Scumpiți biletele la teatru!

yorick-5-ani1Pentru cultură, se știe, nu sunt bani niciodată. Și nu mă refer acum la bugetul mare, din care în fiecare an se mai taie puțin, se mai ciopârțește pe ici, pe colo, că, oricum, nu se vede, nu se aude, nu contează. Deci, în principiu, nimeni nu e afectat cu adevărat. Mă refer la bugetul mic, bugetul familiei, care imită, firesc, schema bugetului mare și, din banii alocați cheltuielilor lunare, cele pentru cultură pică primele. O carte mai puțin, că nu trebuie neapărat, nu moare nimeni de foame. Un spectacol mai puțin, un film, și așa mai departe… Că doar n-o să tai salamul, ciocănelele de pui sau telemeaua. Așa că, în timp, așa-zisele „obiecte” culturale dispar cu totul din atenție și din intenție. La fel și la bugetul mare… Iar când ministrul Culturii iese să dea o veste bună, cum ar fi reducerea TVA-ului la cărți, vestea trece aproape neluată în seamă pentru că majoritatea neconsumatorilor de cultură, dintre cei care nici măcar nu-și mai pun de mult problema renunțării la salam pentru o carte, n-aveau de ce să fie impresionați de ea. Au fost, în schimb, „impresionați” de așa-zisa gafă inventată a ministrului, care ar fi spus „Hamlet” în loc de „Shakespeare”, și tot poporul și toată presa devoratoare de moartea Mărioarei Zăvoranu și alte asemenea „evenimente”, presă niciodată interesată de chestia asta plictisitoare și neaducătoare de rating numită „cultură”, care n-are spațiu niciodată pentru știri despre lansări, premiere teatrale și altele asemenea, a sărit indignată să-l acuze pe Ionuț Vulpescu de incultură. Dar era previzibil, subiectul cu pricina era potențial aducător de vizualizări. Iar într-o țară în care presa – că tot a fost pe 3 mai Ziua Presei – e liberă, pare-se, dar se află sub dictatura vizualizărilor, mai aprigă decât alte dictaturi, căci nu prea lasă loc de disidență, parada de incultură „cultă” e la loc de seamă.

În acest context, în care presa scrisă moare încet și sigur, pentru că nimeni nu mai e dispus să dea câțiva lei pe un ziar pe print, fiindcă citește orice în ediții online, iar cărțile se vând de obicei când sunt cu reducere și în promoții ca la detergent de genul 2 în 1, prețurile biletelor la teatru funcționează după un algoritm foarte ciudat. E evident că țin cont de numele eventualei vedete implicate în spectacol, fie că e vorba de actor sau de regizor, dar în teatrele subvenționate oscilează între 15 și 100 de lei – 100 la spectacole precum „Caramitru – Mălăele, câte-n lună și în stele”. Despre teatrele private, independente sau cum doriți să le spunem, nu vorbim acum pentru că acolo situația e, în principiu, diferită. Nici despre șușe, de care atât de puțin ne place să vorbim, fiindcă ele au promovare agresivă, afișele sunt lipite pe toți stâlpii și pe toate gardurile, iar prețurile biletelor sunt mari și, cu cât sunt mai mari, cu atât sălile sunt mai pline și calitatea spectacolului mai îndoielnică. Însă în teatrele de stat prețurile sunt mici, mult prea mici la unele spectacole. Da, risc și spun: deși știu exact contextul social, știu, cum spuneam la început, că un eventual bilet la teatru cu familia e primul tăiat din bugetul de cheltuieli lunar. Și totuși, e prea puțin. Iau două exemple. Întâi, „Omul cel bun din Seciuan”, la Teatrul Bulandra, spectacol pus în scenă de Andrei Șerban, cu o distribuție amplă, cu actori importanți de-ar fi să-i numesc doar pe Vlad Ivanov, Ana Ularu, Alexandra Fasolă, în rolurile principale. Prețul unui bilet la Categoria Premium e 67 de lei, iar la următoarele două categorii e 45, respectiv 23 de lei. Al doilea, „Steaua fără nume”, la Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”, pus în scenă de Victor Ioan Frunză, din nou cu actori importanți, precum Nicoleta Hâncu, George Costin, Alexandru Pavel, ca să aleg iarăși rolurile principale. Prețul unui bilet este… 20 de lei. Da, ați văzut bine. 20 de lei. Adică două cești de cafea la orice terasă sau două sticle de bere, depinde din ce unghi privim…

Sigur că aceste teatre sunt subvenționate tocmai pentru ca spectatorului, tentat să renunțe la biletul la teatru pentru un kg de telemea, să-i fie mai greu să renunțe. Să-i fie facilitat accesul în sală. Așa că n-ar fi concludent să împart cei 20 de lei la cei opt actori din distribuție (făcând abstracție de munca regizorului a scenografului etc.), deși s-ar ajunge la o sumă jenantă cu care rezultă că tu, spectator, plătești acele ore de spectacol minunat, acele ore de creație, de act artistic în timp real, viu și unic, pentru că e doar „aici și acum” pentru tine. Însă e posibil ca în multe cazuri acest preț prea mic la bilete să aibă efect invers. O spun tocmai urmărind efectul biletului cu preț mare în cazul șușelor. Publicul pare să privească auto-valorizarea cu ochi buni și s-o considere un fel de garanție a calității. Un preț mare înseamnă automat că spectacolul e bun! Dar, dincolo de asta, e vorba despre un fel de a crește responsabilitatea și respectul față de un act cultural autentic. Și, în fond, un mod de a-i da greutate.

În presă, informația oferită la un preț din ce în ce mai scăzut, până la acest moment când, de fapt, e gratis (și consumtorii n-o mai vor nici gratis, motiv pentru care s-a instalat dictatura numărului de vizualizări, care scade nivelul pe zi ce trece, un cerc vicios teribil), n-a fost decât dăunătoare. Pe piața editorială, ofertele la prețuri tot mai scăzute, veșnicele promoții au creat obișnuințe greșite în care munca (extraordinară!) a unor oameni este în fapt disprețuită. La fel și în teatru. Prețul mic la bilete poate să aibă efect invers celui scontat. Dacă e ieftin, e ceva la care putem renunța. Dacă e scump, facem eforturi să cumpărăm, pentru că înseamnă că merită!

Print

2 Comentarii

  1. Donkeypapuas 05/05/2015
  2. Alina 05/05/2015

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.