„Anul dipărut” continuă. 1996 sub lupă la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț

anul diparutParte dintr-o trilogie programată, spectacolul „Anul dispărut. 1996” va avea premiera la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț, pe data de 7 mai, la ora 19.00, fiind realizat de tandemul Ana Mărgineanu/ Peca Ştefan. Din distribuție fac parte Aida Avieriței, Cătălina Bălălău, Emanuel Becheru, Sabina Brândușe, Nora Covali, Valentin Florea, Corina Grigoraș, Ecaterina Hâțu, Florin Hrițcu, Dragoș Ionescu, Andrei Merchea Zapotoțki, Sonia Teodoriu.

„Proiectul Anul Dispărut îşi propune să recupereze simbolic trei ani din ultimele trei decenii: anii ’80, ’90 şi ’2000. Am iniţiat acest proiect sperând că, dacă ne amintim unde am fost, ne va fi mai uşor să înţelegem unde suntem şi spre ce ne îndreptăm”, explică Ana Mărgineanu. „Ne-am propus să investigăm aceşti ani dintr-o micro-perspectivă. În loc să căutăm în arhive, am luat interviuri membrilor echipei artistice şi tehnice a fiecărui spectacol, rezultatul fiind un punct de vedere extrem de personal asupra anului respectiv: anul X, aşa cum ni-l amintim noi, cei care facem spectacolul. Primul an ales în proiect a fost 1989, spectacolul având premiera în 2015 la Teatrul Mic Bucureşti. Acum, în 2016, al doilea spectacol din proiect, analizând anul 1996 (şi, prin extensie, sălbaticii şi inocenţii ani ‘90) vă este prezentat de către Teatrul Tineretului. Urmează să alegem unul dintre anii primului deceniu din 2000, pentru a încheia trilogia noastră şi micro-exerciţiul de memorie”, a mai declarat regizoarea Ana Mărgineanu.

„Anul 1996 – un an paradoxal, în care, totuşi, s-a sperat. Însă a fost extrem de interesant să aflăm detaliile care recompun anul dincolo de această speranţă: naivitate, inocenţă, puritate, prospeţime, iubire, dar şi lipsă de reguli, lipsă de moralitate, violenţă, abuz, ilegalitate”, spune Peca Ștefan. „În Anul Internaţional al Copilului, abuzurile împotriva copiilor erau frecvente şi văzute ca normalitate. Este aproape ironic că mai mulţi dintre cei cu care am vorbit, copii pe atunci, au avut tentative de a fugi de acasă. De asemenea, abuzurile şi violenţa împotriva femeilor se regăsesc într-un număr relevant de relatări. Bătaia ca desprinsă din Rai e o mentalitate regăsită frecvent, iar unele poveşti par desprinse din Ştirile de la ora 5. De asemenea, în anul internaţional al luptei pentru eradicarea sărăciei, sărăcia domneşte într-o ţară marcată de disponibilizări şi privatizări la preţuri derizorii”, a mai explicat el. „Câte ceva din toate acestea se regăsesc în piesa Anul dispărut.1996. Am avut norocul să scriu pentru foarte mulţi actori tineri şi talentaţi, majoritatea noi membri ai trupei Teatrului Tineretului, despre o democraţie care-şi trăieşte, iresponsabil, tinereţea. 1996 rămâne un an emblematic pentru cum arată societatea noastră azi. Sunt fascinante asemănările cu ceea ce trăim în prezent, deşi contextul nu mai este acelaşi. Dar poate cea mai importantă constantă este că speranţa mai trăieşte şi în ziua de azi.”

Surpriza, ca tonic al vieţii şi element esenţial în teatru, îi va introduce pe spectatori, în mod concret în spaţiul de joc. Scurte scene, desfăşurate în paralel cu poveştile de pe scena mare, vor fi jucate în spaţii inedite pentru public: cabina de costume, fostul bar al  teatrului şi o cabina de actori. Aceste scene paralele, de o emoţionalitate aparte, date atat de intimismul spaţiului de joc, dar şi pentru că dezvăluie în profunzime dramele din scenele desfăşurate în Sala Mare, sunt rezervate doar câtorva spectatori, selectaţi prin tragere la sorţi. (1 spectator pentru prima scenă, 6 pentru cea de-a doua şi 2 pentru ultima scenă paralelă).

Foto: Constantin Aciobăniței

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.