„Jurnal de România. Timișoara”, cel mai nou spectacol al regizoarei Carmen Lidia Vidu, are premiera joi, 4 octombrie, la ora 19.30, la Sala Mare a Teatrului German de Stat din Timișoara.
Din distribuția spectacolului din Timișoara fac parte actrițele Ida Jarcsek-Gaza, Tatiana Sessler-Toami, Daniela Török, Ioana Iacob, Olga Török și Silvia Török.
Evenimentul este parte dintr-o serie de spectacole regizate de Carmen Lidia Vidu, care mai cuprinde spectacolele de teatru „Jurnal de România. Sfântul Gheorghe”, „Jurnal de România. Constanța” (prezentate cu deosebit succes pe scena Schauspielhaus – Casa Teatrului – din Viena), un scurt metraj – „Jurnal de România. Jurnal de musulman„ (11 selecții la festivaluri internaționale) și o expoziție–„Romanian Diary. Confessions of Faith”.
Premiera spectacolului „Jurnal de România. Timișoara” este precedată de prezentarea spectacolelor „Jurnal de România. Sfântul Gheorghe” și „Jurnal de România. Constanța”, tot la Teatrul German de Stat, pe 2 octombrie, la ora 19:30, respectiv pe 3 octombrie, tot de la ora 19:30.
„Jurnal de România.Timișoara” este un proiect-montaj compus din fragmente de film, fotografie și teatru, ce își propune să fie, prin caracterul confesional necenzurat și nemijlocit, o oglindă sinceră a relațiilor interumane, influențate decisiv de mediul urban – Timișoara, dar și un îndemn la implicare socială și comunitară.
Arhitectura spectacolului este însăilată în jurul actrițelor, anunță organizatorii, al căror rol este acela de a desluși și de a cartografia căile prin care părinții, prietenii și necunoscuții ne modelează și ne transformă – de la nostalgia primelor amintiri și până la realitatea imediată – fie că vorbim despre intimitatea fericirii sau a durerii, despre fericirea succesului sau deziluzia eșecului, despre abuzuri și depresie, despre înstrăinare și regăsire.
Mai mult, mărturisirile celor șase actrițe reconstituie istoria neconsemnată a Timișoarei: copilăria printre blocurile de prefabricat; generația clandestină a rockului pe vinil; apogeul industriei planificate în fabricile Guban, Electrotimiş, Spumotim, Dermatina, Detergenţi; emigrarea masivă a minorităților naționale și pierderea identității multiculturale; confuzia și speranța primelor zile de la Revoluția din 1989; apariția bișnițarilor ca alternativă pentru supermarketul occidental, perioada embargoului și a contrabandei cu benzină, generația punk și underground ca reglaj al tranziției post-comuniste, speranțele aderării și promisiunea unui viitor prosper.
Permeabilă și interesată de contextul local, Carmen Lidia Vidu creează spectacole și instalații care cercetează în profunzime cele mai actuale teme ale societății românești, dincolo de poleiala lor imediată. Specific acestor spectacole este inițiativa de a reuni cei mai buni artiști din diferite domenii: muzică live, video, dans, teatru etc., care lucrează împreună pentru a crea spectacole unice în România. Prin urmare, în lista ei de producții apar documentare, filme de scurt metraj, dar și videoclipuri pentru trupele Noblesse Oblige și Mes Quins.
În 2009, câștigă Marele Premiu în Ljubljana cu spectacolul „[o stație…]”, iar in 2015 primește Premiul de Excelență pentru Artă Dramatică oferit de Primăria Arad. În același an este recompensată cu Premiul Gopo pentru scurtmetrajul documentar „O scurtă istorie Astra Film”. Mai mult, în 2017 a fost numită directorul multimedia al Festivalului Internațional George Enescu, unul dintre cele mai importante evenimente de acest gen din Europa.