„Cabala bigoților”, la 75 de ani de la moartea lui Bulgakov

Cabala bigotilor 02TVR 2 va difuza luni, 9 martie, la ora 19.45, spectacolul. „Cabala bigoților”, în regia lui Horea Popescu, produs la Teatrul Național din Iași în 1995. Difuzarea are loc cu prilejul împlinirii a 75 de ani de la moartea lui Mihail Bulgakov, romancier și dramaturg sovietic de origine ucraineană, critic tranșant al realității sovietice.

Casa de producție a TVR a propus spre difuzare, din Arhiva de Aur, spectacolul montat la Teatrul Național din Iași de regizorul Horea Popescu cu actori remarcabili ai scenei ieșene – Sergiu Tudose (Moliere), Petre Ciubotaru (Jean-Jacques Bouton), Livia Iorga, care a debutat cu acest rol, (Armande Bejart) sau Mihaela Arsenescu Werner (Madelaine Bejart).

„Cabala bigoților” este un text inspirat de un eveniment ce ține atât de istoria teatrului, cât și de istoria Franței, cu trimiteri clare către prezentul sovietic al anilor ’30. Jucată în premieră absolută în anul 1936, „Cabala bigoţilor” vorbeşte şi astăzi despre drama creatorului într-o societate autocrată. Destinul tragic al lui Molière, personajul principal al piesei, este doar pretextul dramei lui Bulgakov. Preţul îndrăznelii artistului de a se opune moralei timpului său se plăteşte, adesea, cu viaţă.

„Cabala bigoților” povestește ultimele zile ale actorului – dramaturg Jean-Baptiste Poquelin, cunoscut sub numele de Molière, zile în care intră în conflict cu Regele Soare, Ludovic al XIV-lea. Bulgakov se identifică profund cu autorul francez din secolul al XVIlea. Molière este un alter ego al scriitorului cu un destin paralel cu al său. „Dincolo de meșteșugul dramaturgic”, spune Mirra Ginsburg, traducătoarea lui Bulgakov în engleză, „pe cei doi oameni îi unește, peste secole, mult mai mult. Amândoi au un ochi atent pentru satiră, capacitatea infinită de a surprinde, în orice situație, simultan absurdul și comicul, răutatea și grotescul. Amândoi au trăit și au scris în societăți autocratice, amândoi au fost neînfricați și s-au dovedit neînfricați și nu au acceptat compromisul în felul în care au povestit ceea ce vedeau, stârnind, cu fiecare nouă scriere, adevărate furtuni. Dar, mai ales, amândoi au împărțit aceeași boală incurabilă – pasiunea pentru teatru.”

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.