S-a întâmplat să văd spectacolul intitulat Nori în pantaloni de la Teatrul „Kosztolanyi Dezsö”, invitat la cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internațional de Teatru Poimâine, care a avut loc în primele zile ale lunii mai în organizarea Teatrului Szigligeti din Oradea la foarte puțină vreme după ce am încheiat lectura cărții intitulate Umbre peste Europa. Democrație și totalitarism în Europa. Carte scrisă de istoricul britanic Mark Mazover, apărută în Anglia în anul 1998 și în traducerea românească datorată lui Mihnea Gafița la finele anului 2018.
Nu pun întâmplător în legătură această monumentală sinteză de istorie contemporană al cărei rost este acela de a arăta cât de fragilă este democrația și cât de ușor poate fi ea anihilată de nebunatice momente din evoluția lumii și de tentații utopice totalitare cu un spectacol de teatru conceput hotărât și coerent într-o inteligentă și plină de semnificații cheie parodică. Spectacolul i-a fost inspirat regizorului Kokan Mladenović de câteva versuri din creația poetului Vladimir Maiakovski, în prima parte a vieții și creației sale un vârf de lance al poeziei futuriste (de aici, probabil, fie și numai în parte, titlul vădit bizar al montării) mai apoi devotat apologet al acțiunii bolșevice. Poet a cărui sinucidere din anul 1930 este intim legată de dezamăgirile provocate de realitatea și de presiunea a tot ceea ce nu au putut ascunde promisiunile roz, de fericire și bunăstare ale bolșevicilor ce i-au decis îndepărtarea. Cartea lui Mark Mazower reamintește un adevăr celebru. Și anume că nu, nu e deloc adevărată afirmația potrivit căreia comunismul ar fi fost o idee bună pusă prost în aplicare, ci dimpotrivă, comunismul a fost o idee proastă pusă în practică surprinzător de bine.
Spectacolul începe cu semnalul postului de radio Moscova, cu ora exactă și cu o informație referitoare la soarta lui Maiakovski. Continuă cu o secvență de teatru agitatoric în specificul vremii, brusc întreruptă de o defecțiune tehnică. Întrerupere de curent, heblu, strigăt de ajutor adresat tehnicianului. Pentru ca mai apoi totul să se desfășoare cu actorii Béres Márta, Kiss Anikó, Kucsov Borisz, Mészáros Gábor, Mikes Imre Elek, Nagyabonyi Emese interpretând în cheie parodică, numai că parodia este modulată, calculată, dobândește așa cum trebuie intensități diferite, o suită de secvențe în care actualitatea imediată se însoțește cu referințele istorice. Și cu ceea ce se întâmplă în Voivodina. Sunt convocate în gramatica spectacolului tot ceea ce s-ar putea numi o suită de locuri de memorie, cum ar fi spus Pierre Nora, al căror rost este acela de ne duce cu gândul la ridicolul utopiei comuniste. De la elogiul grotesc al pâinii muncite la folosirea Internaționalei drept fond muzical pentru o extrem de comică paradă a modei. De la folosirea citării genericelor celebre ale filmelor Mosfilm, în care se tratau edulcorat problemele familiei la clovnerii și clovni. De la specularea falselor lozinci ce ne vorbeau despre libertate la necesitatea libertății adevărate. Totul turnat în generoasa formulă a teatrului în teatru.
Există la un moment dat și o secvență sub formă de monolog. Secvență în care o actriță se confesează aproape disperată și ne expune frustrările ei legate de tot ceea ce înseamnă înghițirea cu forța, în numele cine știe cărei conjuncții a teatrului cu timpul, a spectacolului cu tentă socială. Singurul agreat, unicul valabil, singurul profitabil. Cât de mult aș fi dorit să vadă secvența respectivă cei care chiar în aceste zile se dau de ceasul morții spre a desființa fără niciun criteriu estetic valabil, ci în numele unei triste resuscitări a conceptului de artă cu tendință încatenată în cotidian un spectacol de la Teatrul Mic din București. Spectacol care, vezi Doamne, ar fi complet rupt de realitatea timpului.
Altminteri, Nori în pantaloni înseamnă o montare nu doar agreabilă, care provoacă necondiționate hohote de râs, ci și una extrem de solicitantă pentru tot ceea ce înseamnă actorie. Mijloacele de exprimare ale histrionului.
Teatrul „Kosztolanyi Dezsö” din Subotica – Voivodina
NORI ÎN PANTALONI – după o creație a poetului Vladimir Maiakovski
Regia: Kokan Mladenović
Cu: Béres Márta, Kiss Anikó, Kucsov Borisz, Mészáros Gábor, Mikes Imre Elek, Nagyabonyi Emese
Data reprezentației: 4 mai 2019