Este genericul sub care e anunţată cea de-a 22-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru (26 octombrie – 4 noiembrie), care iată, în acest an, de voie-de nevoie, rămâne exclusiv naţional. Ca să-şi respecte titulatura îndelung contestată în ultimii ani sau pentru că „e criză mare, monşer”, nicio producţie din străinătate nu va fi văzută în acest an la Bucureşti în cadrul FNT.
În schimb, selecţia realizată al doilea an consecutiv de criticul Alice Georgescu are şi de această dată meritul de a fi o oglindă corectă a teatrului românesc de acum. Împărţită pe secţiuni care nu lasă deoparte nimic din ce s-a creat de calitate în ultimul an, selecţia nu ignoră nici cele două date importante ale anului: 100 de ani de la dispariţia lui August Strindberg şi 100 de ani de la dispariţia lui I.L. Caragiale (şi 160 de ani de la naşterea lui). Pe lângă cele două secţiuni speciale, Alice Georgescu îşi continuă ideea începută anul trecut cu Andrei Şerban, iar Focus-ul din 2012 vizează personalitatea altui regizor, Silviu Purcărete, invitat în FNT cu cinci spectacole.
Dacă în ultima stagiune, în ciuda centenarului Strindberg, în România s-a montat un singur text al dramaturgului suedez, „Domnişoara Iulia” la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, în regia lui Felix Alexa, selecţionerul a găsit o soluţie interesantă, numind secţiunea „Strindberg, înaintaşi, urmaşi…” şi a inclus în ea şi montarea lui Andrei Şerban cu „Hedda Gabler” de Henrik Ibsen, de la acelaşi teatru din Cluj, împreună cu spectacolul „Înainte de pensionare”, de Thomas Bernhard, în regia lui Christian Papke, de la Naţionalul din Timişoara.
Secţiunea dedicată lui Caragiale, extrem de echilibrată ca propuneri, acoperă toată dramaturgia scriitorului, reuşind să se salveze de ideea de festivism şi alegând producţii mai degrabă curajoase decât convenţionale. De la „O scrisoare pierdută” al Teatrului Masca, un spectacol surprinzător prin felul cum abordează textul lui Caragiale, care se poate juca deopotrivă în parcurile din Bucureşti sau în sală, până la „D’ale noastre” al lui Gigi Căciuleanu de la TNB, selecţia urmăreşte să arate diverse forme şi formule în care este ipostaziat astăzi Caragiale.
Urmează „Actorii în prim-plan”, secţiune ce aduce şi în acest an posibilitatea de a vorbi despre arta actorului, dincolo de propunerile regizorale, care în ultimul secol şi ceva se confundă cu însăşi ideea de teatru. Iar ceea ce a ales Alice Georgescu sunt chiar momente de actorie pură şi autentică, fie numai dacă ne referim la „Fata din Curcubeu” şi la „Vocea umană”, două one-woman show-uri de o calitate incontestabilă, cu Tania Popa, respectiv Oana Pellea.
Iar „Teatrul de mâine”, dincolo de faptul că cei trei regizori reprezentaţi – Vlad Cristache, Bobi Pricop şi Luminiţa Ţîcu de la Chişinău – sunt trei creatori tineri, cuprinde montări care ar putea intra oricând în selecţia principală. Selecţie principală care nu uită nimic din ce s-a creat valoros în toate teatrele din ţară. Douăsprezece spectacole (de fapt treisprezece, dacă socotim că „Îngeri în America” este un spectacol în două părţi) care exprimă direcţiile acestui moment. Direcţii ce nu s-au schimbat prea mult faţă de anul trecut şi care arată aceeaşi supremaţie a aceloraşi regizori, în fond vreo zece, aflaţi de ani mulţi în plutonul fruntaş: Andrei Şerban, Victor Ioan Frunză, Yury Kordonsky, Alexandru Dabija, Laszlo Bocsardi, Tompa Gabor, Mihai Măniuţiu, Radu-Alexandru Nica, Radu Afrim. Printre ei, se strecoară de această dată Gigi Căciuleanu, cu o „Carmina Burana” care nu putea fi evitată, fie şi pentru ineditul propunerii, ca şi spectacolul concert al Adei Milea.
Ce se observă la o privire atentă? Ce puţine spectacole din Bucureşti sunt prezente în selecţie. Şi pe bună dreptate… TNB, Teatrul Metropolis, Teatrul Act şi, datorită lui Victor Ioan Frunză, Centrul pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”. Restul? E tăcere…
Selecţia FNT 2012
Focus: Silviu Purcărete – un univers regizoral
- Aşteptându-l pe Godot de Samuel Beckett, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
- Călătoriile lui Gulliver, exerciţii scenice inspirate din opera lui Jonathan Swift, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
- Conu’ Leonida faţă cu reacţiunea de I.L. Caragiale, Teatrul Naţional Bucureşti
- O Furtună după W. Shakespeare, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
- Gianni Schicchi de Giacomo Puccini, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
2012 – „Al matale, Caragiale”…
- D’ale noastre, un spectacol de Gigi Căciuleanu, Teatrul Naţional Bucureşti
- Două loturi de I.L.Caragiale, regia: Alexandru Dabija, Teatrul Naţional Bucureşti
- Năpasta de I.L. Caragiale, regia: Cristi Juncu, Teatrul „Toma Caragiu”, Ploieşti
- O noapte furtunoasă de I.L. Caragiale, regia: Mircea Cornişteanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
- O scrisoare pierdută de I.L.Caragiale, regia: Mihai Mălaimare, Teatrul Masca, Bucureşti
2012 – Strindberg, înaintaşi, urmaşi
- Domnişoara Julie de August Strindberg, regia: Felix Alexa, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
- Hedda Gabler de Henrik Ibsen, regia: Andrei Şerban, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
- Înainte de pensionare de Thomas Bernhard, regia: Christian Papke, Teatrul Naţional Timişoara
De toate pentru toţi
- Carmina Burana de Carl Orff, regia: Gigi Căciuleanu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, compania „Liviu Rebreanu”
- CUPLUtoniu – Furiile & Marele război de Neil LaBute, regia: Radu Alexandru Nica, Teatrul German de Stat Timişoara
- Familia Tót de István Örkény, direcţia de scenă: Victor Ioan Frunză, Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”, Bucureşti
- Insula, după Gellu Naum, spectacol-concert de Ada Milea, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
- Îngeri în America de Tony Kushner, direcţia de scenă: Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis Bucureşti (Partea I – „Sfârşitul lumii e aproape”; Partea a-II-a – „Perestroika”)
- Lear de William Shakespeare, regia: Andrei Şerban, Teatrul Bulandra, Bucureşti
- Mizantropul de Molière, regia: Gábor Tompa, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
- Neînţelegerea de Albert Camus, regia: László Bocsárdi, Teatrul German de Stat Timişoara
- Ţinuturile joase de Herta Müller, regia: Niky Wolcz, Teatrul German de Stat Timişoara
- Ultima zi a tinereţii, după Tadeusz Konwicki, regia: Yuri Kordonsky, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
- Viaţa e vis de Calderón de la Barca, regia: Mihai Măniuţiu, Teatrul Naţional Timişoara
- Visul unei nopţi de vară de W. Shakespeare, regia: Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
Actorii în prim-plan
- 2×2 după Murray Schisgal şi Harold Pinter, cu Amalia Ciolan, Marcello Cobzariu, Maia Morgenstern, Mircea Rusu, regia: Vlad Stănescu, Teatrul Naţional Bucureşti
- Cină cu prieteni de Donald Margulies, cu Marius Cordoş, Cerasela Iosifescu, Nadiana Sălăgean, Vlad Zamfirescu, regia: Claudiu Goga, producţie ArCuB
- Fata din curcubeu, cu Tania Popa, un spectacol de Lia Bugnar, Teatrul Naţional Bucureşti
- Vocea umană de Jean Cocteau, cu Oana Pellea, regia: Sanda Manu, Teatrul Metropolis, Bucureşti
Teatrul de mâine
- Casa M, un spectacol de Luminiţa Ţîcu, Centrul de Arte Coliseum, Chişinău
- Jocuri în curtea din spate de Edna Mazya, regia: Bobi Pricop, Teatrul Act, Bucureşti
- Poveşti de familie de Biljana Srbljanovic, regia: Vlad Cristache, Teatrul „Maria Filotti”, Brăila