Între 2 și 8 iulie, la București va avea loc cea de-a V-a ediție a Festivalului Internațional al Școlilor de Teatru, care aduce în România spectacole din școli de teatru importante din Europa. Despre istoria acestui festival și despre surprizele ediției din acest an, am stat de vorbă cu actrița Catinca Maria Nistor, manager și selecționer al FIST.
În acest an, la început de iulie, va avea loc o noua ediție a Festivalului Internațional al Școlilor de Teatru. Care este povestea acestui festival. Cum s-a născut el?
Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru s-a născut din dorința a trei oameni de a face, a cunoaște și a da mai departe mai mult decât au primit.
În 2014 eram studentă în anul II la UNATC și mai în joacă, mai serios, în discuțiile cu cel mai bun prieten al meu, tata, a început să se contureze acest vis și să devină din ce în ce mai clară posibilitatea de a-l transforma în realitate. El a apărut dintr-o nevoie continuă de a prinde cât mai multe taine ale meșteșugului și de a cuprinde cât mai mult din universul magic care este teatrul. Partea frumoasă a acestei meserii este că învățatul nu are sfârșit, nu se termină niciodată. Cred, însă, că are etape. Și una dintre ele este chiar studenția. Curiozitatea de a fi aproape de alte culturi și de a vedea cum își potrivesc busola, ce îi inspiră, ce îi frământă și ce îi determină să gândească într-un anume fel s-a materializat prin ideea acestui festival, care la acel moment nu exista nicăieri în țara. Aveam festivaluri naționale, internaționale de teatru profesionist, de teatru amator, de teatru tânăr, dar niciunul de școli de teatru, niciunul unde generația mea s-ar fi putut regăsi, identifica, compara sau deosebi de o alta. Am pornit la drum în această curajoasă aventură noi doi și Paul Chiribuță, profesorul meu și, pe atunci, decanul Universității de Artă Teatrală și Cinematografică, și am strâns în jurul nostru o mică echipă care s-a păstrat aproape intactă până în prezent.
Am testat terenul în Suceava, pentru primele trei ediții, unde ne-am bucurat de mult sprijin, dar și de oameni care nu au înțeles importanța unui astfel de fenomen. Am fost puși de multe ori în fața unor situații foarte fragil de gestionat, am venit cu bani de acasă, dar nu am luat în calcul nicio secundă să ne oprim și să îl considerăm un experiment. După trei ediții, experiența acumulată și încrederea câștigată am știut că este momentul să aducem festivalul în capitală, unde îi este locul. Anul trecut am „serbat” a patra ediție de festival și prima în București. Aici regulile jocului s-au schimbat complet, însă am făcut echipă cu Primăria Capitalei, prin Centrul pentru Tineret, și cu două teatre de prestigiu, Teatrul Tineretului Metropolis și Teatrul Municipal „L.S. Bulandra”, alături de care proiectul nostru a început să capete un alt fel de contur.
De ce ați simțit că e nevoie de un astfel de festival în România și care e publicul lui țintă?
Cred ca arta de orice fel, fie muzica, pictura, teatrul, este universala și are un limbaj accesibil care nu ține cont de vârstă, rasă, condiție socială ș.a.m.d. Generația mea și ce vine din urmă este o generație de oameni liberi, care nu cred în frontiere, în imposibil. Pentru mine și pentru ei am vrut să spargem bariera distanței și să aducem împreună tineri, cât mai diverși și mai interesanți. Festivalul se adresează în primul rând studenților la arte, dar și tuturor tinerilor din alte domenii, cât și publicului larg, de orice vârstă, care va descoperi an după an ce oferă „noua generație” de artiști.
Cât de important este ca studenții din școlile de teatru din România să se întâlnească și să se compare cu studenți de la alte școli de teatru?
Este important și necesar să te verifici la început de drum, dacă ai ocazia, să descoperi unde te situezi în contextul actual și ce ocazie mai potrivită decât participarea la Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru? Veți descoperi, venind la spectacole, cât de diferite sunt și abordările școlilor din România, nu numai ale celor din străinătate.
Pe măsură ce notorietatea festivalului va crește și fundația noastră va deveni din ce în ce mai solidă, este un vis personal să reușim să aducem și universități de pe alte continente, nu doar din Europa. Atunci va fi cu adevărat interesant schimbul de experiență!
E importantă competiția la acest nivel? Trebuie să existe competiție?
Deși am cochetat cu acordarea unor premii la prima ediție, am ajuns la concluzia că acest festival este o sărbătoare și un prilej de a apropia, nu diviza; astfel, toți participanții pleacă acasă cu trofeul festivalului, care anul acesta va arăta chiar ca o proiecție a unei imagini de care sper ca toți să se bucure cât mai des, dacă nu zilnic, până la sfârșitul carierei. Viața este un lung șir de întâlniri. Lupta cea mai mare și totodată cea mai importantă întâlnire, aflam pe parcurs, este cea cu tine însuți. Festivalul nostru încurajează, de fapt, prin competiția aparentă cu ceilalți, competiția cu tine spre a te cunoaște mai mult.
Care sunt punctele forte ale ediției din acest an?
În acest an vom avea parte de cele mai multe spectacole de până acum: paisprezece la număr. Ele vor avea loc, uneori simultan, la cele două teatre partenere, Metropolis și Bulandra și la UNATC, iar intrarea va fi liberă, în limita locurilor disponibile.
Pentru prima oară în România ne vom bucura de prezența studenților Civica Scuola di Teatro Paolo Grassi, care, alături de Giorgio Strehler, este fondatorul celebrului Piccolo Teatro, deci așteptările sunt pe măsură; tot o premiera vor fi și studenții universității Kaposvár din Ungaria, care au pregătit o curajoasă montare după opera „Carmina Burana” de Carl Orff. Se întorc la festival școli participante în ultimii patru ani din Franța, Rusia, Polonia, Serbia, Slovacia și Republica Moldova. Nu în ultimul rând, am selectat câteva spectacole ale universităților din țara – din Sibiu, Iași, Constanța, Galați și, desigur, București.
Între 2 și 8 iulie aveți ocazia să îi descoperiți pe toți acești tineri și să vă delectați cu rodul studiului lor. În curând vom face public programul festivalului și alte detalii pe pagina de Facebook FIST și pe site-ul nostru www.fistromania.ro, care va putea fi accesat după 20 iunie.
Pentru publicul larg. De ce e important să vină la un astfel de festival?
Cred în puntea dintre generații și consider că sprijinul pe care publicul de orice vârstă îl poate oferi unor tineri la început de drum prin simpla prezență are o valoare care nu poate fi cuantificată. Este atât de simplu să aduci fericire și să te lași fericit preț de câteva ore, încât ecoul acestei experiențe va dăinui mult timp după încheierea festivalului. Și nu costă nimic!
Unde poate fi gasit programul festivalului si cum se pot face rezervari?
Site-ul dvs. – http://www.fistromania.ro – a fost suspendat. In aceasta situatie de unde va putea fi accesat programul manifestarii din acest an?