Teatrul tip supermarket

Discuţiile despre publicul de teatru din România stârnesc de cele mai multe ori controverse şi e normal să fie aşa. Dar nu despre calitatea sau cantitatea spectatorilor în sălile de teatru vreau să vorbesc, ci despre un fenomen pe jumătate firesc, pe jumătate de neînţeles în contextul social şi cultural actual: spectacolele de teatru pentru mase, spectacolele de teatru jucate în săli uriaşe precum Sala Palatului sau Palatul Naţional al Copiilor. E vorba despre acele spectacole-hibrid, ale căror afişe împânzesc şi Bucureştiul, şi oraşele importante din ţară, afişe mari, care sar în ochi, fie că eşti în staţiile de metrou, fie că eşti în cele de tramvai, bine plasate printre alte afişe publicitare, unele pe care scrie „Cumpărăm păr, luni între orele x şi y”, altele cu reclamă la… tot ce vrei şi ce nu vrei.

Că trăim într-o epocă în care publicitatea agresivă vinde tot e un adevăr ştiut şi, deşi arhicunoscut, cu toţii îi cădem în capcană. Cumpărăm orice, oricând, dacă e „oferta” bună şi dacă ne invadează cât mai mult spaţiul intim, în aşa fel încât să nu putem respira, să nu ni se lase cu adevărat posibilitatea de a alege. Mai curios este că fenomenul funcţionează şi în lumea teatrului. Şi totuşi, de ce-ar face excepţie?!

Un bilet la spectacolele cel mai bine cotate şi mai valoroase ale teatrelor din Bucureşti, costă, în medie, 30 de lei. Vorbesc despre creaţii autentice, ale unor regizori cunoscuţi, în care joacă actori importanţi, vorbesc şi despre spectacole invitate din străinătate, cum a fost cazul celor din Festivalul Shakespeare sau a celor din Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, ca să dau doar exemple recente.

În schimb, un bilet la o montare de genul celei de care spuneam costă de obicei între 50 şi 100 de lei. Nimic anormal, e firesc ca actul artistic şi artistul să se respecte şi să fie respectat. Desigur! Problema începe atunci când vorbim despre calitatea acestor producţii, de cele mai multe ori îndoielnice, ceea ce poate fi discutat cu criterii estetice, nu doar subiective. Dar, mai mult decât atât, vorbim şi despre alte lucruri şi condiţii… adiacente. Mai exact, sus-numitele Sala Palatului şi sala de la Palatul Naţional al Copiilor, ca să rămânem doar la aceste exemple, sunt spaţii improprii pentru teatru. Au fost create în alte scopuri, în comunism, iar mijloacele tehnice precare, pe de o parte, şi numărul mult prea mare de locuri, pe de altă parte, sunt cei mai mari duşmani ai teatrului, ai relaţiei actor-spectator etc. etc. etc. Motiv pentru care, cine a fost vreodată la un astfel de spectacol va şti că actorii poartă lavaliere şi se aud ca la plenară. Sigur că se duc pe pustii energia, fluidul, magia şi orice altceva ar trebui să însemne arta teatrului. Va şti că din rândul x de la Sala Palatului, slabe speranţe să zăreşti ceva pe scenă, altceva decât nişte siluete care se mişcă şi se aud vorbind în microfoane. Detalii de gest, de mimică, priviri, relaţii subtile care ar trebui să se nască între personaje, toate astea sunt, vorba ceea, „basne”… N-am să dau exemplu de astfel de montări, pentru că le ştim cu toţii, numele lor sunt pretutindeni. Mi-aduc aminte doar de transplantarea unui spectacol extraordinar, poate singurul spectacol de teatru bulevardier de bună calitate care s-a jucat în Bucureştiul postdecembrist, celebrul „Puricele”, de la Teatrul Nottara, în regia lui Horaţiu Mălăele, care, după ani întregi în care a umplut sala mare de pe Bulevardul Magheru, a fost mutat pentru câteva reprezentaţii la Sala Palatului. Atunci şi acolo spectacolul a murit…

Totuşi, rămâne întrebarea de ce spectatorii preferă să cumpere în masă bilete la astfel de producţii, bilete scumpe, aşa cum spuneam, şi de multe ori ocolesc sălile de teatru adevărate. Un posibil şi la îndemână răspuns ar fi cel legat de publicitatea agresivă. Un altul e că ne plac fenomenele de masă, industria care promovează produsele şi spaţiile gen supermarket, un fel de… teamă de intimitate. Şi apoi, nu în ultimul rând, un gust îndoielnic, cultivat de toate palierele societăţii, care n-ar avea cum să nu atingă şi teatrul. Iar, mai mult decât toate, ar putea funcţiona un mecanism mai subtil. Ceva de genul „E mai scump, deci mai bun! Dau un ban, dar stau în faţă, vorba ceea”. Cu alte cuvinte, o mare parte a publicului cumpără bilete la astfel de producţii, tocmai pentru că sunt mai scumpe şi pentru că e criză, fiindcă banii ar putea reprezenta o garanţie a calităţii…

Problema e atunci când astfel de producţii, care seamănă cel mai bine cu ciorba de cantină – e multă şi satură pe toată lumea –, pervertesc gustul şi aşa pervertit al publicului, mai ales al celor care vin poate pentru prima dată la „teatru” şi pleacă acasă crezând că au fost la teatru…

Print

4 Comentarii

  1. vlad emanuel 25/06/2012
  2. Monica Andronescu 25/06/2012
  3. Octavian Brânzei 25/06/2012
  4. mihaela 27/06/2012

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.