Adrian Pintea: Opera actorului este o sculptură de fum

pintea hamletSăptămână de săptămână, Yorick.ro își invită cititorii la o pagină de teatru. Un gând, o poveste, o frântură din gândirea unor mari personalități ale teatrului, de când e lumea și până azi, vă vor însoți săptămânal. Cartea de teatru e un spectacol pe care vă invităm să-l descoperiți! Azi, Adrian Pintea…

Opera actorului este caducă. Este o sculptură de fum. Dacă Hamlet-ul său nu îi va zgudui pe cei din vremea sa, nu va mai impresiona pe nimeni niciodată. Actorul e condamnat să știe și să poarte crucea acestui adevăr atâta vreme cât viețuiește pe scenă. El creează asupra lumii și a vremii în care trăiește o perspectivă personală.

Aluatul din care își plămădește opera efemeră actorul are două calități fundamentale și care se manifestă simultan, fără a se concura, ci cooperând, transferându-și de câte ori este nevoie mijloacele, luptând cot la cot cu inconsistența și chiar ingratitudinea memoriei colective: LUCIDITATEA și POEZIA.

Pentru a deveni parteneri viabili ai actorului, pentru a ne construi calitatea deloc simplă de spectatori de teatru, pentru a avea acces la această experiență de viață și de conștiință care este actul teatral în ultimă instanță, trebuie să dovedim și noi: apetit pentru semnalul POETIC al textului și al interpretării pe care i-o să actorul și o extrem de prețioasă LUCIDITATE atunci când descoperim semnalul inteligent pe care ni-l tranmte ACTORUL LUCID, comentariul său personal asupra adevărurilor general umane aflate în text și părerea sa inteligentă și Lucidă despre lumea în care și noi, și actorii, trăim și, căreia, încercăm să-i găsim un sens comun acceptat.

„Eu”-l scenic este ceea ce am putea numi o unitate operantă. El se compune din mai multe elemente: personalitatea umană a actorului (caracter, pasiune, ambiție, aplomb volitiv etc…), zestrea sa profesională (tehnică, abilitate și mobilitate ca factor al dispoziției interpretative) și apetit pentru informație culturală, ca bază a cercetărilor sale în procesul de realizare efectivă a rolului.

(Fragmentul face parte din volumul „Hamlet sau Actorul lucid” de Adrian Pintea, ALLFA, București, 2002)

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.