Teatrul independent, dincolo de rețetă și meniu

yorick_352x256-300x218Vara nu-i ca iarna, știți bine, doar ne-a spus acum câțiva ani însuși președintele țării. Vestea a ajuns și la artiștii noștri truditori în ale teatrului, și la managerii lor de la stat și din mediul privat. Ce s-au gândit ei? Ce se tot gândesc de douăzeci de ani: să facă schimbări, să reformeze în profunzime. Au cugetat ei ce au cugetat și au ajuns la aceeași concluzie în ceea ce privește programul: vara, adică minimum două luni, nu e stagiune, potrivit unei tradiții venerabile, și teatrul de stat nu trebuie să găzduiască decât repetiții, nicidecum vreun spectacol.

Zis și făcut. Toată lumea a plecat într-o lungă și bine meritată vacanță. Mai puțin artiștii implicați în proiecte independente. Care sunt multe și, la propriu, mărunte în București, dar nicidecum de ajuns într-o capitală în care vara nu e deloc o plăcere pentru amatorii de artă. La Godot Café spectacolele se țin lanț, comerțul merge, se joacă și câte trei spectacole pe zi. Unele bunele, altele ușurele ca un șpriț de vară și foarte aplaudate, altele cu pretenții de experimente făcute printre salate grecești, pahare de limonadă, tiramisu și sendvișuri. La Scena nu debordează de fapte artistice adecvate spațiului, cât se poate de interesant și de ofertant. Nici calitativ, nici cantitativ teatrul de la această mansardă de pe Calea Călărași nu prea se mai aproprie de sensul real, de valența reacționară, a teatrului independent. La Green Hours, câteva concerte în grădină și, în rest, odihnă. La câte un teatru și privat, și independent, dacă mi-e permisă gluma, oferta cuprinde câte un „Mă mut la mama…”, la 59 de lei biletul. Cât un bilet categoria I la „Îngropați-mă pe după plintă”… Și cam atât.

Cum să nu fie în floare comerțul la Godot-Café, de exemplu? Teatrul de club presupune restricții periculoase. Trebuie să se ridice la așteptările financiare, oricât de modeste, ale unui manager. Acesta este un imperativ. Trebuie să se muleze pe un set foarte limitat de mijloace și pe un spațiu la fel. Câțiva actori, decor minim, recuzită minimă. Și, desigur, adjectivul are o legătură cu „minimalist”. Restul sunt detalii. Prin urmare e la putere comedioara cu pretenții, mustind de replici șugubețe. Experimentul care tinde ceva mai sus are și el un loc în program, dar unul de Cenușăreasă. Nu se joacă de două-trei ori pe săptămână, ci o dată la două-trei săptămâni. Managerul știe că e un spectacol care îngreunează digestia și adesea taie pofta de mâncare. Spre deosebire de comedia emoțională, care livrează o emoție de final cât să te țină maximum 5 minute după ce s-a terminat spectacolul, experimentul pică greu, enervează, nedumerește, solicită. Or, clubul bucureștean nu vrea să-și solicite clientul, ci să-l servească.

Dincolo de ocazia de a juca atât de aproape de un public în general tânăr, dincolo de posibilitatea de a-ți exersa niște calități profesionale într-un mediu viu și divers, teatrul de club oferă, orice s-ar spune, oricât de rezervate ar fi așteptările spectatorului tradițional, un alt fel de a face teatru. Sau, mai bine zis, ar trebui să ofere. Acesta ar fi, teoretic, în meniu. Numai că, se știe, clientul merge adesea pe ce știe sigur. Și comandă un fel inofensiv, pe care-l cunoaște și pe care bucătarul nu prea are cum să-l greșească. Precauția sau lipsa curiozității stau în firea omului tot atât cât stau îndrăzneala și curiozitatea.

Nimic nou sub soare, în realitate. Compromisul este soluția, atât cât i se poate da un sens pozitiv. Cum să conciliezi imperativul financiar cu imperativul calității actului artistic, într-un spațiu dedicat consumului dintr-o societate consumistă? Există spectacole care au făcut-o și în ultimii ani, plasându-se în zona aceea deschisă a culturii urbane care are câte ceva pentru fiecare dintre spectatori. Însă ideea e ca spectatorului să nu i se ofere doar un „produs” spre a fi „consumat” (orice produs presupunând, cumva o rețetă), ci și o lume artistică autentică, vie, spre a intra în contact cu ființa autentică, vie, căreia i se adresează. Iar Unteatru, de care n-am amintit până acum, rămâne o cu totul altă poveste.

Print

5 Comentarii

  1. Sam 15/07/2014
  2. Lia Bugnar 16/07/2014
  3. Mara 18/07/2014
  4. Radu Iacoban 20/07/2014
  5. paine si circ 22/07/2014

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.