Pe 24 septembrie, s-a deschis la Brăila Festivalul Internaţional „Zile şi nopţi de teatru”. Timp de o săptămână, până pe 2 octombrie, producţii importante din ţară şi din străinătate se vor juca la Teatrul „Maria Filotti”. Programul acestei ediţii, aflată sub patronajul spiritual al scriitorului brăilean Mihail Sebastian, se anunţă interesant. Despre scopurile pe care le-a urmărit prin această selecţie şi despre selecţia în sine, vorbeşte criticul de teatru Ion Parhon.
„Festivalul brăilean poate fi perceput ca un semn de continuitate în năzuinţa teatrului românesc spre o evoluţie menită să sfideze nu numai criza economică, dar şi degradarea valorilor din viaţa cultural-artistică, din mass-media, din zona relaţiilor umane. Nu te poţi implica în bunul mers al unui demers de o asemenea anvergură, fără să priveşti înapoi cu… respect, la succesele acestei scene datorate unor oameni de teatru cum sunt Cătălina Buzoianu, Constantin Codrescu, Victor Ioan Frunză, Radu Afrim, Radu Apostol, şi nu numai ei, unor iscusiţi manageri, ca doamna Veronica Dobrin, toţi aceştia construind climatul unor spectacole antologice, înnobilate de harul unor remarcabili actori din toate generaţiile.
Cu acest gând, am trăit satisfacţia de a putea invita la Brăila câteva producţii artistice cu valoare de eveniment, ca Sfârşit de partidă, de la Teatrul Metropolis, semnată de Alexandru Tocilescu, o memorabilă întâlnire în premieră a regizorului cu dramaturgia lui Beckett, slujită în chip admirabil de actorii Mihai Constantin şi Răzvan Vasilescu, dar şi prin generoasa devoţiune profesională, în plan secundar, a venerabililor interpreţi Irina Petrescu şi Ion Besoiu, apoi reprezentaţia cu Felii, de Lia Bugnar, de la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, care i-a prilejuit Ofeliei Popii cucerirea titlului de Cea mai bună actriţă la Gala UNITER-2011, Metoda, ultima premieră a Teatrului „Nottara”, în regia lui Cristian Theodor Popescu, pe un text contemporan de o stringentă actualitate, spectacolul cu Miriam W, montat de Radu Afrim pe scena ploieşteană, reprezentaţia savuroasă de teatru de studio cu XXL – Aproape perfectă, în regia lui Cristian Juncu, datorată Teatrului Act şi Teatrului „George Ciprian” din Buzău, o piesă din dramaturgia noastră originală, cu titlul Natură moartă cu nepot obez, de Ioan Sapdaru, în regia lui Eugen Făt, de la Teatrul „Odeon” , alături de alte demersuri artistice de pe scenele din Baia Mare, Târgu Mureş, Petroşani, Giurgiu etc.
La acest festin artistic, am dorit să participe şi teatrele de păpuşi, prin câteva spectacole pentru copii, dar şi printr-un spectacol pentru adulţi, cu Play Shakespeare, de la Teatrul Ţăndărică, în regia lui Cristian Pepino.
Dincolo de scenă, festivalul va oferi publicului prilejul întâlnirii cu numeroase personalităţi ale vieţii teatrale şi culturale, o amplă evocare a performanţelor strălucite ale teatrului românesc sub bagheta prestigiosului regizor Silviu Purcărete, la care ne-a îndemnat împlinirea celor două decenii de la primul mare premiu internaţional, obţinut de acesta la celebrul Festival de la Edinburgh, cu piesa Ubu rex cu scene din Macbeth, în interpretarea artiştilor de la Naţionalul craiovean, o expoziţie inedită dedicată teatrului, cuprinzând desene şi pictură naivă etc.”