În aceste zile are loc la București prima ediție a HomeFest, primul festival cultural care se desfășoară numai în case și apartamente. Timp de opt zile – începând din 12 aprilie, când festivalul s-a deschis cu Victor Rebengiuc și „Legenda Marelui Inchizitor”, la lorgean theatre, pe Șipotul Fântânilor 4, și până pe 20 aprilie – în 16 apartamente și case din București vor avea loc spectacole de teatru, dans contemporan și concerte. Din Pantelimon în Cișmigiu și de pe Calea Dorobanți, în cartierul Nerva Traian, în zona blocului Eva sau pe Calea 13 Septembrie, pe harta Bucureștiului există 16 locuri, 16 sufragerii care seara se transformă în scene de teatru. Este pentru prima dată când se întâmplă asta la București, iar inițiatorul este Jean-Lorin Sterian și al lui lorgean theatre, care funcționează de 5 ani în garsoniera proprie de 32 de metri pătrați de lângă Cișmigiu.
14 aprilie, ora 20.00. Spectacolul „Talk to the Bomb”, după un text scris de Rucsandra Pop, regia Lala Misosniky, cu Grațiela Bădescu, Alexandru Fifea și Marius Iosif Capotă. Spațiul? Un apartament de pe Calea Dorobanți. La intrare, în fața blocului te așteaptă gazda. Biletul de intrare, o carte… Cărțile adunate în timpul festivalului vor ajunge pe rafturile unei biblioteci de bloc, prima de acest fel din București. Intri în bloc, urci în lift ajungi în fața unei uși oarecare și intri în apartament. Te trezești într-o sufragerie cu pernițe pe jos, în fața unei scene simple. Pisicile, una neagră, una alb cu cafeniu, fac parte din decor. Atmosfera e specială… Un grup mic de oameni veniți într-o seară oarecare, într-un spațiu atipic să vadă un spectacol atipic. O poveste de dragoste născută în vara lui 2001 pe plaja din Vama Veche.
Textul Rucsandrei Pop, scris simplu, ca un discurs narativ pe trei voci, care uneori se suprapun și câteodată intră în dialog, e rememorarea unei întâmplări care pare să fi marcat viața a trei oameni. O poveste dintre miile de povești de dragoste începute în Vama Veche, din care nu lipsesc vagi teribilisme, frumoase însă în context. Doi bărbați și o femeie. Sașa, Alex și Voinicul. Cu iz de „Jocul de-a vacanța”. Ea, femeia interesantă, misterioasă, intelectuală, dornică de pasiune, visând să trăiască viața la cote înalte și să fugă de lucrurile mărunte. Ei, amândoi, fiecare în felul lui, îndrăgostiți de ea. Povestea de dragoste cu efecte cosmice dintre Sașa și Voinicul (Grațiela Bădescu și Marius Capotă) începe într-o seară pe plajă. Alex, barman de-o vară la o terasă din Vamă, își îneacă în alcool nefericirea de a nu o fi cucerit el primul, iar dragostea-i devine în timp obsesie sau „traumă”. O poveste de iubire contemporană, scrisă cu nerv și o intuiție psihologică ce se dezvăluie la fiecare replică, al cărei final este, în principiu, previzibil. Dar importante în acest context sunt abordarea și modul de raportare la public. În forma în care este acum și în care va mai putea fi văzut în aparatementul de pe Dorobanți și după încheierea HomeFest, spectacolul ar putea fi jucat în orice sală mică a unui teatru. Este bine construit, bine interpretat, arată o față interesantă a dramaturgiei românești contemporane, este un exemplu de minimalism în cel mai pur și mai frumos sens al cuvântului.
Deși concentrat asupra unui triunghi amoros, disecat cu nostalgie după ceva ani de la momentul când s-au întâmplat toate (timpul verbelor rămânând în permanență trecutul, cu diversele lui forme), textul și interpretarea celor trei actori conturează mai degrabă o psihologie contemporană urbană… a cuplului și nu numai. Cum spațiul permite prea puțin, întreaga poveste care pendulează între Vama Veche, Varșovia, București, gară, aeroport, străzi, taxiuri, noapte de Revelion se construiește doar din cuvinte și amintiri. Iar imaginile, așa cum le conturează vocea Grațielei Bădescu, sunt mai puternice decât dacă ar fi „în carne și oase”. Petrecerea de Revelion dintr-un apartament din capătul cartierului Militari, care, cu salatele ei de boeuf, cu focul de artificii privit pe geamul termopan și cu televizorul deschis pe Antena 1, a stricat o iubire născută pe plaja din Vamă rămâne una dintre cele mai puternice din spectacol.
Cei trei nu se privesc și nu dialoghează pe „scenă”. Sunt doar vocile unor oameni care au fost. Nu se întâlnesc unul cu altul decât în dialoguri din poveștile fiecăruia, mai exact a Sașei și a lui Alex. Voinicul rămâne doar un personaj în fiecare dintre ele, un chip între oglinzi paralele.
La sfârșit, simți o formă anume de intimitate care se creează în spațiul unui apartament, cu totul altfel decât senzația de la finalul unui spectacol într-o sală de teatru. E ceea ce și-au propus organizatorii, să schimbe „relația dintre actor și spectacol, dintre spectacol și spectatori și, cel mai important, dintre actori și spectatori”, așa cum spune Jean-Lorin Sterian. „În teatrul mainstream, astfel de întâlniri nu se petrec. Oamenii vin la teatru, asistă, pleacă. E un fel de vizionat emisiuni tv live. Apartamentul oferă un spațiu puternic personalizat. Home made culture este o întâlnire aparte între spațiul familiar, domestic și actul artistic, din care toți participanții, gazdele, actorii, oaspeții-spectatori își oferă unii altora o experiență memorabilă. Nu mă interesează entertainment-ul, ci aspectul social, uman al teatrului”.
Nu rămâne decât să încercați. Până pe 20 aprilie HomeFest se întâmplă în diverse case din București. Există ceva ispititor în simplul gând că undeva, într-un apartament oarecare, dintr-un bloc oarecare, câțiva oameni s-au adunat să facă teatru.
Programul HomeFest 2014 îl găsiți aici: