Cine câştigă şi cine pierde la Gala UNITER?

Astă seară vor fi acordate premiile UNITER pentru producţiile teatrale ale anului 2009. Dat fiind faptul că, în acest moment, UNITER este singura organizaţie care acordă premii în teatrul românesc – creând astfel o formă (mai mult sau mai puţin contestată) de axiologie – evenimentul este important pentru lumea teatrală şi nu poate trece neobservat.

Nominalizările din acest an au stârnit, ca de obicei, controverse. S-a scris fie că sunt „reparatorii”, fie că ar corespunde unui gust „desuet” al juriului de selecţie, fie şi una şi alta şi multe altele. Vorbe şi vorbe, păreri şi păreri… şi, desigur, multe poliţe de plătit.

O discuţie mai amplă despre criteriile de selecţie s-ar impune, cu siguranţă. Şi poate că, în funcţie de valoarea montărilor dintr-o anumită stagiune, ar trebui extins sau restrâns numărul spectacolelor selecţionate. Dar, revenind la nominalizările din acest an. Le-am propus şi cititorilor revistei Yorick un sistem de vot prin care să aleagă cel mai bun spectacol al anului 2009. Iar procedura va rămâne deschisă şi în săptămâna care urmează, când vom vedea cât şi dacă gustul spectatorului obişnuit coincide cu cel al criticului de teatru şi cât de mare este ruptura dintre cele două orizonturi de aşteptare. La acel moment premiile UNITER vor fi fost acordate… Asta pentru că, aşa cum promiteam la început, ne interesează să aflăm şi părerea celeilalte părţi implicate – publicul nespecializat. (La sfârşitul primei săptămâni, pe primul loc în topul preferinţelor cititorilor lui Yorick se află spectacolul lui Victor Ioan Frunză, „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi”, urmat de „Casa Zoikăi” a lui Alexandru Tocilescu.)

De-ar fi să încercăm un comentariu pe scurt al listei nominalizaţilor şi să riscăm un pronostic, ar trebui să începem cu selecţia pentru cel mai bun spectacol. „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi” şi „Aniversarea” au în spate şi câte o nominalizare pentru cea mai bună regie, mai mult sau mai puţin justificată de la un caz la celălalt. În schimb, „Breaking the Waves” a mai primit doar o nominalizare pentru cea mai bună actriţă în rol principal. Discutabilă este, desigur, opinia juriului de a selecţiona pentru cea mai bună scenografie, decorul lui Ştefan Caragiu din „Aniversarea” şi a lăsa deoparte scenografia lui Dragoş Buhagiar din „Breaking the Waves” care susţine şi pe alocuri chiar suplineşte regia lui Radu Alexandru Nica.

De neînţeles este ignorarea spectacolului „Sfârşit de partidă” al lui Alexandru Tocilescu de la Teatrul Metropolis, ca şi cea a montării lui Felix Alexa de la TNB, „Sinucigaşul”…

În ceea ce priveşte nominalizările pentru cea mai bună regie, lui Victor Ioan Frunză şi lui Vlad Massaci – pentru „Rosencrantz…”, respectiv „Aniversarea” – li se adaugă Alexandru Dabija pentru „Pyramus & Thisbe 4 You”. Alegerea este delicată… dar – ca să riscăm pronosticul de care spuneam – juriul va prefera, probabil, varianta cea mai împăciuitoare. Pe ideea, cine s-a ales cu cele mai multe nominalizări se poate consola cu ele pe post de premiu, iar cine va primi trofeul pentru cel mai bun spectacol nu-l va primi şi pe cel pentru regie.  Continuarea poveştii, în această seară, la Gala Premiilor UNITER…

Print

11 Comentarii

  1. ileana 19/04/2010
  2. spectator 19/04/2010
  3. TcT 20/04/2010
  4. bicisnic 20/04/2010
  5. Costina 20/04/2010
  6. TcT 20/04/2010
  7. alexandru 20/04/2010
  8. Raluca 20/04/2010
  9. bicisnic 20/04/2010
  10. alexandru 20/04/2010
  11. cadariu 21/04/2010

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.