Sexul, cea mai eficace modalitate de a vinde. NSFW și POINT, împreună la început de drum

3stars

pointUn nou spațiu destinat culturii și-a făcut apariția pe strada Eremia Grigorescu, plasat fatidic (sau nu, rămâne de văzut) între două instituții de renume, Teatrul Bulandra și Teatrul Țăndărică. POINT, între cele două veterane, a prins aerul unei case care se dorește a fi nobilă și modernă, discretă și elitistă. Încă de la prima ieșire în lume pare să-și fi atras un anumit segment de public, iar prin spectacolul care a inaugurat-o, și-a trasat primele linii fine ale unui posibil profil. „NSFW”, a transformat această casă fancy, destinată teatrului, într-un teren de luptă între două redacții, între două sexe și, în final, într-o panoramă cinică a lumii media în care oamenii se zbat ca peștele pe uscat, pentru o ultimă gură de aer care echivalează cu încă un minut de faimă și succes. Textul „NSFW” (Not Safe For Work) de Lucy Kirkwood, tânără scriitoare de origine britanică, deja câștigătoare a unui premiu Laurence Olivier, este montat pentru prima dată în România de către regizorul Horia Suru, care și-a dezvoltat de-a lungul timpului o afinitate pentru dramaturgia contemporană.

Astfel, la POINT se discută acum despre modalitatea cea mai eficace de a vinde, adică sexul, și instrumentul principal, corpul, în special cel feminin. Sam (Rareș Andrici), noul angajat al redacției, descoperă perechea perfectă de sâni, dar care, din păcate, aparțin unei minore. De aici, nodul gordian se desface în imagini terifiante ale unei societăți nebune în care consumerismul a provocat mutații vizibile inclusiv la nivelul corpului uman. Tatăl (Gabriel Răuță) este obligat să vadă fotografia copilului său într-o revistă pentru bărbați, să se resemneze cu privire la faptul că cei 14 ani nu se reflectă și asupra corpului fetiței sale, să piardă procesul încă neînceput cu redacția în cauză și să accepte o sumă mare de bani în schimbul acordului său privind exploatarea imaginii propriului copil. Acesta poate fi rezumatul primei părți a spectacolului, construită pe relația tensionată care se dezvoltă între tată și editorul Aidan (Emilian Oprea). Până la momentul conflictual, atmosfera de lucru din redacție este o mărturie a grotescului din media în care un trup, o poveste personală, o pereche de sâni se pot transforma într-o sursă de bani și de cititori, avizi după istorioare incendiare și imagini provocatoare. Acest cerc vicios plutește ca un blestem în care fiecare verigă e strâns legată de cealaltă, consumatorul e conectat printr-un cordon ombilical la cel care care îi procură „hrana”.

NSFW1În cea de-a doua parte a spectacolului „NSFW” se schimbă complet registrul. Regizorul se folosește și de subsolul spațiului POINT pentru a crea o altă redacție, Electra. Aici, Horia Suru se simte în elementul său, căci se poate juca în zonele obscure ale ființei umane, îi poate diseca obsesiile, și, eventual, le servește spectatorilor deghizate sub forma unor excentricități. Miranda (Ana-Maria Moldovan) este în primul rând un personaj care se armonizează cu scenografia, ba mai mult, o potențează. Demența feminismului se manifestă în nuanțe de roz puternic, pantofi cu puf și peruci. Ana-Maria Moldovan creează o Miranda care poate fi o femme fatale, o femeie de succes, o artistă, un leader, adică o femeie totală… În redacția de la Electra, femeia se conduce pe sine, căci ea știe cel mai bine ce trebuie reparat în photoshop, poate un rid sau poate celulita. Aici e infernul pe care și l-a creat singură și pe care îl vinde și altora pentru a celebra suferința împreună. Bărbatul, în viziunea ei, nu iartă defectele corpului, iar revista sa trebuie să-i ofere acestuia femeia perfectă, ideală, dar virtuală. Personajul interpretat de Alexandru Potocean este transformat într-un travesti redus la tăcere, pus în situația de a fi penibil prin costumațiile sale, dar care accentuează satira și lansează o ipoteză: mai este femeia doar o victimă a istoriei sau conduce și ea o parte a acestei lumi? În universul imaginat de Horia Suru împreună cu scenografele sale Sonia Constantinescu și Anca Miron, orice poate fi posibil, căci pare a sta sub semnul oniricului. Doar Sam care vrea să se reangajeze, de data aceasta ca redactor la o revistă pentru femei, încearcă să-și păstreaze simțul realității și propriile principii morale, dar sucombă în fața necesității de a supraviețui din punct de vedere financiar.

Spectacolul „NSFW” este o comedie neagră ponderată, din care transpare mai degrabă cinismul raportat la condiția omului în societatea de consum, decât umorul naiv, menit să inducă un zâmbet inocent pe fața spectatorului. Horia Suru creează un spectacol relativ ușor de îngurgitat, având în vedere problemele atinse. Personajele sale nu sunt rupte dintr-o societate exclusiv occidentală, ci par, totuși, oamenii pe care îi poți întâlni oricând în jurul tău. Doar lumea Mirandei rămâne un univers al experimentului, al jocului, al căutării de noi sensuri și forme de exprimare, un fragment de spectacol care, în funcție de gusturile fiecăruia, poate crea senzația de „nu vreau să se termine…”.

POINT

NSFW de Lucy Kirkwood

Regia: Horia Suru

Distribuția: Emilian Oprea, Gabriel Răuță, Ana-Maria Moldovan, Alexandru Potocean, Rareș Andrici

Scenografia: Sonia Constantinescu & Anca Miron

Video design: Cinty Ionescu

Light design: Bogdan Gheorghiu

Ilustrația muzicală: Andreea Veder

Photo&edit: Cristiana Cott Negoescu

Traducerea: Andreea Vasile

Mulțumiri: Oana Maria Zaharia, Mihaela Vasiloi, Iulia Goicea, Ionuț Grama

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.