Tragica depresie a comediei

yorick-5-ani1Comedia este la mare căutare în teatrul românesc. Ea este vedeta absolută, adulată şi dorită de public. Regina sondajelor de opinie şi campioana repertoriilor. Genul cel mai răsfăţat şi mai aplaudat. Fie că cercetăm studii serioase, fie că întrebăm la întâmplare oameni pe stradă, concluzia este unanimă: există cerere pentru comedie. Oamenii vor să râdă la teatru. Foarte bine şi frumos. Montăm comedii şi bucurăm publicul.

În toată această efervescenţă a unui teatru plin de voie bună nuanţele s-au aplatizat odată cu plecarea urechii la doleanţele plătitorului de bilet. Consumatorul de teatru nu îşi nuanţează dorinţa. Nu spune ce fel de comedie vrea. Ştim doar că trebuie să îl bine dispunem şi să îl facem să râdă şi sălile se vor umple. Toată umea e fericită, omul nostru pleacă acasă cu zâmbetul pe buze, tabelele se umplu de cifre consistente, rapoartele de activitate sunt pozitive – happy end. Doar că între zâmbetul spectatorului şi cifrele din tabele se pierde un amănunt: calitatea râsului şi preţul pe care arta îl plăteşte pentru ca sumele de pe hârtie să fie mulţumitoare.

Genul acesta generos şi atât de bogat reuneşte laolaltă producţii cu adevărat valoroase şi montări stângace. Iar ponderea nu este deloc echitabilă. Râsul inteligent este din ce în ce mai rar în sala de teatru. A fost înlocuit cu hohotul strident iscat de gesturi obscene, interpretări grosiere şi multă agitaţie. Efectul pare a fi acelaşi. Consistenţa, în schimb, s-a rarefiat şi gustul publicului a fost pervertit. Şopârlele savuroase care erau sarea şi piperul spectacolelor până nu demult au fost înlocuite de stridenţele contemporane de tot felul. Din dorinţa de a aduce publicul în sală teatrul s-a grăbit să împrumute mijloacele producţiilor tv cu audienţă mare şi calitate îndoielnică. Grimasele şi tonurile forţate au luat locul subtilităţii şi rafinamentului scenic. E uşor să faci lumea să râdă cu degete vârâte în nas şi beţivi care se împiedică de mobilă. Optăm lejer pentru poveştile simple cu amante, travestiuri şi cât mai multe trimiteri sexuale.

E la îndemână să faci o comedie de succes azi. O situaţie uşor de înţeles, o poveste care se complică şi se rezolvă cu bine la final, poante de schetchuri tv, puţină improvizaţie, trimiteri la personaje recognoscibile din menajeria can-canurilor contemporane şi lumea vine în sală. Componenta educaţională a teatrului îi mai interesează pe foarte puţini. Nu mai contează cum ai umplut sala. Succesul de astăzi este unul fals. Spectatorul pe care ni-l dorim – educat, inteligent, rafinat, cu un bun simţ artistic – nu poate renaşte din propria cenuşă. Trebuie să aibă motive pentru a veni la teatru. Atâta timp cât continuăm să facem spectacole pentru consumatorii de seriale tv, care râd la limba scoasă pe scenă nu putem avea prea multe pretenţii.

Oferta teatrală, chiar dacă pare variată la o primă vedere, este de fapt destul de unilaterală. Spectacolele din teatrele de stat seamănă foarte bine cu cele din teatrul independent, cu şuşele, cu teatrul de amatori. E acelaşi produs, cu ambalaj mai mult sau mai puţin strălucitor. Recunoaşterea de orice tip a devenit lipsită de valoare – un premiu important nu va convinge publicul să vină să vadă spectacolul mai mult decât o reclamă colorată sau un spot radio care anunţă cu surle şi trâmbiţe, fără nicio jenă „Cea mai bună comedie din ţară”. Doar măsura şi conştiinţa creatorilor de teatru face diferenţa în calitate. Discernământul popular ţine prea puşin cont de numele de pe afiş, locul în care se joacă spectacolul sau numele autorului. Există spectatori care merg la teatru fără să ştie titlul spectacolului. Sau, şi mai grav, nici măcar nu îi interesează. Pentru ei se face teatru astăzi. Pentru cei mulţi care vin să se râdă.

Teatrul este în depresie. Iar cauza cea mai gravă este tocmai comedia în care se scaldă de ceva vreme. Calitatea nu este sinonimă cu succesul. Pentru ca acest lucru să se întâmple este nevoie de răbdare, timp şi preţ pus pe educarea publicului dornic de comedie. Dacă acel public va urca treptele de la râsul semidoct către cel inteligent, către nuanţă, emoţie, drama din spatele hazului şi va deveni dornic de ceva mai mult decât relaxare lobotomizată, atunci se va întrezări o speranţă de însănătoşire. Când va exista cerere şi pentru tragedie, teatrul va avea de ce să râdă. Până atunci pufnim cu toţii în râs, la unison, unii de plăcere iar alţii din stupefacţie.

Print

5 Comentarii

  1. Alina 02/06/2015
  2. Mircea M. Ionescu 02/06/2015
  3. Robertino 03/06/2015
  4. Alina 04/06/2015
  5. Politia net ului 05/06/2015

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.