Între 10 și 19 iunie va avea loc ediția a 23-a a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, cu o remarcabilă componentă internațională. Zeci de trupe se vor întâlni cu spectatorii, unele vor ajunge pentru prima dată în România, altele se vor întoarce cu creații care vor fi prezentate în premieră la Sibiu.
Sub sloganul „Building trust/ Construind încredere“, spectacole de teatru, dans, circ şi muzică, spectacole stradale, spectacole lectură vor anima orașul zece zile, zile așteptate de toți iubitorii de teatru din România și nu numai, zile și nopți pentru care organizatorii au pregătit și conferințe, ateliere, proiecții de film sau lansări de carte.
Chiar dacă biletele la unele reprezentații sunt deja epuizate, Yorick vă recomandă câteva spectacole din străinătate importante pentru această ediție.
1.„IUBIRE. Trilogia familiei mele I/ LIEBE. Trilogie meiner Familie I“, după Emile Zola, regia Luk Perceval (19 iunie, ora 20.00, Redal Expo).
Transpusă într-un context modernizat, călătoria prin lumea din romanele scriitorului francez, așa cum o anunță cunoscutul regizor Luk Perceval, care în ultimii ani a montat în multe orașe din afara Germaniei, este o pretext puternic pentru o analiză a universului familial, a ideii de familie și a formelor pe care ea le poate lua. Spectacolul durează două ore și este doar prima parte dintr-o trilogie care se va contura în următorii ani, completându-se cu „Bani” şi „Foame”. Luk Perceval, care va primi o stea pe Walk of Fame la Sibiu, ca și regizorul german Thomas Ostermeier, plănuiește să unifice toate cele trei părți ale proiectului său într-o reprezentație-maraton, despre care încă nu există informații.
2.„Căsătoria Mariei Braun”/ „Die Ehe der Maria Braun” de Rainer Werner Fassbinder, regia Thomas Ostermeier (14 iunie, ora 20.00, Redal Expo).
Thomas Ostermeier și trupa sa de la Schaubühne se întorc în România la scurtă vreme după ce au prezentat la Craiova o altă creație recentă, spectacolul „Richard al III-lea”. După Shakespeare și Ibsen, dramaturgi clasici ale căror scrieri i-au inspirat spectacole cu care și-a cucerit un loc printre cei mai importanți regizori de teatru din lume, creatorul german este invitat la Sibiu cu această producție ce pornește de la un film regizat de Fassbinder. Despre acest spectacol, reputatul critic de teatru George Banu, autorul prefeței cu care se deschide volumul „Teatrul și frica“ semnat de regizorul german, scria: „«E o epocă nepotrivită pentru sentimente», proroceşte Maria Braun, citată de Ostermeier (Căsătoria Mariei Braun); aşa e, dacă ne gândim la repertoriul sentimentelor «călduţe», căci, pe de altă parte, spaima, groaza, teama pun stăpânire pe noi şi pe acest teatru, fără menajamente, confirmând impactul sentimentelor extreme. Ostermeier şi echipa sa procedează la sfărâmarea blocului de gheaţă al afacerilor şi la spargerea lespezii aşezate peste destine, ca şi peste cuvinte. Trezire dureroasă, realizată cu o artă inegalabilă, în decorurile semnate de Jan Pappelbaum, scenograful nelipsit, şi împreună cu fidelii colaboratori ai echipei ce-i reuneşte pe tinerii debutanţi cu mai marii lor din prezent: Anne Tismer şi Angela Winkler, Lars Eidinger şi Gert Voss.“
3.„Sensul vieții”/ „Det kroniske liv”, text de Ursula Andkjær Olsen și Odin Teatret, regia Eugenio Barba (18 iunie, ora 20, FABRICA DE CULTURĂ).
Prieten al Festivalului Internațional de la Sibiu, la care a fost invitat de-a lungul timpului cu mai multe spectacole, regizorul Eugenio Barba vine anul acesta cu o creație colectivă inspirată de destinele a două scriitoare din Rusia, ucise pentru că s-au opus conflictului din Cecenia. Trupa de la Odin Teatret propune o meditație despre relația dintre individ și colectivitate, dintre cunoaștere și inocență și despre o divinitate care nu se lasă elucidată, într-o fabulă scenică invitându-ne în Europa anului… 2031.
4.„Visul unei nopți de vară”/ „A Midsummer Night’s Dream” de William Shakespeare, regia Tim Robbins (16 iunie, ora 20.00, Filarmonica de Stat).
Regizorul de film american Tim Robbins, cunoscut mai ales pentru filmele „Închisoarea îngerilor“ şi „Mystic River“, va ajunge la Sibiu în calitate de regizor al piesei „Visul unei nopţi de vară“. Producția este realizată în colaborare cu trupa The Actors’ Gang, a cărui fondator şi director artistic este. Spectacol hipnotic, cu muzică live și alte elemente care fac din el un unicat, a fermecat deja o mulțime de voci critice și aduce la Sibiu universul lui suprarealist, căruia nu i-a rezistat nici Tim Robbins. De adăugat că acesta va participa la o conferinţă specială şi va fi onorat cu o stea pe Aleea Celebrităţilor din Sibiu.
5.„Un artist al foamei“ după Franz Kafka, regia Eimuntas Nekrosius (12 iunie, ora 22.00, Teatrul Național Radu Stanca).
După Biblie, după „Divina Comedie“ a lui Dante și după „Idiotul“ lui Dostoievski, scrierile lui Kafka au devenit pretextul unei noi creații marca Meno Fortas. Trupa regizorului lituanian Eimuntas Nekrosius aduce la Sibiu cel mai recent spectacol al său, mizând pe un discurs ironic și pe componenta autobiografică a unei povestiri de Kafka.
6.„Demonul muntelui“/ „Adachi-ga-hara“ (19 iunie, ora 16.00, Filarmonica de Stat).
Teatrul Yamamoto Noh din Japonia,, înființat acum șapte secole, astăzi parte din Patrimoniul UNESCO, aduce la festival un spectacol conceput cu șase secole în urmă. Piesa spune povestea unui grup de preoți budiști care caută un loc unde să se adăpostească pe timp de noapte. Organizatorii își confirmă și anul acesta interesul față de formele artistice invitate rar pe scenele din România.
7.„Armina, frumoasa mea“/ „Armine, Sister“, regia Jarosław Fret (10 iunie, ora 18.00 și 11 iunie, ora 16.00, Colegiul Național Octavian Sava – Sala de sport).
Teatr ZAR va prezenta acest spectacol conceput de regizorul și actorul polonez Jarosław Fret, alături de o echipă remarcabilă, spre a investiga memoria și mecanismele ei. Creația scenică, rezultat al unei cercetări ample, investighează și tradiția, pornind de la o incursiune în istoria armenilor din Anatolia, exterminați la începutul secolului XX. Proiectul a implicat sesiuni de lucru desfășurate la Institutul Grotowski din Wrocław și este considerat începutul unei schimbări importante în modul de lucru al Teatrului ZAR, bazat pe zece ani de experiență în canto polifonic. Noua pregătire și tehnicile vocale au implicat un proces de doi ani de învățare și „personificare” a pieselor. Materialul vocal rezultat a fost recompus, armonizat și orchestrat pentru a crea o dramă muzicală contemporană.