„Au luat-o razna vremurile”

„Au luat-o razna vremurile. Cine, spre a le-ndrepta, m-a hărăzit pe mine?” Sunt cuvintele cu care Hamlet, deschide cel dintâi drum spre inima poveştii care-l va fura în adâncurile ei. Sunt semnele primei deşteptări. Actul I. Scena 5. Cea de-a şaptea ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Shakespeare, care se desfăşoară la Craiova între 23 aprilie şi 3 mai şi la Bucureşti de pe 24 aprilie şi până pe 9 mai, are ca motto cuvintele lui Hamlet.

oskaras-korsunovas-hamletDe altfel, este o ediţie dedicată prinţului Danemarcei şi se numeşte „Constelaţia Hamlet”.

Organizat o dată la doi ani de către Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, în colaborare cu Centrul de Proiecte Culturale al Municipiului Bucureşti, ArCuB şi Fundaţia „William Shakespeare”, Festivalul aduce în acest an în România montări cu „Hamlet” din toată lumea.

Ediţia din 2010 a fost gândită de acum mai mult de zece ani şi e un proiect singular în peisajul teatral mondial. În seara de 23 aprilie – ca de obicei, festivalul se deschide de ziua lui Shakespeare – la Craiova va fi prezentată montarea lui Oskaras Korsunovas, de la Teatrul Municipal din Vilnius (Lituania). „Trebuie să spulberăm calmul care ne înconjoară, trebuie să înţelegem şi apoi să învăţăm din nou că nu e decât o iluzie. De aceea, <Hamlet> este una dintre piesele care se potrivesc cel mai bine lumii noastre. Întrebările lui Hamlet ne par la început absurde. Existenţa noastră este atât de liniştită, de confortabilă, iar viitorul pare aproape roz. Dar, de fapt, viitorul trebuie descoperit în noi înşine, nu în sloganuri politice şi în reclame. Trebuie să sfâşiem vălul care ne desparte de viaţă, să facem să sângereze rana aşa-zisei linişti a existenţei noastre. Siguranţa poate fi teribil de periculoasă.” E mărturia lui Korsunovas despre spectacolul montat la Vilnius.

Apoi, până în ultima zi de festival urmează montări cu aceeaşi cea mai iubită piesă a tuturor timpurilor. Teatrului Polski din Wroclaw (Polonia), „Hamlet” în regia lui Monika Pecikiewici şi Compania „Cia des Atores” din Rio de Janeiro, regia Enrique Diaz.

Li se adaugă montarea japoneză a celebrei piese a lui Shakespeare semnată de Yoshihiro Kurita, şi viziunea The Wooster Group (din New York) asupra aceluiaşi text, apoi „Hamlet”-ul prezentat de teatrul Rideau de Bruxelles în regia lui Frederic Dussenne.

Yoshishiro Kurita propune scena ca loc de întâlnire între Shakespeare şi Teatru No. Într-un interviu declara: „Teatrul No nu permite decoruri în scenă. Este ceea ce s-ar putea numi „teatru gol”, unde nu ai la dispoziţie decât cuvintele, sunt singurele instrumente permise pentru a încerca să creezi o lume de imagini. Cu alte cuvinte, teatrul No este un spaţiu al imaginii şi cred că asta i se potriveşte perfect lui Shakespeare. Dorinţa mea a fost ca această nuntire între piesele lui Shakespeare şi lumea teatrului No să nască o „fiinţă” nouă, care să nu poată „trăi” decât pe scena noastră. Ceea ce am vrut eu să fac n-a fost să torn un soi de „consomme” occidental într-un bol japonez, ci, folosind aceleaşi ingrediente, să creez un fel nou care să nu fie nici tradiţional japonez, nici „consomme”-ul din Occident”. Îi aşteptăm Hamlet-ul!

Street Theatre Group din Seul, Teatrul de Artă „A.P. Cehov” din Moscova (regia Iuri Butusov) şi Factory Theatre din Londra sunt, de asemenea, companii care vor veni în aprilie la Bucureşti şi Craiova.

Tot la Craiova, va avea loc prezentarea-eveniment „Hamlet – Un monolog”, la care va fi prezent regizorul Robert Wilson. Care ar fi trebuit să monteze un „Hamlet” în România, dar criza a amânat pentru moment proiectul…

Din România, invitate în Festivalul Shakespeare sunt trei producţii: „Hamlet”-ul lui Laszlo Bocsardi, de la Teatrul Metropolis, „Pyramus & Thisbe 4 You”, de Alexandru Dabija  de la Teatrul Odeon şi „Hamlet” montat de Alexandru Nica la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.