americane: „Suntem terminați. America nu mai face nimic. Chinezii fac! Detroit e un bun exemplu. Toate orașele alea care au însemnat ceva… Dacă te oprești în Sallisaw, Oklahoma, probabil că o să vezi chipul Americii. Și cât de disperați suntem. Cu adevărat disperați.“ Și atunci, insistă jurnalistul de la „The Guardian“, de ce rămâne lumea atât de înnebunită după cultura americană? Cum se face că o piesă ca „True West“ încă are forță de atracție? „Pentru că lumea crede în povestea americană. Crede că aici poți să reușești. Dar nu reușești“, spune dramaturgul, a cărui cea mai recentă piesă datează din anul 2009.
În lumea mall-urilor atotîncăpătoare, unde e loc pentru orice, cultura devine un produs, și încă unul de serie. Mall-uri după mall-uri după mall-uri și din ce în ce mai puține spații nefiliate acestei parcelări ce exprimă gândirea contemporană. Nici America nu mai e ce-a fost, iar Sam Shepard și literatura lui stau mărturie. Piesele sale trebuie redescoperite la început de milenii, când emoțiile, sensurile și valorile lor sunt altele. Scrise în lumea mall-urilor, dar atât de departe de ele.