Artiștii își iau zborul de pe trambulina HOP

ruxandra maniu, adi bulboaca_410x273
Ruxandra Maniu, câştigătoarea Marelui Premiu “Stefan Iordache”; foto Adi Bulboaca

Chiar asta este impresia ce rămâne după cele patru zile de concurs din cadrul Galei Tânărului Actor HOP de la Costinești, încheiată sâmbătă, într-o atmosferă dominată de consens: da, există talente autentice printre tinerii actori. Sunt multe și însuflețite de dorința de a face lucruri, de a spune ceva într-un teatru care are o mare nevoie de ei, chiar dacă nu-i acceptă deloc ușor.

Secțiunea Individual, la care au participat 20 de concurenți, a fost un cadru relevant și cuprinzător pentru absolvenții diverselor școli de actorie din țară, care s-au văzut în fața unei probe nou introduse: întruchiparea unei celebrități preț de trei minute. Între joacă și joc, prestațiile participanților au stat sub semnul calității și al profesionalismului. Dinspre imitație spre descoperirea propriei voci s-au desfășurat cele două probe în care constă competiția. Charlie Chaplin, Madona, Tom Hanks, Audrey Hepburn, Liza Minnelli, rățoiul Donald, Johnny Depp, dar și Toma Caragiu, Margareta Pâslaru, Dan Puric sau Răzvan Vasilescu sunt câteva dintre iconurile alese de concurenți, care s-au jucat cu câte o secvență din palmaresul respectivilor artiști și cu câte o trăsătură, încercând să-i dezvăluie așa cum îi văd ei.

Joaca a alternat cu jocul actoricesc ce i-a pus în lumină pe profesioniștii de mâine, grație unor momente în general atent construite, bine închegate, desfășurate în cele 15 minute pe care le-a avut la dispoziție fiecare candidat. Vizibilă cu ochiul liber în toate cazurile a fost dorința de a oferi un moment nuanțat, dinamic, în care să se nască viul indispensabil teatrului adevărat. Așa că au predominat partiturile solicitante, plurivoce, care le-au permis concurenților să-și arate individualitatea. Sub semnul deschiderii și al dinamismului au stat majoritatea evoluțiilor, unele ajungând chiar la o treaptă apropiată de rafinament.

Prezentul și traumele lui

aida avieritei_410x273
Aida Avieritei, câştigatoarea premiului de interpretare feminina; foto Maria Stefanescu

Explorarea straturilor mai puțin vizibile ale existenței, dincolo de măștile sociale și de alte măști, între dramatic și comic, cele mai adesea tratată ironic și autoironic, s-a desfășurat în cele patru seri de concurs prin 20 de prestații în care fiecare a încercat, înainte de a-și pune în valoarea calitățile artistice, să creeze un moment de adevăr și de emoție pe scenă. Între traume și absențe dureroase, între boli și fobii, între bucurii copilărești, vise și visuri, personajele alese de interpreți au dezvăluit individualități actoricești cu un vizibil potențial și cu o reală apetență pentru profunzimi de descoperit. Printre suferințe și boli contemporane, printre obsesii și căutări de sens și sensuri s-a așezat fiecare dintre personajele ce și-a spus povestea în aceste seri.

Cum era și firesc, dramaturgia contemporană a fost la ea acasă în momente bine dozate, unele mergând pe calea (aproape sigură) a alternanței între registre (cazul Ruxandrei Maniu, care a dat dovadă de mare mobilitate și siguranță), alți concurenți preferând să riște prin renunțarea la treceri, la schimbări, și mergând pe calea unei simplități de tip brookian (Ștefan Pavel, pe un text de Matei Vișniec, care a avut neșansa de a intra ultimul în concurs, sau Amalia Huțan, care a făcut o variațiune rafinată pe o temă din „Bash. O trilogie contemporană“ de Neil LaBute etc.). Frustrări, obsesii, îndoieli și întrebări despre sexualitate, conștiință, crimă, cruzime, iubire, neputință, dorință și nedorință și mai ales suferință s-au desfăcut în fire multe în mici momente desprinse din texte cunoscute, cum sunt „Omul-Pernă, „Fata de mătase artificială“ sau „De ce fierbe copilul în mămăligă“ (cu Aida Avieriței într-un moment de sensibilitate felliniană), construite din texte scrise special (Anghel Damian în „Bucăți“ de Lia Bugnar, riscând și câștigând) sau create chiar în jurul unor texte și contexte concepute de participanții înșiși (cazul, și el fericit, al lui Emoke Pal).

ioan paraschiv, adi bulboaca_410x273
Ioan Paraschiv, câştigătorul premiului pentru cel mai bun actor; foto Adi Bulboaca

Personalități care au ceva de spus și de arătat s-au dezvăluit în clipe de teatru adevărat și au impresionat în toate serile, aducând în scenă emoții și adevăruri ascunse, date în vileg cu știința și cu dorința tânărului absolvent care știe că-l așteaptă doar o loterie. Una la care trebuie să încerce mereu. Au făcut-o cu credință, în fața unui public atent, empatic, în rândurile căruia s-au număr și directorii câtorva teatre, veniți să vadă că au de unde alege sânge tânăr pentru trupele lor. Juriul condus de actrița Oana Pellea, din care au făcut parte actorii Marius Manole, Ion Rizea și Ada Milea, precum și dramaturgul Radu Macrinici, a avut o misiune grea, căci oferta a fost bogată. Dincolo de opțiunile pe care le-a făcut, rămâne imaginea largă și colorată cu artiști tineri și îndrăzneți, gata să pornească la drum. Urmează acum să să-și găsească și călăuze pentru junglă.

Rămâne și o listă de premii, care poate vor aduce și roade concrete.

PREMIILE GALEI TÂNĂRULUI ACTOR HOP

Premiul „ŞTEFAN IORDACHE”- Marele Premiu al Galei Tânărului Actor HOP, a fost acordat actriţei RUXANDRA MANIU pentru rolul din „Râs nervos” de Christopher Durang şi personificarea Lianei Mărgineanu în rolul Kastrabanca din filmul „Câtă speranţă”.

Premiul pentru cea mai bună actriţă, secţiunea individual, a fost acordat ex-aequo actriţelor: EMŐKE PÁL pentru rolul din propria sa compoziţie „A dragon in my mind”, precum şi pentru întruchiparea actriţei Nicole Kidman şi AIDA AVIERIŢEI pentru rolul din „De ce fierbe copilul în mămăligă”, după Aglaja Veteranyi, precum şi pentru întruchiparea Lizei Minnelli.

Premiul pentru cel mai bun actor, secţiunea individual, a fost acordat ex-aequo actorilor: DUMITRU GEORGESCU pentru rolul din propria sa compoziţie, „Gabriel”, precum şi pentru întruchiparea lui Elvis Presley şi IOAN PARASCHIV pentru „A fi sau a nu fi bufon”, colaj de texte după Matei Vişniec, F.M Dostoievski, A.P. Cehov şi William Shakespeare, precum şi pentru întruchiparea lui Dorel Vişan în rolul „Gardianul Dumnezeu” din fimul „Cel mai iubit dintre pământeni”.

Premiul „Cornel Todea” – Premiul pentru cea mai bună trupă de actori, a fost acordat spectacolului „Pisica verde” de Elise Wilk, cu: Rareş Andrici, Irina Antonie, Andrei Cătălin, Anghel Damian, Diana Roman, Georgiana Vişan.

Premiul SICĂ ALEXANDRESCU (începând cu a V-a ediţie), premiul special al juriului, a fost acordat actriţei ALEXANDRA CARAS pentru „Salome”, după o idee de Charles M.Lee, precum şi pentru întruchiparea actriţei Marlene Dietrich.

PREMIUL PUBLICULUI

Cea mai bună actriţă: RUXANDRA MANIU pentru rolul din „Râs nervos” de Christopher Durang şi personificarea Lianei Mărgineanu în rolul Kastrabanca din filmul „Câtă speranţă”.

Cel mai bun actor: IONUŢ TOADER pentru rolul Kalosin din „O anecdotă provincială” de Alexander Vampilov, precum şi pentru întruchiparea lui Rowan Atkinson.

Cel mai bun spectacol: „Pisica verde” de Elise Wilk, cu Rareş Andrici, Irina Antonie, Andrei Cătălin, Anghel Damian, Diana Roman, Georgiana Vişan.

PREMII GĂZDUITE ÎN CADRUL GALEI TÂNĂRULUI ACTOR

PREMIUL YORICK, oferit de revista Yorick, prin Editura Nemira s-a acordat actorului ANGHEL DAMIAN pentru rolul din „Bucăţi” de Lia Bugnar, precum şi pentru întruchiparea actorului Tom Hanks.

PREMIUL TIMICĂ, oferit de Asociaţia MASTER CLASS a fost acordatactriţei ILONA BREZOIANU pentru rolul Rhonda în „Aproape” de John Cariani, precum şi pentru întruchiparea Patriciei Kaas.

PREMIUL pentru prestanţă şi rostire scenică oferit de actriţa Dorina Lazăr a fost acordat actriţei SIMONA ARSU pentru rolul Boogie din „Pisica verde” de Elise Wilk, precum şi pentru întruchiparea actorului Sacha Baron Cohen din filmul „Borat”.

PREMIUL ZIARULUI METROPOLIS destinat secţiunii grup, a fost acordat spectacolului „Pisica verde” de Elise Wilk, cu Rareş Andrici, Irina Antonie, Andrei Cătălin, Anghel Damian, Diana Roman, Georgiana Vişan.

PREMIUL FESTIVALULUI COMEDIEI ROMÂNEŞTI festCO, a fost acordat actorului ANGHEL DAMIAN pentru rolul din „Bucăţi” de Lia Bugnar, precum şi pentru întruchiparea actorului Tom Hanks.

PREMIUL TEATRULUI NAŢIONAL TIMIŞOARA, a fost acordatactorului CRISTIAN IORGA pentru „Colateral Oedip” de Mihai Ignat, precum şi pentru personificarea lui Rowan Atkinson.

PREMIUL VOX MARIS – Premiul pentru cel mai tânăr concurent.

Un premiu acordat celui mai tânăr actor într-o gală a tinereţii pentru a asigura prospeţimea continuităţii acestui eveniment. Premiul a fost câştigat de RÉKA LÁZSLÓ, născută în 23 ianuarie 1992, la Miercurea Ciuc, licenţiată a Universităţii „Babes-Bolyai” Cluj-Napoca, promoţia 2013.

PREMIILE AMZA PELLEA

Premiul pentru cea mai bună actriţă: AMALIA HUŢAN, pentru rolul Medeea Redux în „Bash. O trilogie contemporană” de Neil LaBute, precum şi pentru întruchiparea actriţei Samantha Morton.

Premiul pentru cel mai bun actor: OCTAVIAN COSTIN, pentru rolul Steve din „Aproape” de John Cariani, precum şi pentru întruchiparea lui Tom Waits.

Premiul pentru pedagogie teatrală, acordat profesorului BÁCS MIKLÓS de la Universitatea „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca.

Premiul de Excelenţă, acordat regizorului Radu Afrim.

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.