Shakespeare descinde pe strada Vişinilor

Lângă Hala Traian, pe strada Vişnilor, îşi are sediul Societatea Antroposofică din România – Rudolf Steiner. Într-o clădire elegantă, recent renovată, în care au loc diverse activităţi pedagogice, educaţia fiind unul dintre obiectivele organizaţiei, şedinţe de lectură şi cursuri.  Din când în când, o sală spaţioasă de la etaj, dotată tehnic pentru reprezentaţii de teatru, găzduieşte spectacole produse de Teatrul Logos, condus de regizorul Oswald Gayer, întors în România în anii 2000, după un periplu artistic în Germania şi Elveţia.

Acolo am descins şi noi într-o duminică liniştită de mai, curioşi să descoperim o trupă de teatru despre care se aude şi care se regăseşte în programele unor festivaluri din ţară, o trupă care, începând de anul acesta, va susţine reprezentaţii la Sala Dalles. Mai întâi, am dat de o curte în care aşteptau câţiva spectatori, de toate vârstele, care păreau obişnuiţi ai locului. Am urcat la etaj, pe o scară pe care erau presărate elemente de costum şi decor, am dat de un menestrel, apoi am intrat în sală. Un spaţiu numai bun pentru spectacole neconvenţionale şi experimente, în care zona rezervată publicului nu este delimitată de spaţiul de joc. Spectatorii să fi fost vreo 50 la număr, aşezaţi pe câte două rânduri, de o parte şi de alta a „scenei”, care s-a animat brusc, umplându-se cu personajele pitoreşti, la propriu şi la figurat, din „A douăsprezecea noapte”, feerie shakespeariană destul de rar montată în România.

Şi, mai bine de două ore, am asistat la un spectacol ce aminteşte montările studenţeşti, cu calităţile şi defectele implicite. Pe de o parte, se simte o energie a interpretării, o strădanie vizibilă a tinerilor actori, dornici să fie pe scenă, un potenţial care are nevoie să fie scos la lumină. Pe de altă parte, trebuie spus că spectacolul în sine rezistă în special prin prestaţia interpreţilor, chiar dacă imperfectă şi inegală, şi nu printr-un proiect regizoral accesibil spectatorilor. Unul dintre motive este, se înţelege, dificultatea însăşi a piesei, care îi cere coordonatorului de scenă să acorde aceeaşi atenţie tuturor componentelor spectacolelor şi să le unească într-un tot nu cu sens, ci cu sensuri, într-un construct în care să aibă loc băşcălia, mizantropia şi tristeţea, precum şi multe alte chipuri ale firii omeneşti, ale dragostei şi ale sorţii. Se ştie că, pentru a monta „A douăsprezecea noapte”, trebuie să fii nu atât un hermeneut, ci un organizator de energii, capabil să uneşti piese nenumărate într-un puzzle complicat. Lumea magică din piesă, scriere  bogată în elemente oculte pe care profanii nu pot decât să le ghicească şi într-o poezie pe care regizorul a ales să o elimine în favoarea dimensiunii comice, a prins chip fragmentar, cu siguranţă şi pentru că a fost prima reprezentaţie cu public a spectacolului.

Alegând sugestii minime de decor şi punând la lucru imaginaţia publicului, regizorul a trasat pe scenă mai multe lumi, fără însă a descâlci până la capăt contururile unei Ilirii imaginare, univers insular care descătuşează energii imateriale, travestiuri şi amoruri şi giumbuşlucruri care amintesc de teatrul medieval. De altfel, ceata lui Sir Toby (Bogdan Diţă) este una dintre prezenţele cel mai bine conturate pe scenă. Scenele de grup funcţionează bine, iar grupul vesel convinge graţie unui joc vizibil implicat şi a unei mobilităţi necesare. Cu alte cuvinte, ceata pusă pe şotii joacă verosimil, în limitele trasate de personaje, găsind zona de echilibu dintre excentric şi simplu.

Scenele pline de umor au alternat într-un ritm care ar fi avut nevoie şi de clipe de tăcere cu scene atingând la suprafaţă fiorul dramatic ce creşte dintr-un umor cu două feţe. De exemplu, Malvolio (Alexandru Sabău) şi Olivia (Iulia Nistor), victime ale unei farse şi cosmice, şi telurice, stabilesc o relaţie crucială în piesă, aici construită numai pe latura ei comică. Dacă regizorul ar fi reprezentat şi contraponderea ei, interpretările celor doi actori, al căror potenţial este vizibil pentru oricine, ar fi avut câteva nuanţe în plus. Viola (Ioana Fărcăşanu) are parte de o interpretare ce redă ceva din farmecul şi dualitatea personajului, care ar fi meritat ceva mai multă atenţie, în relaţia pe care o stabileşte cu ducele actriţa lăsând la vedere un potenţial ce aşteaptă să fie explorat şi exploatat. De menţionat că, într-un spectacol corect susţinut de muzică, în care dialogul este rar întrerupt de monolog, momentele de tăcere ar fi jucat un rol-cheie şi ar fi „spus” cu mai multă forţă cugetările-dulci amare din piesă şi povestea fiecărui personaj în parte.

Bufonul (Marius Blaj), Contele Orsino (Dan Bălăşoiu), Maria (Mihaela Drăgan), Sir Andrew (Alexandru Ceplinski), Sebastian (Massimilliano Nugnes), Antonio (Marian Simion) şi Curio (Ilinca Matei) se arată într-un spectacol jucăuş, de profesionişti aflaţi la început de drum. Dincolo de astfel de consideraţii, rămâne încă un fapt în sine pozitiv: deschiderea unei săli de teatru în sediul unei organizaţii cu un public al ei, care se poate transforma într-o comunitate, fenomen care teatrului din România încă îi lipseşte. Iar pentru asta, regizorul Oswald Gayer, iniţiatorul proiectului, merită toată consideraţia.

Print

5 Comentarii

  1. Filip CRISAN 28/05/2012
  2. Iulian Tanase 28/05/2012
  3. Filip CRISAN 28/05/2012
  4. Iulian Tanase 28/05/2012
  5. Filip CRISAN, cnp 1620130...... 29/05/2012

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.