„Călătoriile…” lui Purcărete: cronici în străinătate, ştiri în România

Regizorul român Silviu Purcărete a fost distins la Festivalul Artelor de la Edinburgh cu Premiul Herald Angel pentru montarea spectacolului „Călătoriile lui Gulliver” la Teatrul Naţional Radu Stanca de la Sibiu. Gala de decernare a premiilor a avut loc pe 25 august 2012 în capitala Scoţiei.

Un element pe care presa din România uită să-l menţioneze este faptul că vorbim despre prima producţie românească comisionată special pentru Festivalul Artelor din Edinburgh, cel mai amplu eveniment din lume dedicat artelor spectacolului.

Trecut cu vederea de presa din România, ca multe alte manifestări demne de a fi semnalate şi comentate pe larg, spectacolul a avut parte nu de o ştire, ci de cronici în toate publicaţiile importante din Marea Britanie şi din Scoţia.
Presa britanică laudă spectacolul actorilor sibieni. Publicaţia The Daily Telegraph a acordat cinci stele spectacolului, iar Scotsman şi The Herald câte patru stele pentru abordarea inovativă a romanului lui Jonathan Swift.

Acordându-i spectacolului trei stele, cunoscutul critic Lyn Gardner de la cotidianul The Guardian comentează creaţia regizorului român succint într-un articol care nu se lansează nici în exerciţii hermeneutice, nici în verdicte tranşante, ci se rezumă la o concluzie moderată: “Apelând la o armată de bancheri cu serviete, care mărşăluiesc pe scenă într-o paradă intensă, Purcărete aduce satira lui Swift în secolul XXI. O face oarecum adecvat, mai ales că Swift şi-a lăsat banii moştenire în scopul înfiinţării unui azil pentru cei suferind de afecţiuni psihice, şi demonstrează astfel că trăim într-o casă de nebuni. Şi chiar şi un copil poate înţelege asta.” Revizitarea operei scriitorului englez, de care ne despart destule veacuri, subliniează criticul, implică de data aceasta evidenţierea unei viziuni la polul opus celei tradiţional(ist)e: “Purcărete distruge până şi cea mai vagă impresie că opera lui Swift ar fi o încântătoare fantezie pentru copii”. În opinia lui Lyn Gardner, spectacolul mizează pe forţa elementului vizual, aşa cum ne-a obişnuit regizorul român, eliminând complet discursul narativ.

Dominic Cavendish, criticul de la The Telegraph, le recomanda participanţilor la festival să nu rateze spectacolul regizorului român atât de apreciat de anglo-saxoni în ultimii ani, iar The Independent a scris chiar despre un “regizor vizionar”, care alege “extravaganţa vizuală” pentru a pune în scenă cruzimea din capodopera lui Swift, cu ajutorul  trupei sibiene, “faimoasă pentru producţiile sale epice şi pentru creaţiile de amploare”. Notând spectacolul cu patru stele, autorul cronicii remarcă recursul regizorului la mijloace teatrale “de şcoală veche” şi eficienţa artistică a acestora şi conchide: “Poate că nu recunoaştem deloc călătoria lui Gulliver, dar umorul negru din spectacol şi exhibiţionismul fără teamă sunt în spiritul lui Swift”.

Toate bune şi frumoase, fără îndoială, şi în România, unde media nu se dezminte nici de data aceasta. Succesul internaţional al spectacolului a devenit o ştire chiar şi pentru publicaţiile cele mai obscure, care nu au nimic de-a face cu sfera culturii. Participarea producţiei lui Purcărete la Festivalul Artelor de la Edinburgh, ea însăşi un eveniment, a trecut aproape neobservată pentru presa din România. Odată câştigat premiul, spectacolul a devenit brusc de interes.

Premiile The Bank of Scotland Herald Angel, cunoscute mai bine sub titlul The Herald Angels Awards, sunt oferite începând din anul 1995 pentru excelenţă în artă, în urma unor analize făcute atât în cadrul Festivalului Internaţional de la Edinburgh, cât şi la Edinburgh Fringe. Acesta este cel de-al doilea trofeu obţinut de un artist colaborator al Teatrului Naţional Radu Stanca din Sibiu, după ce în 2009, Ofelia Popii a primit acelaşi premiu pentru rolul Mefisto din mega-producţia Faust, unul dintre cele mai cunoscute spectacole ale regizorului român, producţie care a avut o frumoasă carieră internaţională. În continuare invitat la festivaluri din străinătate, Faust merge mai departe. La cinci ani de la premiera ce a avut loc în cadrul programului Sibiu – Capitală Culturală Europeană, trupa sibiană va susţine două reprezentaţii, pe 7 şi 8 septembrie, în Slovenia, mai exact la Maribor, capitala culturală europeană de anul acesta.

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.