West Side Story – „Procesul, nu succesul”

3stars

01 west side story photocredit andrei gîndacSuntem tineri! Suntem tineri actori! Suntem tineri actori talentaţi! Existăm, suntem aici, avem tot ce ne trebuie pentru a fi cunoscuţi, aplaudaţi, apreciaţi, premiaţi; putem deveni foarte buni dacă norocul ne surâde şi lucrăm profesionist, în mod constant. Deocamdată vrem să fim văzuţi, să fim luaţi în seamă şi să începem să contăm. Nu mai suntem studenţi. Vrem să fim artişti nu doar cu acte în regulă, ci cu roluri prin care să ne construim o carieră. Suntem şi foarte mulţi, e adevărat. Dar nu plecăm nicăieri. Ne încăpăţânăm şi până la urmă măcar câţiva dintre noi vor reuşi. Poate nu cei mai talentaţi, poate că cei mai perseverenţi, poate nu cei mai muncitori, poate că cei mai norocoşi. Ştim că în profesia noastră şansa e mai importantă decât în oricare alta, dar tocmai pentru că ştim o să profităm de fiecare capăt de oportunitate. Aşa că pregatiţi-vă să ne cunoaşteţi de acum înainte. O să tot auziţi de noi. Şi cine ştie, într-o zi o să ne şi iubiţi.

Există tineri actori plini de potenţial. Nu de talent duce lipsă teatrul românesc. Entuziasm, speranţe, încredere, seriozitate, rezistenţă de toate felurile, slavă Domnului; aproape că ştim pe de rost atributele care caracterizează generaţia tânără. Determinarea soră cu disperarea este cartea cea mare a fiecărui absolvent de actorie – doar că la masa de joc toţi au aceleaşi perechi în mână. Iar cel care putea să obţină o chintă royală nu a riscat şi s-a mulţumit cu doi valeţi. Astăzi nu mai e suficient să dai lovitura cu un rol la început de carieră pentru ca apoi să devii preferatul regizorilor care se vor bate pentru tine. Nu mai există nici garanţii, nici stele norocoase. Doar nebunia de a vrea cu tot dinadinsul să faci teatru.

02 west side story photocredit andrei gîndacAcest nerv dezgolit, tensionat şi dureros, este vizibil oriunde ai sta în sală la spectacolul „West Side Story (Manifestul unei generaţii)” – producţie a Festivalului Naţional de Teatru, prezentat la Teatrul Odeon. Energia care pulsează timp de aproape trei ore pe scenă pare rezultatul unui arc ce a stat prea mult timp sub tensiune. „Aici şi acum”-ul care i-a crescut în şcoală s-a transformat în „Acum ori niciodată”. E multă dorinţă de afirmare, îndârjire aproape, de a demonstra. Dar ce? Care este ipoteza? Care este manifestul?

Depinde ce aplaudăm la final: efortul sau efectul. Este foarte clar că în spatele acestui proiect a existat o muncă susţinută şi multe ore de lucru. Pe cât de strălucitor şi fermecător este Musicalul pentru spectatori, pe atât de solicitant este pentru interpreţi. Aşadar, succes de public garantat datorită energiei, tinereţii, exuberanţei, bucuriei de a fi pe scenă. Am reuşit! Jucăm într-un teatru adevărat, în Festivalul Naţional, într-un proiect important, iar publicul ne aplaudă în picioare. Existăm! Iscălim şi aşteptăm urmările.

Doar că mai există un post scriptum: calitatea rezultatului. Iar acest P.S. adaugă un deziderat acestui manifest: vrem o şcoală de Musical! Vrem ca talentul şi calităţile noastre să poată străluci, nu să rămână doar o demonstraţie de ceea ce ar putea fi. Până la performanţă în adevăratul sens al cuvântului mai e de muncit. Şi nu în salturi şi nu arbitrar şi nu mizând pe nebunia frumoasă a unor tineri avântaţi. Cu luciditate, construind în timp. Nu e suficient să ai voce bună. Nu cred că tehnica de a cânta Musical se poate învăţa în varianta „acasă, fără profesor”. Nu există shortcut-uri şi nici manuale de tip „digest”. Dacă vrem performanţă trebuie să o cultivăm. Oricât talent şi potenţial ar exista, etapele arse lasă în urmă şi gust amar şi mult fum. Aşa cum un medic de familie nu poate să intre în sala de operaţie, nici actorilor nu li se poate pretinde să devină performeri la minut.

03 west side story photocredit andrei gîndacCarisma şi prezenţa scenică nu suplinesc lipsa de antrenament. Pentru ca un actor să fie cu adevărat bun are nevoie de respiraţie. În Musical cu atât mai mult. Sensibilitatea nu ţine loc de volum, iar emoţia se creează doar în limitele fixe ale notelor de pe portativ. Armonia nu poate exista decât în acordarea fină a partenerilor. Tururuile de forţă se transformă foarte uşor în stridenţe dacă nu sunt dozate. Iar toate notele atacate sub ton se simt atunci când eşti acompaniat de o orchestră live. Aud respiraţia întretăiată în lavalieră şi apreciez efortul. Dar când greul actorului este la vedere, pentru spectator se pierde magia şi rămâne privirea duioasă care însoţeşte condescendentă munca actorului cu sine însuşi.

Tânărul actor este dispus să facă totul; orice pentru profesie. Cântă chiar dacă nu stă prea bine cu urechea muzicală, dansează chair dacă are câteva kilograme în plus, bate step chiar dacă nu prea are el ritm; cu ambiţie şi multă muncă o socate el la capăt şi ajunge pe scenă. Doar că pe scenă există reflectoare şi diferenţele sar în ochi. Vocea ca un firicel subţire, abia şoptită, a lui Lucian Ionescu (Tony) este înghiţită de volumul şi acutele partenerei sale – Ioana Maria Repciuc (Maria) – şi oricâtă sensibilitate ar emana el, şi oricâtă forţă ar etala ea, duetul are de suferit. Alexandra Duşa (Anita) vrea să transforme fiecare notă înaltă într-o demonstraţie de virtuozitate, însă lipsa de măsură ne arată în timp real cum mai binele e duşmanul binelui, iar solurile sale te violentează brutal. Silviu Mircescu (Riff) îşi doreşte atât de mult să fie „bad boy”, încât joacă mai mult costumul şi tatuajul de pe braţ decât personajul. Rareş Florin Stoica (Bernardo) şi Andreea Şovan (Anybodys) sunt cei care găsesc tonul cel mai just în interpretare şi au consistenţă. Cel pe care îl reţii, însă, este George Albert Costea (Baby John); fluenţa mişcărilor şi detaliile din care îşi compune personajul fac diferenţa.

„West Side Story (Manifestul unei generaţii)” – un spectacol de Răzvan Mazilu – este o mostră: ce ar fi dacă ar fi… O paletă generoasă de talente şi calităţi ale unei generaţii feroce care vrea să îşi facă loc pe scenă. Potenţial care aşteaptă să fie exploatat. Rămâne de văzut de către cine, căci oboseala cronică a regiei de teatru tinde către un somn ce naşte monştri. Tinerii au manifestat şi s-au manifestat. Demonstraţia a fost făcută, chiar dacă ipoteza nu a fost foarte clară. Avem un rezultat al ecuaţiei. Doar că teatrul nu e doar matematică; dacă semnul din faţă este „+” sau „–„ ţine de fructificarea pe viitor a acestui rezultat.

WEST SIDE STORY (MANIFESTUL UNEI GENERAȚII)

de Răzvan Mazilu

Bazat pe o concepţie a lui Jerome Robbins

Libretul: Arthur Laurents; Muzica: Leonard Bernstein; Versuri: Stephen Sondheim

Regia şi coregrafia producţiei originale: Jerome Robbins

Produsă pe Broadway de Robert E.Griffith şi Harold S.Prince

În colaborare cu Roger L.Stevens

Traducerea şi adaptarea: Judith State şi Maxim Onofrei

Distribuţia:

Maria: Anca Florescu / Ana Bianca Popescu / Ioana Maria Repciuc

Tony: Lucian Ionescu / Emilian Mârnea (understudy) 

Anita: Aylin Cadir / Alexandra Dușa / Alina Petrică / Sânziana Tarță

Riff: Petre Ancuța / Silviu Mircescu

Bernardo: Rareș Florin Stoica

Action: Idris Clate

Anybodys: Andrea Șovan

Chino: Gabriel Sandu

Rosalia: Daniela Tocari

A-Rab: Eugeniu Cozma

Baby John: George Albert Costea

Snowboy: Alexandru Ștefănescu

Velma: Simona Pop

Pepe: Nicholas Catianis

Doc: Constantin Cojocaru

Shrank: Ionel Mihăilescu

Krupke: Mircea Constantinescu

Glad Hand: Istvan Teglas

Dansează: Răzvan Mazilu şi Judith State

Un spectacol de: Răzvan Mazilu

Costumele: Doina Levintza

Cu participarea extraordinară a Orchestrei Naţionale de Tineret

Direcţia muzicală: Gabriel Bebeşelea

Pregătirea muzicală: Adrian George Popescu, Mădălina Ene, Liana Mareş

Asistent regie: Alina Petrică

Asistent coregrafie: Judith State

Concept și foto afiș: Carioca

Partener: Centrul Naţional de Artă „Tinerimea Română”

Producţie Festivalul Național de Teatru

Foto Andrei Gîndac

Print

3 Comentarii

  1. mihaela 28/10/2014
  2. Travolta 28/10/2014
  3. Beatrice 03/11/2014

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.