Viața vedetelor pe muchie de cuțit

3stars

Printre producțiile din cadrul Facultății de Teatru (Master) de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” există în fiecare an cel puțin un musical, astfel încât s-ar zice că s-a creat o tradiție în acest sens, nu întotdeauna justificată, dar acum pare imposibil să mai renunțăm la cutuma de a pune în scenă genul acesta grandios de spectacol. Ne-am obișnuit cu strălucirea și starea de frenezie pe care un musical le poate transmite spectatorului, iar pentru orice viitor absolvent un astfel de rol e o piatră de temelie, căci necesită un set special de calități. Un musical se zbate între doi poli opuși, ori devine un succes, un spectacol măreț și cuceritor, ori e un fiasco sau o dezamăgire care tinde cel mult spre mediocru. Pentru că prea multe elemente trebuie armonizate, pentru că ai nevoie de actori cu voci special antrenate, dar și cu o mișcare scenică foarte bună, pentru că figurile acestora trebuie să hipnotizeze publicul, să-i câștige empatia și să-l seducă iremediabil – de aceea este importantă abordarea musicalului ca experiment atunci când există resurse și talente menite pentru așa ceva. Show-musicalul „Medeea”, creat în cadrul Laboratorului de creație Arta Actorului Master, este unul dintre acele spectacole cuceritoare și curajoase pe care le urmărești cu mândrie în școală, gândindu-te că se depășesc anumite bariere, că se experimentează și că există libertatea de a încerca și altceva.

„Medeea” stă sub semnătura întregii echipe artistice formată din Bianca Cuculici, Corina Ivanov, Mihai Mitrea, Codrin Boldea, Alexandru Iordache și Diana Păcurar, la care se adaugă regia Andreei Iacomiță, și totuși puține spectacole din cadrul școlii ating performanța de a fi atât de coerente, unitare și cu efect imediat asupra publicului. În centrul show-ului nu stă Medeea, cea din mitul grecesc, nici vorbă, ci Juju Medeea (Bianca Cuculici) care strălucește ca o stea pe podium într-o ținută „minimalistă”, pe tocuri, cu o atitudine de bad girl răsfățată și arogantă. Singurele ei drame existențiale sunt confortul excesiv și abilitatea de a obține orice își dorește fără niciun efort. Încă nu intuiește că lumina reflectoarelor îi va fi furată de Carmen (Corina Ivanov), prietena-Cenușăreasă cu o voce extraordinară pe care a uitat-o odată ce s-a prins în jocul bolnăvicios al propriului egoism.

Echipa care a creat „Medeea” nu și-a propus să ne spună o poveste pe care nu o știm, însă s-a concentrat să o transmită cât mai clar, cu umor, cu muzică și într-o formă cât mai proaspătă și contemporană. Nu s-au sfiit să dezvelească mașinăria rece și insensibilă de marketing care fabrică vedete pe bandă rulantă și a căror viață ajunge pe muchie de cuțit. Ți se așterne lumea la picioare, ți se masează și degetul mic de la mână, cu o singură condiție, aceea de a livra un produs final care să poarte un nume greu, prelucrat în timp de oamenii tăi, special angajați pentru asta. Minciuna primează în fața adevărului, sentimentele sunt găunoase deja, iar cuvintele sunt reinterpretate până când își pierd forma și substanța.

Juju Medeea își confundă iubitul cu Ghiță Georgescu (Codrin Boldea), un fan înfocat care în loc de un autograf primește niște sărutări înfocate pe întuneric. Bianca Cuculici și Corina Ivanov interpretează două dive autentice, cu acel comportament superficial specific, mărindu-și ego-ul până la limita suportabilității. Amândouă orbitează în jurul producătorului suprem, cel care face și desface cariere și vieți, personaj interpretat de Mihai Mitrea, figura care îți rămâne în minte chiar și după spectacol. Pentru că e surpriza la care nu te așteptai și încă din primele minute el dă ritmul spectacolului, mai mult, fără prezența sa absolut savuroasă și fără energia lui, comicul nu ar atinge o intensitate atât de mare. Momentul său în care deschide cu telecomenzile lumini, ecrane imaginare și pătrunzi în lumea lui secretă în care cântă și se mișcă mai bine ca orice divă este imaginea cel mai de impact, o dată pentru că apare ca un element surpriză, apoi pentru acuratețea și umorul de care dă dovadă Mihai Mitrea. Atmosfera e întregită de personajul puternic efeminat, care se îngrijește de confortul divelor, interpretat de Alexandru Iordache cu măsură, încât să nu transforme gesturile unui posibil homosexual în excese nejustificate.

Sloganul Laboratorului de creație sună îmbietor, la fel ca show-musicalul „Medeea”, fără pretenții, dar asumat și sincer:„ Noi nu ne-am propus nici finalităţi răsunătoare, nici începuturi promiţătoare, ci doar să parcurgem un drum împreună deschis tuturor trecătorilor”.

Laborator de creație

UNATC București

„Medeea”

Un spectacol de Andreea Iacomiță

Cu: Bianca Cuculici, Corina Ivanov, Mihai Mitrea, Codrin Boldea, Alexandru Iordache

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.